Rickard. Rickard. skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med detta men nu ser jag att moniers garanti inte är aktuellt ändå så jag tycker fokuset inte ska vara på detta utan på att taket inte är så teknniskt bra som det kunde varit, en bra start är väl att fråga dom varför dom valt att inte följa montageanvisningarna.
Vad menar du med att garantin inte är aktuell ändå?

Bricco Bricco skrev:
Nej helt sant men det lär inte bli ett muntert samarbete du vet 🥴 Ska ta upp det på måndag och se vad man säger som en start.
De bör vara tacksamma att du påtalar det nu och inte vid besiktning innan fakturan ska betalas

Rickard.
Bricco Bricco skrev:
Vad menar du med att garantin inte är aktuell ändå?
Faktakolla detta påstående men jag har för mig att moniers tätt tak garanti bara gäller om hela taket görs med deras (BMI) produkter.

Eventuell materialgaranti för just pannorna är en helt annan sak.

Rickard. Rickard. skrev:
Faktakolla detta påstående men jag har för mig att moniers tätt tak garanti bara gäller om hela taket görs med deras (BMI) produkter.

Eventuell materialgaranti är en annan sak.
Ah förstår. Så kan det nog vara. Vi har dock aldrig avtalat bort att frångå tillverkarens anvisningar men något säger mig att de allra flesta inte följer det till 100% dvs kör allt med produkter från samma tillverkare. Just ströläkt på 25mm verkar vara mer standard än undantag idag. Även Beijer skriver på sidan för 12mm ströläkt att man bör välja 25mm. Så jag finner det märkligt att man då väljer 12mm. Men kanske finns det en orsak.. Återkommer när jag fått svar.

Vindskivor och plåtarbeten behöver troligen göras om med högre läkt

Läser detta i Moniers garantianvisningar. Verkar som man får 0 års garanti om byggarna valt 12mm ströläkt då men att man annars skulle fått 10 år (fyll i infomation om läktdimension). 15 år får man om man köra hela deras takpaket.

Om man river nysatt läkt på nylagd papp. Då ska det även pappas om igen antar jag då man spikat den?

• Svensk text instruerar om reklamation vid produktfel inom byggmaterial, garantier och besiktningsförfarande.
Du kan ju muntra upp det hela och fråga om det var i vinstsyfte de gick ned i dimension.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.