Byggahus.se
Hej,
Vi har fått en badrumsskada. Entreprenören vårt försäkringsbolag använder tyvärr inte meps. Vårt badrum är från, vad vi tror, tidigt 90 tak. Nu verkar det som att bolaget fått i uppdrag från försäkringsbolaget att återanvända utanpåliggande rör (rördragning), golvbrunnar mm. Är detta normalt?

Vårt försäkringsbolag använder inte heller bkr eller säker vatten behöriga killar, utan en "snickarfirma" att bygga badrum. Enligt dem är kravet endast att de bygger fackmässigt. Vad innebär det? Att de följer monteringsanvisningar? Finns tex primer på golvspånet och armeringsnät i någon monteringsanvisning? Eller kommer de då inte använda det?

....fortsättning följer säkerligen,...
 
Att de återanvänder rör är nog OK. Däremot inte golvbrunnen om den inte är typgodänd efter de regler som infördes i början på 90- talet (tror att 1992 är brytåret).

Fackmannamässigt innebär att de måste följa även tillverkares monteringsanvisningar. Där ingår normalt att primer måste användas före spackling, osv. Och normalt så brukar man väl också hävda att de måste följa antingen BKR eller GVK reglerna.

Se till att plåta allt du kan, inspektera samtliga moment själv. Och läs in dig på säkert vatten och BKR eller GVK. Försök få dem att deklarera vilket tätskiktssystem de använder, läs in dig på anvisningarna fär det.
 
S
är försäkringsfirmans anlitade firma så är det ju försäkringsfirman som ansvaret lutar på.
hur mycke skall rivas i badrummet?
 
Hej Hempularen!

Ja, tex det där med primer......jag har själv funderat över det.......vilken monteringsanvisning hittar man det i i så fall? Min gissning är att vi kommer välja ett annat alternativ än att bara acceptera entreprenören, men vi vill ju inte utesluta dem innan dialog.

Armeringsnät i golvspacklet hade de inte hört talas om. Det vibbar inte bra tycker jag. Det är väl också bkr krav? Nu är vårt badrum enbart ca 5 kvm så jag tror fiberarmerat flytspackel är ok, men i så fall är det ju ett avsteg som jag anser skall dokumenteras. Vad anser du?

Jag tycker ärendet är väldigt dåligt/konstigt hanterat hittils. Det har tagit dem nästan ett halvår att ens få ett cirkapris. Entreprenören vill jobba på löpande räkning.....använder inte meps, har ingen behörighet. Inte många rätt hittils. Vår reglerare är ju noga med att vi ansvarar för beställningen, och således kvalitetssäkringen antar jag.....

Badrummet är på ca 5 kvm och entreprenören vill ha 250,000 för renoveringen ( totalt då, våra och fb kostnader ).
 
SBH skrev:
är försäkringsfirmans anlitade firma så är det ju försäkringsfirman som ansvaret lutar på.
hur mycke skall rivas i badrummet?
Nej, enligt Moderna ( och de flesta fb) är kunden, vi, beställare. Försäkringsbolaget tar inget juridiskt ansvar för brister. Konstigt nog.
 
S
Byggis1976 skrev:
Nej, enligt Moderna ( och de flesta fb) är kunden, vi, beställare. Försäkringsbolaget tar inget juridiskt ansvar för brister. Konstigt nog.
inte ens när det är dom som anställer firman?
 
S
var ett tag som jag gjorde försäkringsjobb. dock så hade fb ansvar när det bara skulle återställas.
skulle det förbättras, så vart det ju en annan situation.
 
Vad hade de för ansvar när du hade en skada?

Jag vet inte om det där med att peivatpersonen är beställare är nytt. Fb har ju ett anseende så viss goodwill finns säkert hos dem och företag som missköter sig grovt kanske åker ut. Samtidigt ställer de ju inga krav ( behörigheter) och kvalitetssäkrar inte heller...
 
Det är mycket knasigt upplägg. Fb väljer entreprenör men kunden är beställare. Anledningen till att kunden är beställare är tydligen att konsumentlagen skall gälla. Fb vill ju upphandla det absolut billigaste, sen är beställaren ansvarig för kvaliteten men kan inte själv (oftast inte) skriva avtal eller ställa krav.....mycket märklig sits faktiskt.
 
hempularen skrev:
Däremot inte golvbrunnen om den inte är typgodänd efter de regler som infördes i början på 90- talet.
kan man se det på något sätt?
 
Jag tror att det skall finnas en märkning om typgodkännande. Men om den finns synlig utan att riva ut brunnen vet jag inte (troligen inte).
 
  • Gilla
Byggis1976
  • Laddar…
Är det också så att arbete att sätta tätskikt, kakel, klinkers mm ingår i yta som man själv betalar?
 
Har du fått svar på hur mycket fb kommer att ersätta dig med, hur mycket åldersavdrag som görs och hur stor din självrisk blir?

Eftersom det är du som står som beställare har du rätt att kräva att det ska vara gjort enligt branschreglerna, men då vill inte fb ersätta "förbättringar pga ändrade branschregler, så försök få till en kontantreglering så du kan styra jobbet själv! Dvs du får en sudd pengar och så gör du vad du vill med dom. Det förenklar saken för fb också.
 
  • Gilla
Byggis1976
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
Har du fått svar på hur mycket fb kommer att ersätta dig med, hur mycket åldersavdrag som görs och hur stor din självrisk blir?

Eftersom det är du som står som beställare har du rätt att kräva att det ska vara gjort enligt branschreglerna, men då vill inte fb ersätta "förbättringar pga ändrade branschregler, så försök få till en kontantreglering så du kan styra jobbet själv! Dvs du får en sudd pengar och så gör du vad du vill med dom. Det förenklar saken för fb också.
Men en är det en förbättring om man inte får bygga enligt gammal norm? En förbättring enligt mig är ju tex att vi nu vill lägga in golvvärme som inte finns i badrummet. Att använda tex våtrumsskivor måste man ju nu, men de fanns inte tidigt 90 tal......

entreprenören använder inte maps så dennes kslkyl är mycket svårtolkat. Totalpriset är ca 250,000kr, försäkringsbolaget debiteras 90,000kr. Vi har 15,000kr i åldersavdrag, 5000kr självrisk.
 
...och ja, då ingår deras "schabloner" 16,000 inredning, 300kr/kvm kakel, 400kr/kvm klinkers.....

....själva arbetskostnaden för tätskiktet och plattsättning verkar vara på 60,000kr ca.....

....som sagt, otydlig kalkyl.

Jag tycker det var skitdyrt. Vi har specialförsäkring med begränsade avdrag och bättre villkor. Men trots det kostar det ju massor. Badrummet är ca 5 kvm stort.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.