Byggahus.se

Dimension lång skarvsladd?

616 läst  13 svar

1. W
    Medlem Nivå 2
    Vi bor vid en sjö har tänkt att ha en pumpautomat (1300 w) nere vid sjön för att ta upp vatten.
    Jag har kommit fram till att det blir ungefär 70-80 meter kabel som jag behöver och min tanke har varit att ordna en lång skarvsladd som jag köper på löpmeter och sen kopplar på stickproppar i änden.

Hörde mig för med min elektriker som sa att jag behöver 6mm2 kabel för att inte åka på en massa spänningsbortfall. Det skulle kosta 3900:- vilket känns som väldigt mycket kostnad.

Vad kan det finnas för alternativ?

2. E
    Medlem · Nivå 18
    Tyvärr är det svårt att komma runt fysikens lagar. Stor effekt, ger stor ström som ger upphov till ett spänningsfall i kabeln.
    Större area på kabeln=lägre spänningsfall.

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Ladda ned programmet eldim som det finns en länk till i den klistrade tråden längst upp i forumet så kan du räkna själv. Det behövs uppgifter om förimpedans och säkringar som du kanske inte har men som vi kan hjälpa dig med svaren på. Jag tror det går att hitta en lösning som tillåter 2.5 mm².

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Ska pumpautomaten sitta där hela tiden? Rätt vanligt när det gäller vattenförsörjning. I så fall är det ingen ide att fuska, gör en riktig installation direkt. Detta innebär bl. a. ordentligt nedgrävd kabel.

Med JFB och en 6A diazed kan du säkert klara utlösningsvillkor men kolla som sagt med eldim.

Sök på forumet efter vattenkokarmetoden för att bestämma din förimpedans.

5. E
    Medlem · Nivå 4
    Har samma behov som TS.
    Har sökt efter 6mm2 3 delad men hittar ingen bra leverantör
    Har idag 2,5mm2 och märker att det svajar i flödet.var köper man kabeln?

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Varför lägga dyr kabel när det kanske går på annat sätt. Du har inte funderat på att ha pumpen uppe vid huset, vilken höjdskillnad är det, en pumpautomat kan suga ca 8 meter, allt under ca 4 meter är bra och en backventil i sjön samt på fyllningsrör vid pumpan

• Laddar…
  7. W
    Medlem Nivå 2
    Tyvärr så bor vi uppe i en slänt, så vi har ganska så bra med höjdskillnad.
    Dessutom så har vi en väg vi måste korsa och det har jag löst genom att dra lite extra mycket pem-slang och gått genom en vägtrumma.
    Jag skulle kunna minska längden på elkabeln iofs om jag grävde ner den över vägen istället, då minskar avståndet med nästan hälften.

8. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Kortare avstånd är förstås jättebra men ska du gräva ner i en väg bör du gräva djupt. Dessutom måste du kolla att det är ok för vägägaren.

Är det din mark hela vägen?

9. W
    Medlem Nivå 2
    Hm, gräva djupt blir inte lätt, då får jag ordna med minigrävare för det är hårt som bara den.
    Äger inte heller marken hela vägen, så även det blir ett litet bekymmer.

Får kanske ta reda på all info som behövs för att kunna räkna ut eldim.

10. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Då är det nog bra att kolla med markägaren att hen är ok med att du har din pumpautomat där. Det bästa är att skriva ett avtalsservitut så att även en framtida ägare av din fastighet har samma rätt.

Ärligt talat så låter själva dimensioneringen av kabeln som ett rätt litet problem jämfört med det andra. Lös de grejerna först innan du börjar fundera på de rent praktiska detaljerna kring pumplösningen.

11. W
    Medlem Nivå 2
    Fast vi har servitut på stranden, så det bör inte vara något problem. Ska kolla för säkerhets skull dock.

12. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Servitut för att använda en strand är inte samma sak som att du kan ställa en vattenpump (med tillhörande pumphus osv) där. Servitut är normalt väldigt specifika, av goda skäl. Markägaren kan ju också ha åsikter om att du ska gräva ner el- och vattenrör på hens mark.

Allt detta är väldigt svårt att ha välgrundade åsikter om utan att ha mycket mer detaljer. Som sagt, jag skulle rekommendera dig att lösa alla de grejerna först så kommer du tycka att dimensioneringen av elkabeln är lätt sen.

13. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Djupbrunnspumpar 1,5kw levereras med 3g2,5

14. A
    Medlem · Nivå 6
    Kan i sammanhanget kanske också vara värt att kolla om man har rätt att alls ta vatten ur sjön. Det kan säkert variera utifrån omständigheterna, men misstänker att sånt kan vara reglerat.