Byggahus.se
Har en sula som ska gjutas. Tanken är att köpa färdig betong och blanda själv i tombola.
17 meter lång och 25cm hög. Ca 50cm bred.

Visst tusan är det 1,7kbm? Hur många säckar bör jag ha? Räknar jag ut det är det ca 150 säckar?
Otroligt tacksam för svar
 
17 x 0.25 x 0.5= 2.125 kbm.
Ca 180 säckar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Blir snarare 2,125 kubikmeter. 17x0.25x0.5. Det blir svettigt med tombola.

Tvåan på det
 
Och 2125 liter blir ca 195 säckar.... kör du 3 säckar åt gången blir det 65 laddningar, om varje laddning går 5 min så tar det alltså 5,5h av konstant blandande. Addera därtill att betongen ska köras ut, in i tombolan etc.
1-1,5kbm är nog vad jag hade blandat själv i en tombola. hade jag blandat mer än så hade jag skaffat en till och ringt någon kompis så det blir bättre fart.
 
Går det att komma fram med en betongbil som har lång ränna, så köp från betongfabriken, klart på 1,5 tim och kostar kanske mindre än att ha säckar + allt jobb, blir lite svettigt att få till det innan det brinner till i början av jobbet. Ca 180 säck a 50kr = 9500. + allt jobb och ont i ryggen. Betongbil kanske 5000kr.= ca 1500kr m3+ bil.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Att räkna rätt är lätt!
17 löpmeter.
Halv meter bred.
Någon som klarar denna huvudräkning?
Ja hälften av 17 dvs 8.5 kvadratmeter.

Hur djupt eller högt?
25 cm vilket är en fjärdedels meter.

För att få fram volymen så en fjärdedel av 8.
Det är 2.
Plus en fjärdedel av .5 vilket är .125

Så totalt 2.125 kubikmeter färdig betong.
Runt 5 ton.
 
Mycket jobb med den mängden. Köp en betongbil i stället som levererar och det blir klart på en gång. Se bara till att formen håller och inte svulnar eller kalvar ur på något sätt. Det blir ett bra tryck på formen när betongen rinner ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.