24 973 läst ·
10 svar
25k läst
10 svar
Dimension på avloppsluftning
Hej.
Har fått en jävla klabbröv till rörmokare. Han brukar göra VVSn i åt den husförsäljare jag handlat av så han kom liksom med av bara farten.
Förutsättningar:
Nybygge 1 plan, 150 m2, 2 toaletter egen avloppsanläggning.
Enligt ritn. ska det vara en 75mm luftning från handfatet som är "sist" på stammen.
Problemet: Rörmokaren säger att han inte får plats med ett 75 rör i väggen. Den är 98mm + att man kan jacka i spånet på "andra sidan".
Då får han istället för sig att montera ett 50mm rör, vilket jag ifrågasätter.
Han svarar att "det duger gott och väl. Ibland monterar vi ingen luftning alls"
Sen har han också lyckats att få "skyddsslangen" runt vattenledningen för kort på något ställe. Den ville han skarva med PAROC skarvtejp till fuktspärr.
Nån som VET hur reglerna är kring detta?
Vill ha lite kött på benen innan jag får "utbrottet a'la Hitler" på han.
Har fått en jävla klabbröv till rörmokare. Han brukar göra VVSn i åt den husförsäljare jag handlat av så han kom liksom med av bara farten.
Förutsättningar:
Nybygge 1 plan, 150 m2, 2 toaletter egen avloppsanläggning.
Enligt ritn. ska det vara en 75mm luftning från handfatet som är "sist" på stammen.
Problemet: Rörmokaren säger att han inte får plats med ett 75 rör i väggen. Den är 98mm + att man kan jacka i spånet på "andra sidan".
Då får han istället för sig att montera ett 50mm rör, vilket jag ifrågasätter.
Han svarar att "det duger gott och väl. Ibland monterar vi ingen luftning alls"
Sen har han också lyckats att få "skyddsslangen" runt vattenledningen för kort på något ställe. Den ville han skarva med PAROC skarvtejp till fuktspärr.
Nån som VET hur reglerna är kring detta?
Vill ha lite kött på benen innan jag får "utbrottet a'la Hitler" på han.
Luftningen SKA vara 75mm i uppvärmt utrymme, typ i en innervägg. Och den SKA vara 110mm i kallt utrymme, typ kallvind. Inget annat!
Beträffande vattnet så ser jag två olika senarion, om det är skyddsslangen på inkommande vatten SKA den vara heldragen ända upp in i huset! Och även om det är en skyddsslang på ett pex-rör typ rör-i-rör SKA den också vara heldragen! Inte skarvad och tejpad!
btw... Han låter lite oseriös... Skrivit kontrakt om just VVS-företaget?!
Beträffande vattnet så ser jag två olika senarion, om det är skyddsslangen på inkommande vatten SKA den vara heldragen ända upp in i huset! Och även om det är en skyddsslang på ett pex-rör typ rör-i-rör SKA den också vara heldragen! Inte skarvad och tejpad!
btw... Han låter lite oseriös... Skrivit kontrakt om just VVS-företaget?!
Redigerat:
Tack.!
Står detta att läsa någonstans på ett lättfattat vis så man har ett papper att trycka upp i ögona på han?
Nä inte skrivit något så det gäller att man är med å kollar hela tiden va han gör.
Men på något vis lyckades han ju klippa skydds slangen för kort när ja titta bort.
Det är inte huvudledningen.
Står detta att läsa någonstans på ett lättfattat vis så man har ett papper att trycka upp i ögona på han?
Nä inte skrivit något så det gäller att man är med å kollar hela tiden va han gör.
Men på något vis lyckades han ju klippa skydds slangen för kort när ja titta bort.
Det är inte huvudledningen.
Ja så är det nog. Men när man har en tjurskalle till å göra det är de värre.
Men han har gått med på att byta ut det nu.
Ska bli intressant å se om han tror att han ska få betalt för detta.
Men han har gått med på att byta ut det nu.
Ska bli intressant å se om han tror att han ska få betalt för detta.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det finns skarvdon för ytterslangen till Wirsbo, som skall vara täta. Finns nog till fler fabrikat.
Varför skarva när man har väggarna öppna och kan gör rätt från början?! Anta att slangen var 5m, och med en kostnad av ca 25-30:-/meter, är det både lättare och billigare än att åka och köpa en skarvmuff som kostar 100:- plus tiden det tar, nej gör rätt från början! Det löser många problem på slutet!
Varför måste luftningen vara 75mm i uppvärmt och 110 mm i kallt?
Vad dimensionerar dom dimensionerna?
När det bara ska gå luft i rören?
Själv har jag ett avlopp i en hjärtvägg som ska upp på vind och få en vakumbrytare, men hjärtväggen har ju en infälld planka för stöd, så med 50mm kommer jag förbi....
Vad dimensionerar dom dimensionerna?
När det bara ska gå luft i rören?
Själv har jag ett avlopp i en hjärtvägg som ska upp på vind och få en vakumbrytare, men hjärtväggen har ju en infälld planka för stöd, så med 50mm kommer jag förbi....
Hittade lite i denna http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Teknisk%20Handbok%20INF/71%20PP%20inomhusavloppssystem.ashx
Sidan 18, om dimensionering av luftning och längder på oluftade avlopp fram till luftad stam...
Sidan 18, om dimensionering av luftning och längder på oluftade avlopp fram till luftad stam...
Krilleman skrev:
Angående luftningen: "Byggvägledning 10 vatten och avlopp" sid 123.J jordraketen skrev:Tack.!
Står detta att läsa någonstans på ett lättfattat vis så man har ett papper att trycka upp i ögona på han?
Nä inte skrivit något så det gäller att man är med å kollar hela tiden va han gör.
Men på något vis lyckades han ju klippa skydds slangen för kort när ja titta bort.
Det är inte huvudledningen.
75mm i varma utrymmen och 100mm i kalla utrymmen om den dimensionerande utetemperaturen är -18°C eller kallare.
Ang. skyddsröret kolla säker vatten.
Klicka här för att svara
