Byggahus.se
Hej! Har lite problem med att min bänkdiskmaskin (Electrolux, ESF2300OW, PNC: 91155604002) som tar in för mycket vatten så det rinner ut framifrån till dess att översvämnings skyddet går i gång. Någon som har någon tanke om vad felet kan vara?

Skickar med några bilder på vad jag tror där vattnet tas in då jag monterat bort skyddet till diskmaskinen.
Tacksam för alla svar eller eventuell vägledning!
 
  • Uppochner diskmaskin visar elektronik och komponenter, ligger på köksgolv framför fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en dispenser med brunaktig vätska, täckt delvis av svart tejp, på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Dum fråga kanske, men står maskinen helt vågrät? Om inte tror jag att det kan det påverka sensorn för vattennivå i maskinen.
Kanske @electroluxaren har några bra idéer, han brukar ju svara på sådana här problem :)
 
A
ChocolateTerrain ChocolateTerrain skrev:
Hej! Har lite problem med att min bänkdiskmaskin (Electrolux, ESF2300OW, PNC: 91155604002) som tar in för mycket vatten så det rinner ut framifrån till dess att översvämnings skyddet går i gång. Någon som har någon tanke om vad felet kan vara?

Skickar med några bilder på vad jag tror där vattnet tas in då jag monterat bort skyddet till diskmaskinen.
Tacksam för alla svar eller eventuell vägledning!
Alltid nibåkammaren på dessa
 
Mats-S Mats-S skrev:
Dum fråga kanske, men står maskinen helt vågrät? Om inte tror jag att det kan det påverka sensorn för vattennivå i maskinen.
Kanske @electroluxaren har några bra idéer, han brukar ju svara på sådana här problem :)
sår godtyckligt vågrät, fungerat bra i två månader men nu börjat krångla... :)
 
electroluxaren skrev:
Alltid nibåkammaren på dessa
aha, hur lätta är de att byta, samt går det att få tag på reservdelar?
 
A
ChocolateTerrain ChocolateTerrain skrev:
aha, hur lätta är de att byta, samt går det att få tag på reservdelar?
räcker med att rengöra
 
  • Gilla
ChocolateTerrain
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
räcker med att rengöra
Har du några tips på hur denna kammare sitter eller ser ut?
 
A
ChocolateTerrain ChocolateTerrain skrev:
Har du några tips på hur denna kammare sitter eller ser ut?
Mitt under
Ta bort bottenplåten
 
  • Gilla
ChocolateTerrain
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Mitt under
Ta bort bottenplåten
electroluxaren skrev:
Mitt under
Ta bort bottenplåten
Är det den vita?
 
  • Tvättmaskin uppbruten, visar interna komponenter, motor, ledningar och mekaniska delar; indikerar reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Den guldbruna troligen full av fett
 
Mycket riktigt! Rekommenderar du att plocka bort den helt och rengöra eller rengöra den så gott det går så som den sitter?
 
ChocolateTerrain ChocolateTerrain skrev:
Mycket riktigt! Rekommenderar du att plocka bort den helt och rengöra eller rengöra den så gott det går så som den sitter?
Monterade bort den (satt inte så värst hårt, och behövde inte klippa spål grejerna som håll fast slangen häller), diskmaskinen är kör just nu ute på sin jungfru färd med ett sköljprogram.

Återkommer i morgon om allt löst sig!
Men stort tack electroluxaren! Din kunskap är guld!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Uppdatering: Nu funkar allt som det ska igen!

Men hur kan man förhindra att det sker igen? Sett lite olika "diskmaskinsrengöring" dels på willys samt electroluxshemsida, några tankar eller idéer @electroluxaren ?
 
A
ChocolateTerrain ChocolateTerrain skrev:
Uppdatering: Nu funkar allt som det ska igen!

Men hur kan man förhindra att det sker igen? Sett lite olika "diskmaskinsrengöring" dels på willys samt electroluxshemsida, några tankar eller idéer @electroluxaren ?
kör varma program så slipper du dessa dyra miljöovänliga kemikalier
 
  • Gilla
ChocolateTerrain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.