OK. HDMI PCM bör vara det som ska användas precis som det var.
Skillnaden mellan TV4 och SVT är hur ljudet skickas ut. TV4 skickar stereo kodat med AAC och SVT skickar två olika ljudvarianter, stereo med AAC och surround med DD (Dolby Digital). Om digitalboxen skickar DD till en TV som inte klarar formatet så blir det tyst. Det man kan göra nu är att hitta var man väljer vilket format som skickas till TVn. Jag skulle leta i inställningarna för kanalsökning om det går att välja vilket ljudformat som ska användas och om det går att ändra för individuella kanaler.
Skillnaden mellan TV4 och SVT är hur ljudet skickas ut. TV4 skickar stereo kodat med AAC och SVT skickar två olika ljudvarianter, stereo med AAC och surround med DD (Dolby Digital). Om digitalboxen skickar DD till en TV som inte klarar formatet så blir det tyst. Det man kan göra nu är att hitta var man väljer vilket format som skickas till TVn. Jag skulle leta i inställningarna för kanalsökning om det går att välja vilket ljudformat som ska användas och om det går att ändra för individuella kanaler.
Ok tack för info!P Pucco skrev:OK. HDMI PCM bör vara det som ska användas precis som det var.
Kollar detta när jag kommer hem.
Hej igen!P Pucco skrev:OK. HDMI PCM bör vara det som ska användas precis som det var.
Nuså provat byta ljudformat men inget händer med ljudet .
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Jag tror fortfarande du behöver kolla signalkvalitet och signalstyrka, för att det inte ska vara ett antennproblem..
Varför har du bytt box?
Funkar det med den gamla?
Varför har du bytt box?
Funkar det med den gamla?
Är säkert utifrån att man har bytt sändningssystem i marknätet och stäng ned det äldsta, har varit stor omsättning på TV och Boxar i höst. (antagande)plåtrickard skrev:
Nu har jag rotat i det här lite mer. Det verkar som att SVT i och med bytet till DVB-T2 på sändarna och bytt bildkodningen till MPEG4 också bara skickar ljudet med AC3 (samma som DD).K kar013 skrev:
Jag har en USB-sticka med DVB-T2 mottagning och ett PC-program som gör att jag kan titta på TV i min laptop. Det finns i det programmet möjlighet att titta i detalj vad som skickas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TV4 skickar ljudet som AAC stereo.
SVT skickar ljudet som AC3 (Dolby Digital) som kan vara antingen stereo eller 5.1 surround.
Vilken TV har du. Det kanske går att googla på TVn och se vad den klarar.
Det skulle kanske gå att skicka ljudet via SPDIF-Bitstream i en separat kabel.
Nu börjar det bli komplicerat. Om det inte finns en inställning som gör att DD blir stereo så borde du kanske lämna tillbaka boxen och hitta en annan som fungerar bättre. Tyvärr så är dessa billiga Kina-producerade boxar inte alltid anpassade till alla olika länders val av utsändningsformat.