Jag ska sätta in en ny vattenburen radiator i ett rum. På en del ställen ska man dimensionera effekten per kvadratmeter och på andra efter kubikmeter i det aktuella rummet.
Vad ska man egentligen dimensionera efter?

Vad rekommenderas, enkel- eller dubbelpanel?

Beräkna effekten på båda sätt och se om svaren är nära varandra. Sedan kan du ju se ifall du måste ha dubbelpanelradiator för att klara effekten med hänsyn till tillgängligt utrymme förslagsvis.

Jag har räknat på båda sätten, räknar man med kubikmeter så blir effekten dubbelt så stor som om man räknar med kvadratmeter.

Jag var inne hos den lokala handlaren och där räknade dom med kvadratmeter.
Elementet ska monteras i källaren och dom kom fram till cirka 1400 W, beräknat på 80 W/m2 och normal takhöjd. Enligt mina beräkningar med 40 W/m2 beräknat med m3 så blev det också 1400 W.

Man måste ju ha olika värden på effktbehov per kvadratmeter beroende på när huset är byggt och därmed hur isolerade väggarna och fönsterna är. Frågade dom hur ditt hus var byggt och när, innan dom beräknade effektbehovet, eller tog dom "sitt schablonvärde"?

Köp en så stor radiator du har råd/plats med, då kan du hålla en lite lägre temp och få bättre värmespridning i rummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.