Jag har vid försäljningen utav mitt hus uppgett alla ev fel och brister som jag kunde känna till. Jag nämnde även ett mindre läckage vid tvättstugeavlopp, detta fanns även med när vi köpte huset. Nu har köparen kontaktat mig och vill hävda detta som ett dolt fel då han har upptäckt att detta avlopp inte är anslutet till det kommunala avloppet. Detta har han upptäckt när han har grävt upp vid läckaget för att åtgärda den smärre läckan. Kan detta någonsin bli ett dolt fel? Skulle han inte ha undersökt detta vid besiktning när jag hade tagit upp det? Både han och jag gjorde besiktning samt att han fick komma och "se över " huset privat vid tre tillfällen.

Inte solklart åt någondera hållet som jag ser det.

Om huset är anslutet till kommunalt avlopp så får man anse att det kan förutsättas att alla delar av avloppet är anslutet i normalfallet. Dvs. så långt skulle det kunna vara ett dolt fel.

Nu har du berättat att det finns ett fel, ett mindre läckage. Men det är (troligen) rätt stor skillnad mellan ett mindre läckage, och att avloppet inte är kopplat till kommunala avloppet. Om det finns ett orsaksamband mellan läckaget och det nyupptäckta felet så är det en annan sak. Du har berättat om ett känt fel på avloppet, som nu visar sig vara mycket större fel, än någon kunde räkna med. Det är i så fall upp till köparen, han har köpt medveten om att det finns ett fel. Men det kan anses att karaktären på det nyupptäckta felet är lite väl avvikande från det kända felet. Inte uppenbart.

Men en fråga är ju om det överhuvudtaget är ett fel? Det kan vara tillåtet att ha en annan avloppslösning för en del av avloppet.

Det är också väsentligt om det finns andra tecken på konstigheter med avloppet, finns ex. någon synlig brunn på tomten som har med det här "nyupptäckta" avloppet att göra?

Det finns också hus där avloppet tydligt går ut från huset strax under första våningen, med det ändå finns avlopp från ex. tvättstuga ner i källargolvet. Då bör man fundera över hur det avloppet kommer upp till utloppsledningen 1,5m över källargolvet...

• Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
hempularen skrev:
Inte solklart åt någondera hållet som jag ser det.

Om huset är anslutet till kommunalt avlopp så får man anse att det kan förutsättas att alla delar av avloppet är anslutet i normalfallet. Dvs. så långt skulle det kunna vara ett dolt fel.

Nu har du berättat att det finns ett fel, ett mindre läckage. Men det är (troligen) rätt stor skillnad mellan ett mindre läckage, och att avloppet inte är kopplat till kommunala avloppet. Om det finns ett orsaksamband mellan läckaget och det nyupptäckta felet så är det en annan sak. Du har berättat om ett känt fel på avloppet, som nu visar sig vara mycket större fel, än någon kunde räkna med. Det är i så fall upp till köparen, han har köpt medveten om att det finns ett fel. Men det kan anses att karaktären på det nyupptäckta felet är lite väl avvikande från det kända felet. Inte uppenbart.

Men en fråga är ju om det överhuvudtaget är ett fel? Det kan vara tillåtet att ha en annan avloppslösning för en del av avloppet.

Det är också väsentligt om det finns andra tecken på konstigheter med avloppet, finns ex. någon synlig brunn på tomten som har med det här "nyupptäckta" avloppet att göra?

Det finns också hus där avloppet tydligt går ut från huset strax under första våningen, med det ändå finns avlopp från ex. tvättstuga ner i källargolvet. Då bör man fundera över hur det avloppet kommer upp till utloppsledningen 1,5m över källargolvet...
Det verkar ju konstigt att det bara har varit ett mindre läckage om det inte är anslutet till något avlopp. Kan det ha varit så att man fick ha det på det här sättet tidigare, jag menar huset är byggt 1943 och tillbyggt 1991. Dessutom bör det ju i så fall gå tillbaka till dem som jag köpte utav 2008 då dolda fel går 10 år bakåt i tiden, eller?
Det finns ingen annan brunn på tomten och röret till avloppet går via ett berg ned från huset.

Det verkar ju konstigt att det bara har varit ett mindre läckage om det inte är anslutet till något avlopp. Kan det ha varit så att man fick ha det på det här sättet tidigare, jag menar huset är byggt 1943 och tillbyggt 1991. Dessutom bör det ju i så fall gå tillbaka till dem som jag köpte utav 2008 då dolda fel går 10 år bakåt i tiden, eller?
Det finns ingen annan brunn på tomten och röret till avloppet går via ett berg ned från huset.

Mikael_L
Parm skrev:
Dessutom bör det ju i så fall gå tillbaka till dem som jag köpte utav 2008 då dolda fel går 10 år bakåt i tiden, eller?
Japp, så är det. Men ingen lätt resa då den nya köparen processar mot dig, och du i din tur får processa mot den du köpte av.

Ja om alla parter väljer process alltså.

Om vi antar att avloppet rinner ut någonstans, då har ju inte läckaget med det att göra.

vad betyder: "röret till avloppet går via ett berg ned från huset"?

Rinner det ut i dagen, eller försvinner det ner i marken?

Det försvinner ner i marken och det är där den nya ägaren har grävt upp för att åtgärda läckaget och då enligt honom upptäckt att röret inte är anslutet till något avlopp.

Vad yrkar han på för pengar för ett avlopp som är dryga 70 år gammalt efter åldersavdrag ?
Fredrik

harry73
Jag skulle ber köparen att komma med ett skriftligt krav, sen kan du rikta samma krav till din säljare (också skriftlig).
Ta sen kontakt med din säljare och diskutera tillsammans hur ni hanterar det.
Skulle köparen dra det till rätten och skulle han få rätt, har du ett bra läge mot din säljare, och får du bra möjlighet att få tillbaka pengarna från din säljare. Kommer du och köparens överens om skadestånd, är det kanske svårare att få din säljare att gå med på dealen. Så det kan vara i ditt fördel att du får ett domslut, och då är det kanske bättre för din säljare och din köpare att redan från början diskutera dolt fel kravet med varandra.

Parm skrev:
Det försvinner ner i marken och det är där den nya ägaren har grävt upp för att åtgärda läckaget och då enligt honom upptäckt att röret inte är anslutet till något avlopp.
Då verkar det väl rimligt att det sedan tar vägen till något i stil med en gammal stenkista. Om det nu inte finns någon synlig brunn.

Redigerat:
Iom. att köparen har kommit med ett krav, även om det kanske är tveksamt om det formellt är ett krav ännu. Så bör du snarats ta kontakt med förre ägaren som sålde till dig. Ett dolt fel måste anmälas direkt när man upptäcker det. Annars faller rätten att få ersättning.

Vad "direkt" betyder är luddigt. Man har för mig att jag sett att inom en vecka så är du säker på att ha anmält i tid, över 6 månader så har det gått för lång tid.

Det gäller att formellt meddela att ett fel hittats, sedan kan man komma med mer precisa krav senare. Det kan ta tid att få en uppfattning om kostnaden.

Är tvättstugan i en källare? I äldre hus är det helt normalt att ansluta avloppen i källaren till dagvattnet, och dit är givetvis allt annat "rent" vatten anslutet, vilket innebär att om huset ligger lågt och det kommer ett störtregn så har man en fontän i källaren. Vanligt i många områden på Hammarö.

Så om svaret blir "man byggde så då" och avloppet är orginal i en källare från 1943 är det enligt min mening givet att det inte är ett dolt fel. Lite många "om" där känner jag, men kontentan av det är att fel som beror på att man gjorde annorlunda när det gjordes aldrig kan vara ett dolt fel.

Vi har inte diskuterat detta utan han hävdar att det är ett solklart dolda fel och jag ska återkomma till honom när jag vet mer. Men som du skriver 1943 så gjorde man kanske på detta viset och efter som huset ligger på ett berg så kommer vattnet aldrig att kunna skada, påverka det. Frågan är bara hur jag går vidare nu, det känns som att han får svårt att få igenom detta?

Ok, ska jag utgå från hans telefonsamtal och en vecka därifrån eller invänta på skriftlig anmälan? Gäller vilket som ?

Ja tvättstugan är i en källare. Det fördelaktiga här är att huset ligger på ett berg så vattnet rinner ner/bort från huset och precis som du skriver så gjorde man garanterat så här på den här tiden. Så vad han egentligen skulle kunna göra är att flytta upp tvättmaskinen till ett badrum och då automatiskt få den ansluten till det kommunala avloppet. Kan han någonsin få detta till ett dolt fel? Huset är som sagt byggt 1943 och tillbyggt 1991, tvättstugan tillhör den gamla delen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.