Byggahus.se
Har köpt en vertikalmarkis med motor. Den kom med apparatsladd och skall anslutas till en befintlig utanpåliggande strömbrytare av IP54 model.
Finns det något sätt att dragavlasta i dessa eller behöver jag byta brytaren?
 
  • En öppen väggmonterad eldosa med exponerade elanslutningar och terminaler på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit, väggmonterad, gammal strömbrytare med inställningar 0 och 1, rostiga skruvar, smutsig, vertikala träpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild där sladden syns också
 
  • Väggmonterad kamera och eluttag med en vit elkabel mot vit trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det blir nog att byta till Aqua-stark strömbrytare då för att det ska passa ihop.
 
JanneJanne123
Såg ju rätt trist ut den där brytaren, jag hade kostat på mig en ny.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Såg ju rätt trist ut den där brytaren, jag hade kostat på mig en ny.
Den är “bara” 5 år, sattes dit för detta syfte när huset byggdes. Sitter utsatt men var fräsch inuti. Tror inte det är idé att byta, blir samma igen om något år
 
J Josth skrev:
Men det blir nog att byta till Aqua-stark strömbrytare då för att det ska passa ihop.
J Josth skrev:
Men det blir nog att byta till Aqua-stark strömbrytare då för att det ska passa ihop.
googlade på Aqua stark brytare och dom ser väldigt lika ut den befintliga. Går det att se på något sätt vad den befintliga är för något?
googlade på Aqua stark brytare och dom ser väldigt lika ut den befintliga. Går det att se på något sätt vad den befintliga är för något?
 
Det är en sån du har så om du vill kan du skaffa det tillbehöret. Annars kan du tex dra två buntband ihop och klippa utsticken lite längre så blir det ungefär lika bra i det fallet.
 
  • Gilla
OSTRUNE
  • Laddar…
J Josth skrev:
Men det blir nog att byta till Aqua-stark strömbrytare då för att det ska passa ihop.
Näe, det behövs inte 👍
 
Du har rätt. Tycker dock Aqua-stark borde ha syrafasta skruva skruvar till kapslingen som klarar rejält med fukt utan att rosta ihop. Det var en anledning till att jag trodde det var något annat fabrikat.
 
Fick hem dragavlastningen idag men verkar väl tight, eller?
 
  • Öppen strömbrytare visar interna komponenter på en vit vägg. Elektricitet, installation, säkerhet, teknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänd på den, den ska sitta utanför brytaren.
 
  • Gilla
OSTRUNE
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Vänd på den, den ska sitta utanför brytaren.
Dumstrut på mig🤥
 
  • En öppen eluttagslåda utan lock monterad på en vit vägg utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O OSTRUNE skrev:
Dumstrut på mig🤥
Skulle dock varit bra med plastplupp eller liknande som döljer avlastningen. Tror det kommer börja rosta inom kort
 
Tack för hjälpen 🙏
 
  • Vägg med elinstallationer i solnedgångsljus; kablar, rör, dosa och lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.