2 393 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Deklarationsdags
Behöver råd om avdrag i deklarationen när huset som min far renoverade på -70 talet har sålts. Kvitton finns det nästan inga kvar så hur ska man veta hur mycket man törs dra av? Kåken totalrenoverades dvs. det var bara skalet kvar.
Hur värderar man sånt som gjordes för 45-50 år sedan? Farsan är borta så det är mor som har sålt.
Här på byggahus borde det finnas någon med kunskap om det här! Mäklaren är inte mycket till hjälp tyvärr. Tacksam för råd/ Ulf
Hur värderar man sånt som gjordes för 45-50 år sedan? Farsan är borta så det är mor som har sålt.
Här på byggahus borde det finnas någon med kunskap om det här! Mäklaren är inte mycket till hjälp tyvärr. Tacksam för råd/ Ulf
Renoveringar är bara möjlig att dra av i 5år.
Kopierat från skatteverkets sida: ”Du får göra avdrag för hela utgiften om du har bygg nytt, byggt till eller byggt om och ändrat planlösningen i bostaden. Du får också göra avdrag med hela beloppet för inköp av utrustning som inte har funnits i bostaden tidigare.D Daniel 109 skrev:
Du kan ha gjort åtgärden när som helst under tiden som du ägde bostaden.”
Ja, grundförbättringar. Men inte renoveringar.
Nu var det ju inte det jag frågade om, men huset är tillbyggt, planlösningen är ändrad det fanns inte vatten och avlopp mm. Sen kan vi ju säga att kåken är grundförbättrad om du vill men frågan var: hur värderar man sånt som gjordes för så länge sen?
Du får ju börja med att identifiera vilka åtgärder som är grundförbättringar. Dessa försöker du sedan uppskatta kostnaden för. Var öppen mot skatteverket att det är uppskattningar så åker du inte på skattetillägg om de inte håller med om uppskattningarna.
Bästa svaret
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Uppskatta i dagens pengavärde och räkna sedan om till vad värdet på pengarna var det aktuella året, dvs hur mycket var dagens 500 000 kr värda 1964 tex. Det är enklast och jag tror att det är så SKV gör. Testa denna;
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/rakna-pa-inflationen/
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/rakna-pa-inflationen/
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast vad ger egentligen ett avdrag på tex 100k i minskad skatt ? Tror på nåt vis att skillnaden är ganska liten i slutändan? Jämfört med om man bara tar upp köpesumma och försäljningssumma. Har ingen aning hur det räknas själv..........
Säg ett hus som man får en miljon för och som köptes för 200k Vad blir skillnaden?
Säg ett hus som man får en miljon för och som köptes för 200k Vad blir skillnaden?
22 000. 22% på 100 tkr.S Stefan1972 skrev:Fast vad ger egentligen ett avdrag på tex 100k i minskad skatt ? Tror på nåt vis att skillnaden är ganska liten i slutändan? Jämfört med om man bara tar upp köpesumma och försäljningssumma. Har ingen aning hur det räknas själv..........
Säg ett hus som man får en miljon för och som köptes för 200k Vad blir skillnaden?
Klicka här för att svara