Hej. Har nyligen efter att en 16a säkring har gått här hemma att det har börjat spöka i fjärrvärmecentralen. Den är av modellen ecl110
Jag märkte att alla värde i datorn blev helt omkastade. jag har satt tillbaka allt till fabriksinställning. Dock blev jag osäker vad skillnaden på applikation 130 och 116 är?

Något jag med märkte var att när jag satte tempen på 17° så öppnade reglerventilen fullt och den har hållt sig fullt öppen så det är ett konstant vattenbrus i centralen.

Den har alltid varit tyst innan och man har hört hur reglerventilen har öppnat och stängt vid behov av temperatur förändring.

Jag bifogar bilder på lite mätare

Nu till frågan om där är någon inställning jag missat som gör att den inte stänger när temp är uppnåd?

Jag har satt max tilloppstemp på 60 men den är på 74 enligt datorn och 80 enligt klockan.
Returtemp från radiatorer är lite över 20 grader bara. (Är det normalt?)

Hoppas på hjälp. Mvh Tobbe

• Två runda temperaturmätare med graderingsskala från 0 till 120 grader Celsius, monterade på metallrör med bakgrund av röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer visar tryck i fjärrvärmecentral, visaren står nära 2 bar.
    Skapa konto
  • En hand pekar på en display på fjärrvärmecentralen ECL110 som visar aktuell temperatur 74°C och önskad temperatur 60°C.
    Skapa konto
  • Finger pekar på knapp på digital display av fjärrvärmecentralens styrenhet, visar aktuella temperaturer.
    Skapa konto
  • En person justerar inställningarna på en fjärrvärmecentral, modell ECL110, med en digital display som visar temperaturvärden.
    Skapa konto
  • Närbild på en fjärrvärmecentral med en Danfoss reglerventil och en informationsbroschyr.
    Skapa konto
  • Närbild av en reglerventil i en fjärrvärmecentral med märkning och instruktioner tryckta på sidan.
    Skapa konto
Vi har följande inställningar i menyn:
2175 Tilloppstemp kurva 0,8
2176 Tilloppstemp förskjutning 0
2177 Tilloppstemp Temp. Min 10°C
2178 Tilloppstemp Temp. Max 70°C
3015 Rumstemp. Begr I-tid Off
3182 Rumstemp. Begr Först max -4.0
3183 Rumstemp. Begr Först. min 0.0
4030 Returtemp. Begr. Begränsning 40°C
4035 Returtemp. Begr. Först. Max -2.0
4036 Returtemp. Begr. Först. Min 0.0
4037 Returtemp. Begr. I-tid 25s
4085 Returtemp. Begr. Prioritet Off
5011 Optimering Sänk.gräns -15°C
5012 Optimering Forcering Off
5013 Optimering Ramp Off
5014 Optimering Optimering Off
5020 Optimering Baserad på UTE
5021 Optimering Totalstopp Off
5081 Optimering Ack. Faktor 100
5179 Optimering Urkoppling 18°C
6174 Reglerparametrar Motorskydd Off
6184 Reglerparametrar P-band 100K
6185 Reglerparametrar I-tid 60s
6186 Reglerparametrar Tid motor 35s
6187 Reglerparametrar Neutralzon 3K
7010 Applikation ECA adress Off
7022 Applikation Pumpmotion on
7023 Applikation Ventilmotion Off
7024 Applikation Motortyp GEAR
7052 Applikation Tappvv prio Off
7077 Applikation Frysskydd 2°C
7078 Applikation Pumpstopp 20°C
7093 Applikation Temp. Standby 10°C
7141 Applikation överst. Off
7162 Applikation Knäckpunkt 40°C
7189 Applikation Min. gångtid 10
7198 Applikation Somm./vint. on
7199 Applikation ECL adress 0
7600 Applikation Typ 130

Demmpa Demmpa skrev:
Vi har följande inställningar i menyn:
2175 Tilloppstemp kurva 0,8
2176 Tilloppstemp förskjutning 0
2177 Tilloppstemp Temp. Min 10°C
2178 Tilloppstemp Temp. Max 70°C
3015 Rumstemp. Begr I-tid Off
3182 Rumstemp. Begr Först max -4.0
3183 Rumstemp. Begr Först. min 0.0
4030 Returtemp. Begr. Begränsning 40°C
4035 Returtemp. Begr. Först. Max -2.0
4036 Returtemp. Begr. Först. Min 0.0
4037 Returtemp. Begr. I-tid 25s
4085 Returtemp. Begr. Prioritet Off
5011 Optimering Sänk.gräns -15°C
5012 Optimering Forcering Off
5013 Optimering Ramp Off
5014 Optimering Optimering Off
5020 Optimering Baserad på UTE
5021 Optimering Totalstopp Off
5081 Optimering Ack. Faktor 100
5179 Optimering Urkoppling 18°C
6174 Reglerparametrar Motorskydd Off
6184 Reglerparametrar P-band 100K
6185 Reglerparametrar I-tid 60s
6186 Reglerparametrar Tid motor 35s
6187 Reglerparametrar Neutralzon 3K
7010 Applikation ECA adress Off
7022 Applikation Pumpmotion on
7023 Applikation Ventilmotion Off
7024 Applikation Motortyp GEAR
7052 Applikation Tappvv prio Off
7077 Applikation Frysskydd 2°C
7078 Applikation Pumpstopp 20°C
7093 Applikation Temp. Standby 10°C
7141 Applikation överst. Off
7162 Applikation Knäckpunkt 40°C
7189 Applikation Min. gångtid 10
7198 Applikation Somm./vint. on
7199 Applikation ECL adress 0
7600 Applikation Typ 130
Jag ska prova dina inställningar. Men jag glömde skriva att jag satt allt till fabriksinställningarna. Men ändå samma onormala värmepåsläpp.

S
Snurrar cirkulationspumpen? Tillopp på 80 och retur på 20, känns som att ni borde ha jättevarmt inomhus.

S Screew skrev:
Snurrar cirkulationspumpen? Tillopp på 80 och retur på 20, känns som att ni borde ha jättevarmt inomhus.
Ja pumpen funkar och den håller trycket på 1,5 bar. Varmvatten och allt är som vanligt. Inomhus temp är ganska stabila 21 grader hittills. Visserligen är det kallt ute men man ska ju inte bränna sig på tilloppet på elementen. Därför tycker jag den borde själv ha strypt tilloppet till mer normala temperaturer.

S
Vet inte om det hjälper, men det finns endel videos på Youtube. Det finns fler filmer som han gjort. Tex:

har möjligen framledningsgivaren lossnat ? applikation 116 är tappvatten 130 värme

Tjena. Nu börjar det bli kallt igen och skåpet börjar leva sitt eget liv här.

Reglerventilen av Type vs2 får jobba hårt för att hänga med. Den öppnar och stänger och försöker hålla tempen på önskad tillopstemp på 62° Den kan svaja upp till 67 och sen ner till 54 inom loppet av någon minut. Och så håller den på.

Finns där en inställning som hjälper i detta? Eller den är sönder på något sätt?

Mvh

Vad har du för väden på:
6184 Reglerparametrar P-band?
6185 Reglerparametrar I-tid?
Korta tider gör att det svänger snabbt, å är det alldeles för korta tider så självsvänger det med ökande amplitud.

Difftemperaturen mellan framledningstemperaturen och returtemperaturen bör vara ca 10⁰.
Är difftemperaturen stor så går cirkulationspumpen med för låg fart och/eller så stryper radiatorventilerna flödet för mycket å det gör dom om det är för hög framledningstemperatur.

Vad har du för väden på:
2175 Tilloppstemp kurva?
2176 Tilloppstemp förskjutning?

Demmpa Demmpa skrev:
Vad har du för väden på:
6184 Reglerparametrar P-band?
6185 Reglerparametrar I-tid?
Korta tider gör att det svänger snabbt, å är det alldeles för korta tider så självsvänger det med ökande amplitud.

Difftemperaturen mellan framledningstemperaturen och returtemperaturen bör vara ca 10⁰.
Är difftemperaturen stor så går cirkulationspumpen med för låg fart och/eller så stryper radiatorventilerna flödet för mycket å det gör dom om det är för hög framledningstemperatur.

Vad har du för väden på:
2175 Tilloppstemp kurva?
2176 Tilloppstemp förskjutning?
6184 100k
6185 60s
6186 96s som dom sa enligt videon ovanför till en vs2 shunt.

2175 har jag räknat fram de till 0.7
2176 0

Sen har jag haft cirkulationen på läge 1 så ska höja den till 2an och se för temp diffen till retur har varit 60c

Nu efter bara några minuter på 2an så har diffen minskat till 25c

Kollar mer ikväll efter jobbet. Tack så mycket

Uppdatering: temp diffen är 13c nu innan jag kör. Verkar som jag kört för klent med pumpen. Nu håller den tempen utan svajningar.

Tack igen!

Redigerat:
Har du termostater på radiatorerna?

Vid injustering av värmesystemet, oberoende om det är förinställningen på radiatorventilerna eller om det är centrala reglersystemet så behöver termostaterna vara demonterade.

För bästa driftekonomi samt jämnaste rumstemperatur så är det tre huvudsteg som bör göras;

Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet. På så sätt blir det jämn rumstemperatur mellan rummen.

Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) samt andra parametrar. På så sätt blir det "rätt" och jämn rumstemperatur oberoende utetemperaturen.

Steg3:
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen. Termostaterna bör normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

• Gilla
Tubbe92
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har du termostater på radiatorerna?

Vid injustering av värmesystemet, oberoende om det är förinställningen på radiatorventilerna eller om det är centrala reglersystemet så behöver termostaterna vara demonterade.

För bästa driftekonomi samt jämnaste rumstemperatur så är det tre huvudsteg som bör göras;

Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet. På så sätt blir det jämn rumstemperatur mellan rummen.

Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) samt andra parametrar. På så sätt blir det "rätt" och jämn rumstemperatur oberoende utetemperaturen.

Steg3:
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen. Termostaterna bör normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Ja jag har termostater. Nu efter jobbet så höll den på likadant igen Tilloppstemp på 60 och retur på 20 och ett svajande med shunten.

Provade höja till 3 på cirkulationspumpen men ingen skillnad.

Jag tog väck den strypning vi hade på elementen och då ökade returtemp och den blev stabil. Men det blev varmt här inne. Fort upp i 24c så fick strypa elementen.

Känns som den kurvan jag räknat fram i manualen på 0.7 inte gör något utan den vill konstant mata 60c till elementen oavsett utetemp.

Har du några mer tips?

Mvh

T Tubbe92 skrev:
Ja jag har termostater. Nu efter jobbet så höll den på likadant igen Tilloppstemp på 60 och retur på 20 och ett svajande med shunten.

Provade höja till 3 på cirkulationspumpen men ingen skillnad.

Jag tog väck den strypning vi hade på elementen och då ökade returtemp och den blev stabil. Men det blev varmt här inne. Fort upp i 24c så fick strypa elementen.

Känns som den kurvan jag räknat fram i manualen på 0.7 inte gör något utan den vill konstant mata 60c till elementen oavsett utetemp.

Har du några mer tips?

Mvh
Vet du tidsfaktorn på shunten, brukar gå att ställa 30 - 60 - 90 - 120 sekunder för 90 grader mellan max/min. Står den på för kort tid, så blir shunten som en vinkargrabba, min 90 sek normalt för värmereglering. Kan gå med 120 sek med och med dessa så förfyttar sig shunten med små steg och krabban finns inte mer.
Nu kan det vara annat, men ett litet tips i det hela.

J jonaserik skrev:
Vet du tidsfaktorn på shunten, brukar gå att ställa 30 - 60 - 90 - 120 sekunder för 90 grader mellan max/min. Står den på för kort tid, så blir shunten som en vinkargrabba, min 90 sek normalt för värmereglering. Kan gå med 120 sek med och med dessa så förfyttar sig shunten med små steg och krabban finns inte mer.
Nu kan det vara annat, men ett litet tips i det h
J jonaserik skrev:
Nu kan det vara annat, men ett litet tips i det hela.
Den står på 96 sekunder som jag såg att reglerventil vs2 skulle vara inställd på.

Jag har en känsla av att det är för långsamt. För när den öppnar och den når 60c så dröjer det till 62c innan den börjar stänga. Men då hinner det bli 68-69c i tilloppstemp innan det börjar vända neråt och när den är nere på 58c så vill den öppna igen men den hinner då dala till 52-53c innan det vänder.

Förmodligen är det som demmpa säger att där är nästan ingen cirkulation så den värmer bara den närmsta rörbiten.

Hade varit skönt att få till inställningarna så att termostaterna kan vara helt öppna och den här kurvlutningen gör sitt och stryper tilloppstemp intakt med ute temp. Men den verkar inte vilja så utan den vill vara konstant 60 oavsett det är -5 eller +15 ute.

Redigerat:
T Tubbe92 skrev:
Den står på 96 sekunder som jag såg att reglerventil vs2 skulle vara inställd på.

Jag har en känsla av att det är för långsamt. För när den öppnar och den når 60c så dröjer det till 62c innan den börjar stänga. Men då hinner det bli 68-69c i tilloppstemp innan det börjar vända neråt och när den är nere på 58c så vill den öppna igen men den hinner då dala till 52-53c innan det vänder.
OK då är det kanske något rackartyg med framledningsgivaren. den ska sitta på utgående värmerör till huset.
Sitter den som den ska, fast på röret. Normalt ska en sådan sitta ca 50 cm från cirkpump och shunt, så flödet kan blanda sig ordentligt. Leta reda på den, kanske inte helt frisk. Du kan testa den, genom att kyla den med is från frysen ( men inte dränka den i vatten ) och värma den med hårtorken, samt se hur tempen är på displayen, gör det några ggr, för att se om det blir lika värden varje gång. Den kan vara instabil. Krabban kommer att komma tillbaka vid testet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.