Byggahus.se
Två män arbetar med att gräva för dränering vid husgrund, stort dike med synlig grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person gräver för husdränering vid källarvägg med ny isolering och gammalt tegelrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två män arbetar med att gräva för dränering vid husgrund, stort dike med synlig grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person gräver för husdränering vid källarvägg med ny isolering och gammalt tegelrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två män arbetar med att gräva för dränering vid husgrund, stort dike med synlig grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har gjort ett stort misstag och behöver få lite expert tips.
Jag drännerade husets framsida. Jag hade inga som helst problem med fukt eller dylikt utan jag skulle bygga en ny altan och uterum. Då ville jag passa på att byta dränering på den sidan för att i fall jag får fukt problem sedan. Nya plast rör skarvades in i gammal tegelrör. Nu när altan och uterum är klar så fick jag vatten i källaren och en fuktig vägg där dränering gjordes. Jag är helt förkrossad.
 
Redigerat:
Har du bild på vad som är gjort?
 
Frågor
Fixade du nytt tätskikt på väggen? Kallasfalt eller annat.
Hur är takavvattningen, stuprören, anslutet?

Jag hävdar att det är helt fel att byta ut gamla oförstörbara tegelrör mot plast. Dom fungerar på olika vis.
 
GoC GoC skrev:
Frågor
Fixade du nytt tätskikt på väggen? Kallasfalt eller annat.
Hur är regnvattnet anslutet?

Jag hävdar att det är helt fel att byta ut gamla oförstörbara tegelrör mot plast. Dom fungerar på olika vis.
Pordrän, regn vatten går till brunn via stuprör. Dag vatten, regn vatten allt går till samma brunn.
 
A Alexn72 skrev:
Har du bild på vad som är gjort?
Jag har laddat upp några bilder
 
H Halil Yilmaz skrev:
Pordrän, regn vatten går till brunn via stuprör. Dag vatten, regn vatten allt går till samma brunn.
Är det inte rätt gjort så får du regnvatten i dräneringen.
 
Men i separata rör hoppas jag.
Har du kollat i brunnen så att det rinner ut ordentligt från den när det regnar. Risken finns att vatten kan gå ”baklänges” ut i dräneringen.
När du bytte ut dom relativt täta tegelrören mot plaströr som är som en stor sil så kan det ju hända att du fyller på vatten vid husgrunden via dom nya dräneringsrören.
Jag hade börjat kolla utloppet från dagvattenbrunnen.
 
Har du bild där man ser rören och brunnen eller skiss
 
GoC GoC skrev:
Men i separata rör hoppas jag.
Har du kollat i brunnen så att det rinner ut ordentligt från den när det regnar. Risken finns att vatten kan gå ”baklänges” ut i dräneringen.
När du bytte ut dom relativt täta tegelrören mot plaströr som är som en stor sil så kan det ju hända att du fyller på vatten vid husgrunden via dom nya dräneringsrören.
Jag hade börjat kolla utloppet från dagvattenbrunnen.
Ja det är separata rör som går i brunnen, men det är med att
"du fyller på vatten vid husgrunden via dom nya dräneringsrören" har jag inte förståt riktigt. Jag är helt okunnig själv i detta, jag kan inte slå en spik rakt.
 
A Alexn72 skrev:
Har du bild där man ser rören och brunnen eller skiss
 
  • Lista över hänvisningar för rörentreprenad inklusive ledningar, ventiler och brunnar, med förkortningar och specifikationer enligt branschstandard AMA 72.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad byggteknisk ritning med måttangivelser och markeringar för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över byggprojekt med måttangivelser och tekniska symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare bilder har jag inte.
Min oro största oro är om jag måste riva ner min nya altan och göra om allt vad det innebär. Nybyggd altan med tak intill en vit husfasad, trappsteg ner och utemöbler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan med tak intill en vit husfasad, trappsteg ner och utemöbler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan med tak intill en vit husfasad, trappsteg ner och utemöbler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ligger rören i brunnen på olika nivåer?
 
A Alexn72 skrev:
Ligger rören i brunnen på olika nivåer?
Ja det gör de.
 
H Halil Yilmaz skrev:
Ja det gör de.
Utloppet lägre än alla inlopp?

Vad för rör är dräneringen gjord av ?
 
A Alexn72 skrev:
Utloppet lägre än alla inlopp?
Ja, det är ett hus som är byggt på 1975 och har allt fungerat innan jag ställde till med dräneringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.