Jag söker bänkbelysning till köket.
Led, utbyggbar och gärna sensorstyrd så man bara viftar med handen för att tända.
Där kommer att gå rör mellan ovan och undersidan av väggskåpen, jag tänkte ha drivdonen ovanpå skåpen.
Tips och erfarenheter mottages gärna.

/Höghus

Jag har Ikeas ledlist med driver som funkar med "trådfri", placerad under sockeln, och en rörelsesensor på väggen.. Inställd så den tänds när man går upp och "häller av potäterna" på natten... Det man kan säga är att sensorn käkar batterier, de räcker på sin höjd två månader....

Vad är det för sensor? Ikea hade inga belysningar med sensor sade säljaren, så jag beställde inga bänkbelysningar öht.

//Höghus

Har ikeas i tvättstugan och har tankar på att försöka koppla upp det mot Hue-systemet i huset. Har sensorer på andra ställen som tänder och släcker vid behov. Fungerar jättebra. Vad jag har förstått ska ikeas trådlösa grejer vara kompatibla med hue.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har Ikeas ledlist med driver som funkar med "trådfri", placerad under sockeln, och en rörelsesensor på väggen.. Inställd så den tänds när man går upp och "häller av potäterna" på natten... Det man kan säga är att sensorn käkar batterier, de räcker på sin höjd två månader....
Testa att byta märke på batterier. Minns inte vilket jag kör nu men märker stor skillnad på sorter.

Anno1854 Anno1854 skrev:
Testa att byta märke på batterier. Minns inte vilket jag kör nu men märker stor skillnad på sorter.
Köpte Ikeas egna sist, de var inget vidare...
Är säkert som du säger, längre tid med bättre....

Köpte Ikeas egna sist, de var inget vidare...
Är säkert som du säger, längre tid med bättre....
Gjorde samma, Ikeas är riktigt dåliga. Har ganska mycket av deras belysning, dosor, sensorer och det är samma sak i alla. Vi är fyra barn och två vuxna med en sensor vid badrummet. Alltså mycket spring där Har gått ca fyra/fem månader nu sen jag bytte batterier senast och först igår gav det upp.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
[länk]

Den passar ihop med ;
[länk]
Ok. Jag är mer ute efter en av/på-brytare som styrs beröringsfritt.

/Höghus

• Gilla
Anno1854
  • Laddar…
Är Ledvance nåt att ha? Fd Osram.
https://www.conrad.se/p/ledvance-40...l-led-belysning-infaelld-14-w-varmvit-2250786
De här verkar fylla mina krav, lite dyra bara och skulle behöva 5 bara över diskbänken, och sen är det en 280cm bänk mittemot.
900 lumen på 2x30cm verkar vara hyfsat mycket för att vara led. Ikea Irsta har 450 lumen på 60cm.
Och dessa har beröringsfri på/av. Nån som har dessa?

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Är Ledvance nåt att ha? Fd Osram.
[länk]
De här verkar fylla mina krav, lite dyra bara och skulle behöva 5 bara över diskbänken, och sen är det en 280cm bänk mittemot.
900 lumen på 2x30cm verkar vara hyfsat mycket för att vara led. Ikea Irsta har 450 lumen på 60cm.
Och dessa har beröringsfri på/av. Nån som har dessa?

/Höghus
Osram har delat bolaget i två. Min uppfattning är dom innan LEDVANCE är bra grejer.

J Johan456 skrev:
Osram har delat bolaget i två. Min uppfattning är dom innan LEDVANCE är bra grejer.
Menar du att kvaliteten blev sämre efter delningen?

/Höghus

Häfele har en serie som heter Loox.
Där finns en switch/dimmer som verkar trevlig. Den borde funka att sätta i botten på ett väggskåp.
https://www.hafele.si/en/product/dimmer-haefele-loox-modular/83389126/
I serien finns drivare för 12V så jag tycker man borde kunna använda vilken dimbar 12V-led som helst.
Det verkar som att det blir mer ljusutbyte (lumen/W) med minipuckar än tex Ledvance-paneler.
Men blir det oskönare ljus än med paneler?
Erfarenheter av Häfele/Loox någon?

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Menar du att kvaliteten blev sämre efter delningen?

/Höghus
Blev fel. LEDVANCE är fortsatt bra grejer, liksom OSRAM. Sorry för att det blev rörigt.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Den provisoriska belysningen blev av anledningar sittande längre än planerat, men nu har jag shoppat.
5 st Ledvance linear flat sensor 12W 4000K skall upp. En sådan har suttit över diskbänken och fungerat bra. Tyvärr är de dyra, 599kr/st på Bauhaus. Nu hittade jag 2st på rea hos Proshop, och en fysisk/nätbutik Lampgallerian, som sålde för 342kr. Med prisgaranti blev det rimliga 300 på Bauhaus, halva priset.
Jag har också haft en Jula-lampa med sensor, den hängde sig ibland och och lös dåligt. Den går bort.

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.