Jag fick tilläggsisolerat på vinden för en månad sedan.
Igår kväll hörde jag ljud uppifrån, i ca 2 minuter lär det först som en mus men när jag lyssnade så lät det som att något flaxar där uppe.
Samma ljud ikväll vid ungefär samma tid.

Någon som har en idé vad det kan vara?

R
Fladdermus?

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Fladdermus?
Tanken slog mig, men när jag försöker läsa på om dem så fattar jag inte vad man ska lyssna efter?

Kolla med ditt försäkringsbolag, rätt säker på att fladdermöss ingår.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Kolla med ditt försäkringsbolag, rätt säker på att fladdermöss ingår.
Helt säker på att fladdermusskydd inte ingår. Från tex Anticimex, ”Samtliga arter av fladdermöss i Sverige är skyddade (fridlysta) och får inte fångas, dödas eller flyttas. Det är viktigt att påpeka att man inte heller får förstöra deras boplatser.”

För övrigt tror jag inte det hörs något fladdrande från fladdermöss på vinden.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D
klättra upp o kika, de hänger typ bara där… tills man upptäcker dem gärna på en vind med 70 cm från hanbjälkar till tak… när du är längst in. O fanskapen börjar flaxa runt.

M Miawa skrev:
Jag fick tilläggsisolerat på vinden för en månad sedan.
Igår kväll hörde jag ljud uppifrån, i ca 2 minuter lär det först som en mus men när jag lyssnade så lät det som att något flaxar där uppe.
Samma ljud ikväll vid ungefär samma tid.

Någon som har en idé vad det kan vara?
Gå upp och titta..?

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
S
V Vardagsrum skrev:
Gå upp och titta..?
Nej varför det? Lättare att få sanningen på ett forum. :)

C
Aktiva fladdermöss på vintern? Nä, det låter inte så troligt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Nej varför det? Lättare att få sanningen på ett forum. :)
Ah, sorry har helt missat era hjälpsamma svar. Givetvis har jag varit uppe och kikat men kan inte se ngt. Tack att ni tog er tid ändå att svara ❤️

D Drburr skrev:
klättra upp o kika, de hänger typ bara där… tills man upptäcker dem gärna på en vind med 70 cm från hanbjälkar till tak… när du är längst in. O fanskapen börjar flaxa runt.
Jag har varit uppe och kollat men kan inte se fladdermöss eller något annat djur/spillning.

P
Har sett många skräckfilmer som börjar med ljud som du beskriver, just saying 😬

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Hemmakatten_1 skrev:
Har sett många skräckfilmer som börjar med ljud som du beskriver, just saying 😬
Attans

• Gilla
Anonymiserad 272888
  • Laddar…
Släng upp en viltkamera. Kostar inte mycket och tar bra bilder även i mörker. Så fick jag syn på mössen som bor hos mig.

• Gilla
Miawa
  • Laddar…
M Miawa skrev:
Jag har varit uppe och kollat men kan inte se fladdermöss eller något annat djur/spillning.
Öppna och släpp upp katten i morgon bitti, har du varit snäll i år får du kanske del av fångsten..

• Haha
Miawa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.