Hej
Jag håller på att trimma in mitt värmesystem. Jag har all termostater öppna sen igår, jag läste att det skall skilja 5-10c mellan tillopp och retur på radiatorn, jag mätte samtliga nu och all skilje 1-2c mellan tillopp och retur på alla radiatorer.
jag läste att man kan ställa flödet på radiatorn så den är lite strypt men fastna på att då får ju VP mindre vatten att jobba med, eller tänker jag fel?
Har kollat på cirkpumpen och den vad jag ser står på ettan redan.
vad är nästa steg ? Strypa radiatorer eller röra crikpump?
Jag håller på att trimma in mitt värmesystem. Jag har all termostater öppna sen igår, jag läste att det skall skilja 5-10c mellan tillopp och retur på radiatorn, jag mätte samtliga nu och all skilje 1-2c mellan tillopp och retur på alla radiatorer.
jag läste att man kan ställa flödet på radiatorn så den är lite strypt men fastna på att då får ju VP mindre vatten att jobba med, eller tänker jag fel?
Har kollat på cirkpumpen och den vad jag ser står på ettan redan.
vad är nästa steg ? Strypa radiatorer eller röra crikpump?
Det till vänster halva är variabelt differanstryck å på höger sida konstant varvtal dvs på höger går den på samma varvtal än om du stänger alla element å till vänster drar den ner varvtalet lite om du stänger alla elementen
Pumpen står på maxfart nu och konstant flöde som det ska vara. Med år andra håller så kommer pumpen att variera i fart, allteftesom flödet får motstånd när termostaterna stänger. Med termostarna som reglerar värmen i rummet vintertid är det nog ingen fara för pumpen. Men mist ett element måste vara helt öppet, ingen termostat på. Går pumpen mot helt stängt så kommer den att gå sönder. Det är på sommaren som det kan hända när ingen värme behövs och pumpen forfarande är igång. En del stänger av den på sommaren och då finns rusk att den kärvar fast och inte startar, när det är dax för värme, låt den snurra konstant 24/7/365.. Inte många watt för det.
Klicka här för att svara

