Min frus arbetsplats ska byta diskmaskin och vi tänkte bara kolla vad som rekommenderas.

Idag sitter det vanlig standardmaskin och det fungerar inte så bra, den går sönder ofta. Den är ansluten i vanligt vägguttag. Det finns inte ekonomiskt utrymme att dra fram ytterligare el.
Maskinen går cirka fyra gånger per dag vardagar.

Kikade lite och såg att det fanns "semiproffs-maskiner" runt 10000 ink moms.

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/DM8190PRO/cylinda-diskmaskin-dm-8190-pro

Är det något att ha eller vad ska man kika på?

Miele brukar hålla ihop.

Grabbens förskola har en liknande Cylinda semiproffs maskin som du länka till, vet inte hur länge dom haft den o om den strulat men jag var själv sugen på en sån men backade på priset.
På jobbet har vi en Asko som har hållt förvånansvärt länge. Vi kör nog 2-3 diskar om dagen.

P
Stefan N Stefan N skrev:
Vi har Miele industrimaskiner på jobbet och dom håller tyvärr inte ett dugg bättre.
Denna har vi och dom får servas av tekniker i alla fall en gång om året. [länk]
Dessa skitmaskiner kräver omfattande reparationer varje månad
De är på pappret väldigt bra med tefasanslutning och tre vattenintag
Jag har ca 15 st som ständigt repareras och de är inte två år ännu.
Lucklås tuchpaneler läckande motorer fan vet allt.
Inköpspriset på 25tkr är med råge överträffat av alla reparationer.

P
ilstallione ilstallione skrev:
Min frus arbetsplats ska byta diskmaskin och vi tänkte bara kolla vad som rekommenderas.

Idag sitter det vanlig standardmaskin och det fungerar inte så bra, den går sönder ofta. Den är ansluten i vanligt vägguttag. Det finns inte ekonomiskt utrymme att dra fram ytterligare el.

Kikade lite och såg att det fanns "semiproffs-maskiner" runt 10000 ink moms.

[länk]

Är det något att ha eller vad ska man kika på?
Problemet med dessa är den totalt värdelösa touchpanelen.
Hyfsat vanligt med byte av denna som sitter ihop med kretskortet så det blir saftiga räkningar efter varje servicebesök.
Annars är den helt klart prisvärd och en bra maskin.

Tack alla tips och input!

Verkar vara en djungel med vitvarorna och lotto med vad som är hållbart.

Cheesen
För att få en hållbar diskmaskin så måste man kolla efter en med.
1. så lite elektronik som möjligt.
2. lämpligt placerade reglage. Knappar och liknande som blir blöta när man plockar i och ur går bort.
3. Inga touch skit.

När man hittat några sådana att välja på så får man sedan berömma tillverkningslandet.Är den gjord i Kina av barnarbetare som inte har någon känsla för kvalité? Har maskinen guppat omkring på en rostig pråm från Indien med fraktskador som invändiga fuktskador som följd? Har den polska lastbilen haft kapell eller skåp?

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Gör de inte något annat än fikar på frugans arbetsplats?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.