Byggahus.se
S
Jag har enbart kört luftvärmepump tills idag, nu börjar det gå neråt -15 och jag kände att lite bidrag från elementen skulle vara skönt. Jag har haft jordfelsbrytaren avstängd till el-elementen sedan jag flyttade hit. Nu knäppte jag igång den men elementen fungerade inte. Jag öppnade då elcentralen och mätte var strömmen fanns och var den inte fanns. Då fann jag detta. Elen från jordfelsbrytaren finns, fram till detta "relä" efter relät är det ingen ström. Är "relät" trasigt eller går det att återställa? Som ni ser finns ström ingående men inte utgående.
 
  • ABB-relä i en elcentral med ingående men inget utgående ström, indikerar möjligt fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person testar strömmen på ett relä i en elcentral med en spänningsprovare som lyser rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Indikerar din faspenna att det finns spänning i kablarna till Jfb?
Har du ingen spänningsprovare?
 
S
U Uffe A skrev:
Indikerar din faspenna att det finns spänning i kablarna till Jfb?
Har du ingen spänningsprovare?
Ja, Det finns spänning från jfb till detta "relä", efter detta finns ingen spänning. Tyvärr har jag inget mer än denna faspenna.
 
Ser ingen indikering på att kontakten drar.
Om färger på A1 och A2 stämmer så ska du ha spänning på A2 För att den ska dra.
Vart kommer den vita ledaren ifrån?
Blå ska i så fall till nollskenan.
Tycker du ska skaffa rätt mätinstrument för att kunna felsöka
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Ja, Det finns spänning från jfb till detta "relä", efter detta finns ingen spänning. Tyvärr har jag inget mer än denna faspenna.
Som den fungerar så är det inte säker att du har spänning fram till kontakten.
Den kan lika gärna känna av spänningen till Jfb
 
S
Den blå ledaren och den vita har gått till en termostat. Den gamla ägaren hade en infravärmare i tvättstugan som reglerades med en hager termostat, det är dessa den blå ledaren och den vita går till. Jag testade att skruva bort dessa då el-elementen går på 400 volt. Men även fast dessa var bort kopplade så finns fortfarande ingen ström efter detta relä, utan strömmen finns till detta relä men inte efter. Ungefär som något är trasigt inne i det?
 
För att kontaktorn ska dra måste det ligga en spänning över spolen på den (A1 och A2)
Men som sagt du behöver en spänningsprovare för att gå vidare.
Jag tycker att faspenna är ett av de mest onödiga och värdelösa mätverktyg där finns.
Har aldrig ägt en sådan och kommer aldrig att inhandla någon.
 
  • Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
Pen pekar på en omringad knapp på ett ABB automatiskt säkerhetsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det att trycka på det jag ringat in eller är det en indikering?
 
S
U Uffe A skrev:
För att kontaktorn ska dra måste det ligga en spänning över spolen på den (A1 och A2)
Men som sagt du behöver en spänningsprovare för att gå vidare.
Jag tycker att faspenna är ett av de mest onödiga och värdelösa mätverktyg där finns.
Har aldrig ägt en sådan och kommer aldrig att inhandla någon.
Det är ingen spänning i den vita kabeln. Det går 3 kablar till termostaten från detta relä, en vit, blå och en svart som det är spänning på. Infravärmaren är bortkopplad sedan länge. behövs ens detta ABB 40-40 relä?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
J
Är det termostater på elementen ? eller gamla utan termostat
Finns ingen manöver till kontaktorn , det sitter ingen termostat ute i huset någonstans , det brukar var en sådan med en dylik koppling , mycket vanlig med en övergripande termostat , eller en strömbrytare ,, kan vara gömd bakom draperi, gardin ev kanske någon möbel , Ryck i den vita och se vart den försvinner , går den ner i ett rör så är det säkert en ledning till från en säkring kanske , blir till att leka deckare
 
D Dub361 skrev:
[bild]
Går det att trycka på det jag ringat in eller är det en indikering?
Säkerligen indikering när kontaktorn drar.
Brukar vara röd då
 
J
D Dub361 skrev:
Går det att trycka på det jag ringat in eller är det en indikering?
Trycker du in den får elementen spänning , som jag skrev tidigare , hittar du inget , så kan du som akut trycka in den och sätta en tandpetare i hålet så den sitter kvar inne
 
S
Det sitter Gnosjö element i hela huset med elektronisk termostat. Den vita, blåa och den svarta fasen går till denna hager termostat. Mittemot denna satt en riktigt infravärmare som numer är borttagen. Vit Hager elektronisk termostat med röd vridknapp på en vägg, kopplad till Gnosjö element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stadsfiskalen skrev:
Det är ingen spänning i den vita kabeln. Det går 3 kablar till termostaten från detta relä, en vit, blå och en svart som det är spänning på. Infravärmaren är bortkopplad sedan länge. behövs ens detta ABB 40-40 relä?
Fler bilder? Som @Uffe A skrev så krävs det spänning över spolen mellan A1 och A2 för att kontaktorn ska dra så nånstans måste det finnas nån styrning till kontaktorn som @jojo123 är inne på.
 
S
Det går inte trycka på den där grejen som ni ringat in. Den är fast. Kan man koppla bort denna kontraktor? Behövs den ens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.