Byggahus.se
Hej!
Vi har nyligen byggt vårt växthus, ett Willab garden på mur, och har nu även murat upp en liten vägg/mur längs med kortsidan inne för att ha en tomatbädd där. Vi kommer fylla upp med jord ca 50 cm. Vi ska ha nån slags spärr mot marken så inte ev sork eller rötter kommer igenom, men behöver vi skydda tegelmuren? Isf med vad? Kan det bli frostsprängnigar eller liknande om det hela tiden ligger fuktig jord emot teglet? Någon annan som gjort liknande bäddar eller har kunskap kring tegel och fukt?
Bilderna är från arbetets gång, ej klara där.
Tacksam för svar!
 
  • Murverk i process, tegelstenar, murbruk, grus, konstruktionsarbete, hink, mätsnöre, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångstig under konstruktion med stenar, grus, hink cement, mursnöre och spade nära gräsmatta och tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Tegel gillar inte ständig fukt. Bruket kan laka ut generellt, och på vintern kan teglet frostspränga/flagna. En våd med platonmatta invändigt löser nog det. Om du har kraftiga estetiska invändningar mot det kanske det går att komma undan med att kupa ihop bäddarna ordentligt över vintern så att jorden ligger mot leca, inte tegel.

Har inte byggt mitt växthus själv än, men det lutar mot en sån platon-lösning.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
S
Jag la platonmatta.

har du problem med sorkar ?

Jag fyllde med jord i bädden ovanpå på befintliga jorden. Har du grus i botten blir det väldigt väldränerat.
Hade visst ingen bättre bild…
Byggplats, tegelmurar, pågående arbete, trädgård i bakgrund, verktyg och material synliga, delvis skyddad av presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Tegel gillar inte ständig fukt. Bruket kan laka ut generellt, och på vintern kan teglet frostspränga/flagna. En våd med platonmatta invändigt löser nog det. Om du har kraftiga estetiska invändningar mot det kanske det går att komma undan med att kupa ihop bäddarna ordentligt över vintern så att jorden ligger mot leca, inte tegel.
ä

Har inte byggt mitt växthus själv än, men det lutar mot en sån platon-lösning.
tack så mycket för svar! Det lutar nog åt att vi försöker kupa ihop bäddarna tror jag!
 
S sinuslinus skrev:
Jag la platonmatta.

har du problem med sorkar ?

Jag fyllde med jord i bädden ovanpå på befintliga jorden. Har du grus i botten blir det väldigt väldränerat.
Hade visst ingen bättre bild…
[bild]
tack för svar! Nej egentligen har vi bara jättestora sorkar på åkern men inga i trädgården, men vi har mkt aspträd runt omkring som kanske kan leta sig in med rötter. Jättefint bygge du gjort! Vi har berg och sen grus och vinter/höst mkt vatten i markerna så vi har medvetet gjort en rejäl dränering runt allt. Hoppas det ska räcka.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.