Har den alltid surrat? I så fall kan man misstänka kompabilitetsproblem dimmer - trafo, ett ganska vanligt problem tyvärr.
Eller så är dimmern på gränsen att vara underdimensionerad.

AnneFi
Det är helt nyinstallerat. 12 halogen och en vanlig spotramp med fyra 50 w halogen. Dock lyser den för starkt så vi ska byta till dimbara led.

AnneFi lite mera information om vilken/vilka transformatorer och vilken sorts dimmer skulle kunna hjälpa mycket här.

12 × 50watt = 600 w

Troligtvis för liten dimmer.

el_richard skrev:
12 × 50watt = 600 w

Troligtvis för liten dimmer.
Som jag tolkar det så har dom 12 st 20W spottar och en spottskena med 4st 50W ljuskällor. Dock låter det lite konstigt att ha det på samma tändning...

//Patrik

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Kollade aldrig länken, 12st 20wattare skall det vara.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
AnneFi
Det är taket på vinden och en armatur med spottar i trappen upp. båda tänds och släcks nerifrån med en knapp samt från vinden med dimmer.

Såhär i efterhand hade jag gärna velat ha trapp och tak för sig både uppe och nere men det är inte så lätt att ordna i efterhand när allt är klart.

Det är transformatorerna som surrar. Låter inte så mycket nu när doslocken kommit på plats. Kanske något man får leva med då?

Det ska inte sura av transformatorerna så att man kan höra det/bli irriterad på. Ni ska inte behöva leva med det. Är det en elektriker som har gjort det? Vad säger denne?

//Patrik

Lite lustigt det där. Har precis en kamp skena för 12v lampor GU 5,3. Som började surra rejält sedan jag bytte ut 2 lampor som var 1w Led mot 2 stk 4 W led. Tycker den borde surrat innan inte när jag la till mer effekt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.