Testa med bara en trafo, om det funkar så stämmer Niklas Ekströms påstående.
Sanningens ögonblick, gör Henrik1234 en tjänst och ge oss svaret :rolleyes:

Nu har jag provat med bara en trafo i taget. Det verkar som att den ena inte funkar som den ska. När jag kör med bara den som lös ibland (se ovan) funkar allt som det ska. Den andra gör inte det och kopplar jag in båda funkar ingenting. Verkar som att den trasiga stör ut hela kopplingen. Tyvärr kan jag inte ge er svaret än, måste till IKEA och byta trafon först.

Har du testat att koppla in den du tror är trasig?

Nu har jag bytt trafon. Den som jag inte bytte fungerar bra att dimma (ensam) det gör inte den nya, ens om den är inkopplad ensam. Båda två funkar dock perfekt om man bara kopplar dem i vägguttaget. Kopplar man in båda samtidig lyser ingen.

Det här är det skummaste jag varit med om på länge. //Andy

vilken effekt ska dimmern tåla då och vilken effekt är skenan på?

Dimmern ska klara 40-315W och wirarna är på 5*20W styck så totalt 200W

Kan vara olika elektronik i transformatorerna, kolla om dom ev har olika revisionsnummer eller väldigt olika serienummer.

Det är skumt att bara den ena funkar med dimmern också. Trots att jag nu bytt ut den

Det låter osannolikt att det ska vara olika elektronik i dem, de stod ju på samma pall på IKEA. Men jag ska kolla

andha219 skrev:
Nu har jag provat med bara en trafo i taget. Det verkar som att den ena inte funkar som den ska. När jag kör med bara den som lös ibland (se ovan) funkar allt som det ska. Den andra gör inte det och kopplar jag in båda funkar ingenting. Verkar som att den trasiga stör ut hela kopplingen. Tyvärr kan jag inte ge er svaret än, måste till IKEA och byta trafon först.
Bara för att vara helt säker:

När du testade, använde du då SAMMA ledningar och provade en transformator i taget, eller var en trafo i taget inkopplad via OLIKA ledningar? Ev kan det vara något skumt med ledningarna till den trilskande trafon.

Det går en kabel i väggen (den svarta och gula ovan). Den kommer till en kopplingsdosa som sitter mellan trafona. Här är det påskarvat två st 20 cm långa kablar som går till varsin trafo. Borde inte spela nån roll iom att kablarna är nya och så korta? Eller?

andha219 skrev:
Det går en kabel i väggen (den svarta och gula ovan). Den kommer till en kopplingsdosa som sitter mellan trafona. Här är det påskarvat två st 20 cm långa kablar som går till varsin trafo. Borde inte spela nån roll iom att kablarna är nya och så korta? Eller?
Nej, det borde absolut inte spela någon roll såvida det inte blivit något knas med skarvningen och det är hög resistans till ena sidan. En smula långsökt, men kablarna är det enda som skiljer i kopplingen.

Om du byter plats på transformatorerna och fortfarande får samma resultat, ja då vet du att det inte är dimmern eller kablaget som spökar.

Nu har jag testat fram och tillbaka:
Vi kallar trafona för 1 och två och wirarna för 1 och 2. Följande utfall fås:
Trafo 1 Slinga 1 - Funkar
Trafo 2 Slinga 1 - Funkar inte
Trafo 1 Slinga 2 - Funkar inte
Trafo 2 slinga 2 - Funkar inte

Dock funkar slinga två om man bara kopplar den rätt i väggen. Med båda trafona.

andha219 skrev:
Nu har jag testat fram och tillbaka:
Vi kallar trafona för 1 och två och wirarna för 1 och 2. Följande utfall fås:
Trafo 1 Slinga 1 - Funkar
Trafo 2 Slinga 1 - Funkar inte
Trafo 1 Slinga 2 - Funkar inte
Trafo 2 slinga 2 - Funkar inte

Dock funkar slinga två om man bara kopplar den rätt i väggen. Med båda trafona.
OK, jag är inte förvånad. Vad det handlar om är att kopplingen endast fungerar i vissa lägen, och då med ytterst små marginaler. Minsta variation på antingen matnings- eller lastsidan gör att man går över gränsen och koppligen slutar fungera.

Detta fenomen är inte på något sätt ovanligt i elektroniksammanhang, och i en sådan marginell koppling kan alla och inga ändringar man gör vara signifikanta. Ofta handlar det om störningar som letar sig in, och i det här fallet kan det tex vara anlsutningsledarna och slingorna som fungerar som antenner. Allt varierar vanligen med komponenternas placering, temperatur, fuktighet, planeternas inbördes läge, och gud vet vad.

Det är mao troligen ren bondtur att det Trafo 1 / Slinga 1 överhuvudtaget fungerar, och även om du skulle lyckas att få Trafo 2 / Slinga 2 att fungera genom att laborera med olika ledningslängder eller transformatorindivider så finns det överhuvudtaget ingen garanti att det fungerar nästa gång du slår på strömmen.

Slutsatsen blir alltså tyvärr att den givna kombinationen av dimmer och transformator inte fungerar tillsammans på ett tillförlitligt sätt och att du får försöka hitta en annan lösning.

Jag har nu skippat dimmern och kör brytare istället. Funkar bra.

Tack för all hjälp! //Andy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.