TACK så himla mycket, allihopa, för allt engagemang och gensvar :D :D :D :D :-*

Får nog gå till en fotohandlare för ytterligare demonstrationer innan vi bestämmer oss, fast nu har jag ju betydligt mer "kött på benen" än jag hade igår morse ;)

//Christina.
 
Tänk på att priserna på digitalkameror är alldeles för höga i vanliga fotoaffärer för det mesta... Mina tips:

-Forska på nätet om vilka kameror som är bra och vad det finns för tekniska finesser som kan tänkas behövas.
-Gå till en fotohandlare och känn och kläm på några som verkar intressanta.
-Gör en körning på www.pricerunner.se för att se vad det lägsta priset på din favoritkamera är.
-Beställ via nätet eller gå tillbaka till fotohandlaren och tala om vad kameran borde kosta.
 
Tog mig lite tid att jämföra priser på en Minolta Dimage 7i på www.dpreview.com och jämförde det mot lägsta pris på Pricerunner. Jag hittade kameran för halva priset jämfört med att köpa i Sverige. Då är iofs inte frakt och eventuell tull, moms inräknat men ändå: Vilket kap!
Hur kommer det sig att Sverige med de lägsta lönerna och de högsta skatterna ändå kan ha de högsta priserna. Nä, ska inte försöka starta en off-topic debatt igen.  ;) Förlåt.

mvh
David

 
En sak som är lätt att "glömma" bort i sammanhanget
är den lilla "burken" som allt ska landa i DVS datorn,

"bra" bilder tar plats  :o (har lärt mig av egen erfarenhet att även den största hårddisken snart är för liten) ;D ;D
 
Merlin skrev:
"bra" bilder tar plats  :o (har lärt mig av egen erfarenhet att även den största hårddisken snart är för liten) ;D ;D
Merlin!
Hur stor hårddisk har du?? Huur stor bör man ha ???
MVH/Christina

PS: Det här tar en ände med förskräckelse ::) ;)/DS.
 
Det spelar ingen roll hur stor man har. Den är ändå för liten ;) Det stämmer faktiskt på hårddiskar. Varje gång jag har fått en ny hårddisk så har jag tyckt att det var härligt med så oootroligt mycket större disk, men ganska snart är den proppfull i alla fall.
 
..håller med. Det finns bara två lägen på en hårdisk. Ny eller full..
 
Att ta säkerhetskopior är lika självklart som det är ovanligt. Sen ska man ju helst testa att det går att återställa de säkerhetskopior man tar...
 
Hammarn61 skrev:
Och ni, ni tar väl regelbundna säkerhetskopior på det ni har på hårddisken utifall att den går sönder eller att ett virus skriver över allt? :-X ;)
Detta är väldigt viktigt! Vid inbrott är dator och kameror 2 stöldbegärliga varor. Tråkigt om alla bilder från barrnet försvinner pga man enbart har allt sparat på datorn och kameran.
Tag kopia på bilderna och förvara de någonannanstans!
 
Hammarn61 skrev:
Byggimpert! Låt inte denna diskussion om hårddiskar och annat "jox" hindra dig från att köpa en kamera, eller hur.  ;)
Tjaa.... hur kunde du ana ;) att jag just hade börjat fundera på om inte det är lika bra att strunta i att lägga upp några bilder på nåt ställe dit det går att länka, det blir nog lika "billigt" att bjuda in alla ev. intresserade med fri resa,kost och logi så kan dom titta "live" och ffa. verkar det betydligt mindre komplicerat ::)
MVH/Christina.

PS: Tack för alla engagerade svar :) ;)/DS.
 
Hammarn61 skrev:
Men du måste ju ändå dokumentera alla visningsfester... 8)
tääänkte inte på det...... ;D

MVH/Christina.
 
För att instämma med föregående talare "kör på" eller KÖP på kanske man skall säga ;),

Hårddisk för min del = 120 + 80 Gb,
kör även backup
på DVD (om eller när man lyckas släcka datorn och ALLT försvinner), vanlig cd brännare fungerar även utmärkt.
Men precis som Hammarn säger, Backup är billigt oavsett vilken lösning man väljer .

Jag ska väl åxå tycka till om kamera.......... ;D ;D ;D

Fujifilm Finepix S5000 verkar vara en höjdare för din del.
4200:- på Dustin.
väl värt att kolla.


Merlin //
 
Det är inte så konstigt. Köp något på runt 3Mpix, och optisk Zoom, (digital är kass). Köp något välkänt märke Canon Nikon, Minneskort behöver du säkert skaffa ett större. Därefter är det att se till att det är uppladdningsbara batterier.

Hur stor hårddisk etc. är inte så viktigt, då du också kan bränna på CD.

 
Precis, snöa inte in på X antal megapixels...
Runt 3 megapixel fungerar fint OM man nu skulle göra utskrifter, och kvaliteten är OK upp till 30x20 och kanon till vanliga 15x10. En tre megapixel bild blir inte heller så förtvivlat stor; man får in fler på en CD, hårddisken räcker längre och sist men inte minst - man behöver inte nån superdator för att kunna visa bilderna med rimlig ladd-tid och man kan köra bilderna i ett bildbehandlingsprogram utan att somna medan man lägger på en effekt...

Med det i åtanke köpte iallafall jag digitalkamera och det blev en Canon A70. Jag är mycket, mycket nöjd.
 
Om en camera har dålig (eller ingen) optisk zoom så blir bilderna man tar inte så bra oavsett hur mycket pixel kameran har. När digikamerorna först kom ut på marknaden så var det mycket reklam om digital zoom men det gör bara bilden otydligare när man förstorar den på datorn (fyrkantigt och "hackigt"). Om det skall vara zoom så skall det vara Optisk 8)
Har just beställt en Sony DSC-P100 med 5,1 MP och 3x optical zoom med Zeiss lins. Har prövat den och funkar bra för mig. Kostar ca 400 Euro => lite under 4000 kr :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.