Tack för infon!P Pucco skrev:Nu har jag rotat i det här lite mer. Det verkar som att SVT i och med bytet till DVB-T2 på sändarna och bytt bildkodningen till MPEG4 också bara skickar ljudet med AC3 (samma som DD).
Jag har en USB-sticka med DVB-T2 mottagning och ett PC-program som gör att jag kan titta på TV i min laptop. Det finns i det programmet möjlighet att titta i detalj vad som skickas.
[bild] [bild]
TV4 skickar ljudet som AAC stereo.
SVT skickar ljudet som AC3 (Dolby Digital) som kan vara antingen stereo eller 5.1 surround.
Vilken TV har du. Det kanske går att googla på TVn och se vad den klarar.
Det skulle kanske gå att skicka ljudet via SPDIF-Bitstream i en separat kabel.
Nu börjar det bli komplicerat. Om det inte finns en inställning som gör att DD blir stereo så borde du kanske lämna tillbaka boxen och hitta en annan som fungerar bättre. Tyvärr så är dessa billiga Kina-producerade boxar inte alltid anpassade till alla olika länders val av utsändningsformat.
Har en Sony Bravia -09 därav skaffat digitalbox som stödjer Mpeg4.
Har du testat att koppla via SCART? Analogt ljud så där ska inte ljud-codec strula för dig. Med en hyfsad kabel bör inte 1080 vara något problem.
MEN. Om du har en 12 år gammal TV är det bättre att pensionera den och skaffa en ny än att köpa digitalbox. Det kan så klart ta emot att byta ut en kvalitetsTV, men även en relativt billig kommer ha bättre bild än din gamla. Om det är ont om pengar så finns det alltid begagnade apparater som är bra mycket nyare än din.
MEN. Om du har en 12 år gammal TV är det bättre att pensionera den och skaffa en ny än att köpa digitalbox. Det kan så klart ta emot att byta ut en kvalitetsTV, men även en relativt billig kommer ha bättre bild än din gamla. Om det är ont om pengar så finns det alltid begagnade apparater som är bra mycket nyare än din.
Tack för infon!H hapazard skrev:Har du testat att koppla via SCART? Analogt ljud så där ska inte ljud-codec strula för dig. Med en hyfsad kabel bör inte 1080 vara något problem.
Har det löst sig?
Bravia är en familj av TV-apparater med både budget och toppmodeller så jag vet inte vilken du har.
Jag tittade i manualerna för lite olika modeller och det verkar som att Dolby Digital stöds. Jag hittade det här för en typisk modell, det kan ju vara annorlunda på din. Det verkar också som att man kan ha analogt ljud till HDMI1.
Själv köpte jag en ny TV för drygt ett år sedan som ersatte en Sharp-TV med superbild från 2010. Det är ett klart lyft att slippa extra fjärrkontroll och att Smart-TV nu är riktigt bra.
Bravia är en familj av TV-apparater med både budget och toppmodeller så jag vet inte vilken du har.
Jag tittade i manualerna för lite olika modeller och det verkar som att Dolby Digital stöds. Jag hittade det här för en typisk modell, det kan ju vara annorlunda på din. Det verkar också som att man kan ha analogt ljud till HDMI1.
Själv köpte jag en ny TV för drygt ett år sedan som ersatte en Sharp-TV med superbild från 2010. Det är ett klart lyft att slippa extra fjärrkontroll och att Smart-TV nu är riktigt bra.
Såhär heter min tv/modell.P Pucco skrev:Har det löst sig?
[bild]
Ska pröva och sätta HDMI kabel i uttag 1
Hittar Dobly Virtual på tv:n.P Pucco skrev:Har det löst sig?
[bild]
Har bytt till HDMI 1 men ljud funkar fortfarande inte på kanal 1 å 2...