Efter 50 år har de dittställda plintarna till lillstugan sjunkit ner. Murstocken sjunker på ena sida, och man kan förstå att den aldrig var godkänd för eldning. Förutom murstocken finns det inget stöd under huset. Går det att göra en ordentlig grund och rädda huset?

Taket måste byttas. Murstocken ska bort. Tänkte göra om takstolarna lite grann. Golvet ska bort. Balkarna ska riktas. Panelen på insidan ska tas bort för att kunna isolera huset. Jag hoppas kunna återanvända panelen. Fönstren ska renoveras. Vet ej vad ska göras om panelen på utsidan— sparas eller bytas.

Om det går att någorlunda rikta sylen i samband med att förbättra plintarna vill jag gärna göra det. Men är det värt det? Kanske enklare och bättre att ta bort alltihopa och börja om. Lite synd eftersom allt virke kom från tomten (huggs ner av en far och son) och sågades hos grannen.

Obs! Det var inte jag som murade plintarna. Jag har fått information från barnen till mannen som byggde stugan.

Vad säger ni?

• IMG_0075.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0076.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0077.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0078.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0079.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0085.jpeg
    Skapa konto
Det är klart att det går att göra en ny grund, frågan är väl om det är nödvändigt?
Att justera de befintliga var 50år är kanske det rimligaste ekonomiskt på en sån där stuga..

Jag tror du kan lyfta och palla upp kåken, antingen på de bef plintarna eller på nygjutna ersättare om du så önskar.

Vore kåken min skulle jag inte riva bort golvet om det går att undvika.
Takstols ändringar är bygglovspliktigt så vitt jag vet.

Att göra omfattande ändringar som grund, golv, murstock takstol och takbyte på ditt hus är kanske varken billigare eller enklare än ett nybygge?

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är klart att det går att göra en ny grund, frågan är väl om det är nödvändigt?
Att justera de befintliga var 50år är kanske det rimligaste ekonomiskt på en sån där stuga..

Jag tror du kan lyfta och palla upp kåken, antingen på de bef plintarna eller på nygjutna ersättare om du så önskar.
Tack för din feedback.
Det går inte att gräva djupt, och inte heller att padda. Då är frågan, vad ska göras och hur? Hissa, palla, gräv en halv meter om det går, släng in lite grus sen mura upp till vågrätt nivå— sida för sida? Eller?

F fribygg skrev:
Vore kåken min skulle jag inte riva bort golvet om det går att undvika.
Takstols ändringar är bygglovspliktigt så vitt jag vet.
Golvet är inte nåt särskilt— spånskiva med plastmatta fastklistrat. Jag vill helst få se vad det finns under det, och ev. rikta & förstärka balkarna eftersom jag tänker förvara tyngre saker i det ena delen. Vi får se vad jag gör med takstolarna. Inget fel med innertaket så jag kanske låter bli den delen.

F fribygg skrev:
Att göra omfattande ändringar som grund, golv, murstock takstol och takbyte på ditt hus är kanske varken billigare eller enklare än ett nybygge?
Ja, precis. Taket måste bytas. Det är gammalt och det syns på insidan av luckorna att de inte är friska. Tänker inte lägga nytt tak på nåt som inte är 100% friskt. Murstocken gör ingen nytta så det är bara bra att få bort det.

lllusion lllusion skrev:
Efter 50 år har de dittställda plintarna till lillstugan sjunkit ner. Murstocken sjunker på ena sida, och man kan förstå att den aldrig var godkänd för eldning. Förutom murstocken finns det inget stöd under huset. Går det att göra en ordentlig grund och rädda huset?

Taket måste byttas. Murstocken ska bort. Tänkte göra om takstolarna lite grann. Golvet ska bort. Balkarna ska riktas. Panelen på insidan ska tas bort för att kunna isolera huset. Jag hoppas kunna återanvända panelen. Fönstren ska renoveras. Vet ej vad ska göras om panelen på utsidan— sparas eller bytas.

Om det går att någorlunda rikta sylen i samband med att förbättra plintarna vill jag gärna göra det. Men är det värt det? Kanske enklare och bättre att ta bort alltihopa och börja om. Lite synd eftersom allt virke kom från tomten (huggs ner av en far och son) och sågades hos grannen.

Obs! Det var inte jag som murade plintarna. Jag har fått information från barnen till mannen som byggde stugan.

Vad säger ni?
Vad tror du om att gjuta plattor 60X60 cm armerade med armeringsnät ca 8 cm tjocka att låta plintarna stå på och kapa plintarna efteråt ?

B Bosroc skrev:
Vad tror du om att gjuta plattor 60X60 cm armerade med armeringsnät ca 8 cm tjocka att låta plintarna stå på och kapa plintarna efteråt ?
Menar du att hissa upp, och istället för att gräva ner ta bort plintarna tillfälligt och gjuta plattor (8x60x60) på plats. Plintarna kan stå på armeringen när plattorna torkas. Sen förslår du att man kapar plintarna till rätt höjd när plattorna har torkat. Eller?

lllusion lllusion skrev:
Menar du att hissa upp, och istället för att gräva ner ta bort plintarna tillfälligt och gjuta plattor (8x60x60) på plats. Plintarna kan stå på armeringen när plattorna torkas. Sen förslår du att man kapar plintarna till rätt höjd när plattorna har torkat. Eller?
Ja exakt, gräva ur och lägga sand i botten, du kan göra ramar och gjuta på plan mark med träskiva och gjut ramar, skaffa eller låna 6-7 pelardomkrafter och hissa upp och palla upp huset med tex lekablock för att få allt i våg , lättaste sättet , har själv plintat om en stuga på ca 50 kvadrat , där grävde jag hål på 1,20 meter djupt och gjöt plintar och plattor på sidan av kåken och sänkte ner i hålen i efterhand, men var det 50 år sen dina plintar kom på plats så är det nog enklare med plattor under plinten , armeringen gjuter du in i plattorna , klart enklast !!

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
Du råkar inte vara i Örebro/Laxå trakten, vad?

lllusion lllusion skrev:
Du råkar inte vara i Örebro/Laxå trakten, vad?
Nej tyvärr inte , vad är det som du upplever som problem ? Du får ursäkta att jag är dålig på att förklara, men ska leta på bilder av det jag gjorde då blir det lättare att förstå !!

Inga problem! Jag tror att jag förstår. Det är bara att hitta utrustningen. Tänkte om du var nära skulle det underlätta det hela, inte minst för att ta del av din erfarenhet.
Verkligen uppskattar hjälpen. 👍

Jag lyfte en stuga på tomten för några dagar sedan. Jag behövde komma in under stugan för att byta ut lite ruttet material och för att lyfta upp golvisoleringen som trillat ner. Lyfte upp den två lecablock högt för att jag ska kunna krypa under. Sen ska jag sänka ner den igen så den bara bli ett lecablock högre än den var förut. Kommer då passa på att väga av allt för att justera det som den har satt sig med åren.

• PXL_20260419_140756360.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260419_135830071.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260419_102207429.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260419_095247091.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260419_172748232.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260421_094925900.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260419_095213353.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260419_141403577.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
Bilderna kom i lite blandad ordning, men du förstår ju principen :)

Som du ser så lyfte jag ett halvblock i taget. Först ena sidan, sen andra sidan.
Golvet sackade lite inne när jag lyfte stugan, men det kommer rätta till sig när jag ställer ner den på alla blocken igen

PeterFalun
bra teknik och bilder 👍 bara komma ihåg att säkra lyftet med extra underlägg, tex timmerstumpar, ifall domkraften skulle sjunka

aldrig jobba under huset om den bara står på domkraften

J
Att byta plintar, byta golv, isolera och byta tak på ett såpass enkelt och litet hus som inte har något speciellt kulturvärde verkar inte rationellt. Det känns rimligare att lyfta lite, gjuta på lite och sen låta det vara lite snett och (om du får ) lägga kraften på att bygga ett nytt hus vid sidan.

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
Bilderna kom i lite blandad ordning, men du förstår ju principen :)

Som du ser så lyfte jag ett halvblock i taget. Först ena sidan, sen andra sidan.
Golvet sackade lite inne när jag lyfte stugan, men det kommer rätta till sig när jag ställer ner den på alla blocken igen
Tack. Mycket bra med bilder!

J JohanLun skrev:
Att byta plintar, byta golv, isolera och byta tak på ett såpass enkelt och litet hus som inte har något speciellt kulturvärde verkar inte rationellt. Det känns rimligare att lyfta lite, gjuta på lite och sen låta det vara lite snett och (om du får ) lägga kraften på att bygga ett nytt hus vid sidan.
Tack. Det är bra att få olika synvinkel på projektet. Jag börjar luta åt en enkel lösning än så länge, och bygga nytt sen.

• Gilla
tlundberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.