Byggahus.se

Diskmaskin startar inte

1. V
    Medlem · Nivå 7
    Min Siemens diskmaskin har fungerat utmärkt på alla sätt sen den var ny 2012.
    För några dagar sen startade jag diskmaskinen som vanligt och den körde igång. Efter ett par minuter stannade maskinen och blev tyst. Jag tänkte inte mer på det utan lät den vara på tills jag kom hem från träningen ett par timmar senare.

Jag öppnar maskinen och ser att den är full med vatten. Programmet har avbrutits och lampan för vattentillförsel blinkar.

Det går inte att trycka på några knappar och det går inte att stänga av maskinen med strömknappen. Jag har tömt den på vatten och kollat om det är stopp i avloppet, men det är helt rent.

Innan jag kallar hit en reparatör; är det någon som haft samma problem med Siemens (eller Bosch) som vet vad det kan vara?

2. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Ja, kolla avloppspumpen. Du får ta bort det vita locket innanför silen. Kolla så att impellern går runt.

3. V
    Medlem · Nivå 7
    Aah.. jag hade lossat locket förrut och kollat om det var rent. Men nu kollade jag om impellern snurrade. Men den sitter stenhårt fast; nåt måste ha kilats fast där, för jag antar att det inte ska vara nåt motstånd?

Redigerat 1 apr 2019 20:11
  4. V
    Medlem · Nivå 7
    Fick loss en glasbit och nu snurrar impellern, men pumpen startar inte och lampan för vattentillförseln blinkar fortfarande.
    Fortsättning följer i morgon då jag ska försöka mig på en pumpoperation...

5. H
    Medlem · Nivå 12
    Gör en ”norsk”, bryt strömmen..

6. V
    Medlem · Nivå 7
    Det gjorde jag innan jag började pilla... Och när jag sätter i kontakten börjar lampan för vattentillförseln blinka och impellern startar och snurrar, men pumpen går inte och inget vatten kommer in i maskinen. Jag trodde maskinen skulle "återställa sig" efter att strömmen brutits, men icke...

7. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Ok, då har det ju läckt vatten på bottentråget.
    Du saknar display men sök på E15 här så får du tips på lösning

8. V
    Medlem · Nivå 7
    Tack! Superbra. Det känns som en trolig orsak. Jag ska känna efter om det är blött i tråget och om det är det ska jag beställa en pumplockspackning.

9. V
    Medlem · Nivå 7
    Ok.... update...

Jag har installerat en silikonpackning som jag köpt från Siemens enligt konstens alla regler. Det finns inte en droppe i bottentråget. Helt snustorrt. Programmet startar och kör i ca 10-15 minuter och sen avslutas programmet och lampan för vattentillförsel lyser.

Ett sista försök innan skiten åker på skroten...

10. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    det verkar fortfarande vara nått tjall på tömningen

11. Taggeman
    Medlem Nivå 1
    Har fått samma problem med min diskmaskin har tagit ur två små glasbitar ur den sen gick den typ ett dygn sen var det stopp igen,nu vänt upp och ner på den kollat efter mer glas rester tomt 24tim senare nu är det stopp igen med kod E15=ring kundservic det ser ju ut som man inte kommer in i den heller om man vänder på den hermetiskt tillsluten, går det att öppna den i botten men hur???

12. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    E:15 är ju intern läcka och har inte så mycket med glasbitar att göra.
    tömningspumpen tar du framifrån bakom sparkplåten.

13. Taggeman
    Medlem Nivå 1
    Har tömt maskinen på vatten vänt upp och ner på den sen dragit åt dom 4 skruvarna och testkört på 1/timmes programmet 65° en gång än så länge få se hur länge det funkar....alla tummar hålls...