2 072 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dosa i dagvattenbrunn?
Funderar på att stoppa i en dränkbar pump i en dagvattenbrunn. Det finns förberett ett rör mellan elcentral och brunn.
Jag tänker nyttja en enkel dränkpump med stickpropp. Jag antar att ett vu är uteslutet och att man får klippa kabeln och ansluta pumpen fast. Men vilken dosa skulle vara lämplig?
Jag tänker nyttja en enkel dränkpump med stickpropp. Jag antar att ett vu är uteslutet och att man får klippa kabeln och ansluta pumpen fast. Men vilken dosa skulle vara lämplig?
Du kan välja någon typisk plastdosa tex den vanliga U-56 från Schneider. Välj tillbehör för avlastning av sladden eller sätt förskruvningar som passar.
Se till att du går in undertill med kabel och sladd. Samma med hur du lägger trådarna i dosan se till att de i stort går uppåt och sätt klämmorna likt namnet toppklämma dvs öppningar och ledare nedåt. Avsluta med att borra ett litet hål nere och lämpligtvis mellan ledningsinföringarna så är du hemma på alla sätt.
Se till att du går in undertill med kabel och sladd. Samma med hur du lägger trådarna i dosan se till att de i stort går uppåt och sätt klämmorna likt namnet toppklämma dvs öppningar och ledare nedåt. Avsluta med att borra ett litet hål nere och lämpligtvis mellan ledningsinföringarna så är du hemma på alla sätt.
Jag borrade hål i (betong)brunnsröret, drog igenom en gummikabel och gjorde en knut på kabeln inne i röret så att man inte kan dra ut den. Sedan satte jag dit en jordad hona som jag anslöt pumpen i för att slippa klippa kontakten. Allt upphängt strax under brunnslocket. Gummikabeln är ansluten till ett utanpåliggande schuko-uttag på fasaden.P Mattiaz skrev:
Pumpen är skyddad av en personskyddsautomat i centralen och den har inte löst ut trots att det är superfuktigt i brunnen.
/Höghus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Vi brukar inte vara bortskämda med att olika slags självklart olämpliga påhitt är förbjudna, men att slå en knut på en kabel visste jag var uttryckligen förbjudet nånstans, och efter lite letande satt den där 
Tying the cord into a knot or tying the cord with string is not allowed. (IEC 60335-1 25.19)
Det kan bli stora påfrestningar på kabelmanteln så att den spricker med tiden.
För övrigt så har du alltså en gummikabel "permament" förlagd på gräsmattan... Det finns tyvärr inga regler mot det vad jag vet.
Men ett uttag och stickpropp i brunnen kan fungera om uttaget är vänt nedåt och tätt mot kabeln på ovansidan. Men kan man ändå undra hur kontaktblecken påverkas med tiden. Hur länge har du haft det så här?
Tying the cord into a knot or tying the cord with string is not allowed. (IEC 60335-1 25.19)
För övrigt så har du alltså en gummikabel "permament" förlagd på gräsmattan... Det finns tyvärr inga regler mot det vad jag vet.
Men ett uttag och stickpropp i brunnen kan fungera om uttaget är vänt nedåt och tätt mot kabeln på ovansidan. Men kan man ändå undra hur kontaktblecken påverkas med tiden. Hur länge har du haft det så här?
Nej, inte förlagd på gräsmattan. En kort luftkabel över ogräset där robotklipparen inte kommer åt och man inte går.Bo.Siltberg skrev:
Vi brukar inte vara bortskämda med att olika slags självklart olämpliga påhitt är förbjudna, men att slå en knut på en kabel visste jag var uttryckligen förbjudet nånstans, och efter lite letande satt den där
Det har väl suttit i ett och ett halvt år ungefär.
Jag satte ner en kapacitiv nivågivare i brunnen för att styra pumpen. Den har en ihopbyggd shuko-hanne och en relästyrd hona, så klippa sladdarna var inget alternativ.
Nu är det iofs inget som hänger i/på den löst slagna knuten, och skulle en inbrottstjuv eller älg smyga runt huset mitt i natten och trassla in sig, åker schukon ur innan kabeln skadas. Men jag kan öppna knuten och låta schukons dragavlastning ta smällen i stället.
/Höghus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden