Köpte en begagnad bänkdiskmaskin, Bosch SkS50E42, som enligt säljaren ska fungera felfritt.

Kopplar in den på landet och symbolen med en vattenkran blinkar omedelbart. Maskinen går igång stötvis och försöker pumpa in/pumpa ut vatten, man hör iaf att den jobbar men inget händer.

Vatten fram är felfritt, avlopp felfritt och öppet så långt jag kan se in i maskinen. Stod lite vatten i botten som jag tömt med trasa.

Öppnade upp den och det ser bra ut, inget samlat smuts i någon "gång" eller slang. Blev dock lite fundersam på det rosa som syns på bild. Sitter i inloppetsbana men ser ut som någon form av filter. Ska det vara där?

Kan jag komma åt någon annanstans att tömma ev vatten som står i maskinen? Gissar att det finns någon flottör som kanske gör att den vägrar ta in nytt vatten.

Inre komponent i bänkdiskmaskin med rosa partiklar vid inloppet som möjligt filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad Bosch bänkdiskmaskin öppen på terrass, inloppssystem synligt med rosa filterelement, slangar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten på bottentråget? Luta den och se om det rinner ut något.

Slangklämman till inkommande vatten sitter ju inte på sin plats utan ”halkat” ner. Har du lossat den eller var den så?

MultiMan
Varför sitter slangklämman till den vita slangen/kopplingen nedtill i mitten nerdragen på slangen, den ska ju vara vid anslutningen i normala fall, bara där den gör nytta och hindrar att slangen glider av. Har du rört någon av slangarna?

Hur ser vatteninloppet ut, vilken typ av anslutning? Får ingen träff på din modellbeteckning så kan inte avgöra om den har aquastop eller ej.

Innanför bottenplåten på den Bosch bänkdisk jag mekat med finns en rund frigolitplatta som är kopplad till en brytare som stänger av vattnet vid ev läckage. Jag skulle tro att det är den plattan och brytaren som spökar.

Problemet löst!
Tydligen hamnade inloppsslangen i någon felaktig vinkel när jag satte den på plats, insåg att den gick igång när den var utdragen.
Justerade slangen och nu fungerar den

Den vita slangen på bild hade jag lossat för att se om det var öppet spjäll vidare in i maskinen.

Tack för snabba svar!

Uppdatering!

Felet återkommer under programmets gång. Har inte lyckats köra ett helt utan att den helt plötsligt börjar klaga på att den inte får vatten.

Varnar den på samma sätt om den har problem att tömma avloppet?

Har du en display på din maskin?

torbeno torbeno skrev:
Har du en display på din maskin?
Ingen display tyvärr. Men jag har kommit fram till att det måste vara magnetventil/inloppsventilen som strular. När jag drar ut maskinen och ställer den på golvet med slangarna sträckta så fungerar den felfritt. Tillbaks där den ska stå måste det uppstå någon form av tryck mot ventilen som gör att den löser ut.

Ingen slang är veckad eller dylikt.

O oakboom skrev:
Ingen display tyvärr. Men jag har kommit fram till att det måste vara magnetventil/inloppsventilen som strular. När jag drar ut maskinen och ställer den på golvet med slangarna sträckta så fungerar den felfritt. Tillbaks där den ska stå måste det uppstå någon form av tryck mot ventilen som gör att den löser ut.

Ingen slang är veckad eller dylikt.
Ventilen fungerar inte så, den löser inte ut av något tryck. Den kan bara öppna sig när den får spänning, övrig tid är den stängd.

torbeno torbeno skrev:
Ventilen fungerar inte så, den löser inte ut av något tryck. Den kan bara öppna sig när den får spänning, övrig tid är den stängd.
Uppfattat. Då är frågan varför den håller sig öppen när den står utdragen men inte när den står på plats.

Maskinen har en flödesmätare, sitter strax ovan den gula slangen för inkommande vatten. Den skall rotera när maskinen tar in vatten. Kolla så att den roterar utan att hacka när vatten tas in.

• Gilla
oakboom
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Maskinen har en flödesmätare, sitter strax ovan den gula slangen för inkommande vatten. Den skall rotera när maskinen tar in vatten. Kolla så att den roterar utan att hacka när vatten tas in.
Jag ska klä av den vid tillfälle och kika.

Jag tycker bara det är underligt att den går att starta när den står på en pall ute på golvet men i 9 fall av 10 så börjar vattenkranen blinka när jag ställer tillbaka den på plats. De enda som sker är ju att slangarna går från sträckta till att de får en annan sträckning.

MultiMan
Det är ju inte bara en slang utan 2 kablar också som aktiverar ventilen. Har de skadats så kan det glappa med osäker funktion som följd.

• Gilla
oakboom
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är ju inte bara en slang utan 2 kablar också som aktiverar ventilen. Har de skadats så kan det glappa med osäker funktion som följd.
Sant och sannolikt är det ventilen som strular. Detta då den som sagt går igång och kör hela program utdragen och i vissa fall går igång på plats men bryter programmet mitt i.

P
O oakboom skrev:
Jag ska klä av den vid tillfälle och kika.

Jag tycker bara det är underligt att den går att starta när den står på en pall ute på golvet men i 9 fall av 10 så börjar vattenkranen blinka när jag ställer tillbaka den på plats. De enda som sker är ju att slangarna går från sträckta till att de får en annan sträckning.
Den står inte lägre på pallen eller nått?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.