Byggahus.se

Digitalkamera, vilken sort???

1. B
    Medlem · 2 901 inlägg
    Önskemålen om bilder blir fler och det börjar kännas  :-[ att inte kunna prestera en endaste liten bild(förlåt, mammamys :-[). Speciellt som jag med stor förtjusning och behållning tittar på andras fina hus.
    Har en digitalkamera av 1:a generationen (tror jag??) iaf. en Olympus C-840L med 1,3 milj. pixels, 6-7 år gammal som inte tar några jättebra bilder och dessutom ur funktion för tillfället till råga på allt.
    Vad ska man köpa för sort om man investerar i en ny, finns det några med olika "vinklar" och gärna zoom som inte kostar "skjortan" ???
    Men iof. hellre en lite större slant nu än att upptäcka att den är pasé redan nästa år!!
    MVH/Christina.

PS: Eller det kanske den är iaf. oavsett pris?!/DS.

2. R
    Medlem · Skåne · 130 inlägg

rich710

Medlem

Re: Digitalkamera, vilken sort???

Mitt tips är en Pentax Optio 555
    5 megapixel och 5X optisk zoom dessutom i ett kompakt format, vilket jag tycker är ett måste för att man skall orka ta med kameran ofta. Min arbetskompis har en sån och han är mer än nöjd.
    Dustin har en kampanj på den nu med ett 128mb kort och väska för runt 5000:- går kanske att hitta billigare på andra ställen...

3. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

För webvisning räcker det absolut med 2 Mpxl.

4. L
    Medlem · Stockholm · 536 inlägg

Lycke

Medlem

Själv har jag en värstingkamera, men jag tipsar om en mycket bra sajt www.cyberphoto.se som har allt man kan tänka sig i kameraväg, god service och stor kunskap dessutom. Och där kan du få prisjämförelser också. (Ser att Hammarn61 tipsat om denna sajt redan.)

Jag har handlat av dem flera gånger och har bara lovord att ösa över dem!

5. P
    Medlem · Västra Götaland · 1 141 inlägg

para

Medlem

Vad ska man med mer är 3Mpix till? Visa på dator och skicka in vanliga kort på framkallning räcker (2) 3 gott och väl till (om man nu inte vill ha A3 utskrifter) Mindre än 3Mpix går väl knappt att köpa idag?

Tips:
    Canon Ixus 400, 4Mpix, 3zoom, Mycket snygg!! 4-5000:- med 128MB. Har Ixus 300 men den har nog utgått.

6. S
    Medlem · 898 inlägg

sveno

Medlem

Jag håller med Charlie, men sökaren tycker jag också är viktig. Det är klart att det är fräsigt med den där lilla displayen, men jag vill ha en tydlig sökare också.

7. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Snälla, kom ihåg att Ni pratar med en "teknisk idiot" ::)åtminstone när det gäller dessa prylar, beskriv gärna vad som räknas som bra blixtkapacitet och bra sökarfunktion.
    Annars tusen Tack för alla svar :-*

MVH/Christina.

8. S
    Medlem · 898 inlägg

sveno

Medlem

En bra sökare enligt min mening ska vara ljusstark (dvs att man inte får en känsla av att man tittar genom solglasögon) och man ska slippa pressa hornhinnan mot linsen för att se hela bildytan.

En annan detalj är att vidvinkelinställningen på zoomobjektivet helst ska täcka samma vinkel som ett 28mm objektiv på en 35mm småbildskamera (en vanlig kamera med film i en rulle). Det vanligaste på småbildskameror är att vidvinkel är 35-38mm och det tycker jag är för lite.

9. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Värsting på vilket sätt, varför har du valt just den, vilket märke och vad kostar en sån??
    MVH/Christina.

PS: Du kanske jobbar proffessionellt med den, eller??/DS.

10. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Hammarn61 och sveno!

Vilken kamera skulle ni föreslå som uppfyller de kriterier som ni beskrev ovan??

MVH och TACK på förhand/Christina. :) :D :)

11. S
    Medlem · 898 inlägg

sveno

Medlem

Oj, det törs jag inte råda om. Jag har för lite erfarenhet av digitalkameror för det. Jag har ingen själv, men funderar på att skaffa en. Än så länge så har det bara varit funderingar. De flesta viktiga kriterierna gäller ju både vanliga kameror och digitalkameror, men exakt vilka modeller vete katten. Jag skulle nog läsa några timmar på cyberphotos hemsida först och främst.

12. A
    Medlem · 254 inlägg
  13. K
    Medlem · 260 inlägg

Kicksan

Medlem

Netonnet har bra priser på digitalkameror.
    Vi köpte en ny i julas, en Kodak EasyShare DX6490 (tror jag den heter) Det är 4,0 megapixel och 10 x optisk zoom.
    Den har en jättestor display på baksidan som man ser jättebra i.
    Man kan dessutom filma en liten videosnutt.
    Vi betalade under 5.000 kr inkl extra minneskort .

Extra minneskort verkar man behöva köpa till direkt oavsett vilken kamera man köper. Uppladdningsbara batterier är bra att ha också !
    Min man och jag har gått runt på Husexpot och fotat detaljer som vi tyckt om i olika hus, kanonbra för man minns ju inte så bra alltid !
    ;)
    Det var för övrigt ok att fota i alla hus utom Kungshus.

14. L
    Medlem · Stockholm · 536 inlägg

Lycke

Medlem

Svar på frågan:
    Jag har en kamera som när jag köpte den för ett år sedan var en värstingkamera. Den har redan hunnit få efterföljare! Jag har den i mitt arbete, där jag förväntas ta foton åt mina kunder. Det är en Minolta D´image 7i som jag fullkomligt ÄLSKAR! Den har 5.0 megapixlar och är på alla vis lätthanterlig och bra. Lite mer än tio papp fick jag lägga på den...

Om jag ska komma med ett till tips så är det att skaffa en kamera som tar vanliga AA-batterier (det gör min!) och sedan införskaffa en batteriladdare på Clas Ohlsson och en packe laddningsbara batterier. På så vis kommer du aldrig att stå utan batterier. Du har fyra i kameran och fyra på laddning. Skulle något köra ihop sig så handlar du en förpackning icke-laddningsbara i vilken matvaruaffär eller bensinmack som helst!

Jag tycker du kan kolla på Minolta-kamerorna, för det finns flera som är vettiga och bra även i de lägre prisklasserna.

15. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Åhh, herregud!! Detta var ju en hel vetenskap, har tittat lite på de utomordentliga länktipsen ni gett och tänker spontant:

-Vad är då viktigast att prioritera om man helst inte vill betala mer än ca. 5000, för om jag fattat rätt så är det svårt att få både optik ner till 28mm, stooort antal pixlar, och ordentlig(minst x5) optisk zoom + allt det andra med blixt, sökare,programvaror osv. för mindre än 7-10.000 ???

-Vilken/vilka av ovanstående parametrar är det viktigast att satsa på??

Tilläggas kan att jag vill kunna använda kameran till diverse dokumentation av huset och liknande med hyfsat resultat, både inne och ute SAMT till dokumentation av mina barn och till dom tycker jag nästan det är viktigare med finesserna för att få bra bildkvalitet, i övrigt blir det inga "detaljstudier" av flora och fauna för min del ;)
    MVH/Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.