M
Jag har en 70-tals tegelvilla, 1-plan med uppvärmd källare med vattenburen värme och radiatorer. Systemet är ett-rörs med stålrör och vanliga ventiler på radiatorerna. Rören börjar bli mossiga och kommer snart säkert att börja läcka. Min tanke är att byta samtliga radiatorer och sätta termostater och bygga 2 rörs-system istället. Min fråga är om det finns nån hemsida eller liknande där man kan räkna ut rördimensioner på framledningen. Jag tänker då på dimension ut från shunten och hur man sedan ska gå ner i dimension när man delar kretsen där den ena går till källaren och den andra till 1'a planet osv.

Mina stålrör från 1952 borde vara ännu mossigare men de är jättebra, men visst får du byta, enrörssystem är ju ingen höjdare.

Protte

M
Jag ser på vissa ställen att rören är rostiga utvändigt, framförallt vid skarvar där dom går in i ventilen till radiatorn. Jag kör på väldigt lågt tryck idag för att inte riskera läckage. Min bror har ett hus från samma tillverkare och uppfört ungefär samtidigt med precis samma typ av värmesystem. Han har haft 2 läckage hittills vad jag vet. Känns lite halvkul när man har renoverat hela huset med nya ytskikt, nya golv osv. och man skulle komma hem en dag och upptäcka att radiatorvattnet rinner ner för trappan till källaren.:-(
När folk tänker gammalt hus och stålrör så tänker man oftast på såna blåa rör med gängade kopplingar, dom håller väl några 100 år. Mina stålrör är små 15-16 mm's med kromad utsida och skarvar i form av en mässingshylsa med 2 o-ringar i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.