Vi köpte för typ 5 år sedan en Electrolux.

Sedan dess har:
Sladdvindan konstant krånglat då bromsen inte orkar hålla mot, så sladden dras in med jämna mellanrum. Trasslade även in sladden inuti maskinen.

Munstyckets underdel lossnat, så att det sögs ner mot golvet och orsakade repor då smågrus drogs mot golvet. Lagat med genomgående skruvar och silvertejp.

Slangen spruckit. Lagat med silvertejp,

Rörets låsning sprack idag, så teleskopfunktionen är "låsningsfri", vilket är mycket osmidigt... Plast är inte det starkaste materialet!

Så nu ska en ny dammsugare inhandlas. Vad håller mer än fem år? Gärna tyst och renat utblås.

Bytte precis ut min volta, varit trotjänare sen ja flytta hemifrån, de är 15 år sen, kvalitet till bra pris !

AnneFi
min mamma har en electrolux och jag tycker den är värdelös.
trots det har den vunnit över min Nilfisk i alla tester.

En nilfisk med parkettmunstycke på är det bästa som finns enligt mig.

Ja jag är sjukt nog överdrivet förtjust i min dammsugare och tycker faktiskt att den är rolig att städa med.

men de billigare modellerna är inte lika bra. Har en billigare i källaren som helt klart gör sitt jobb men är inte lika smidig att använda. Har en Extreme här uppe och min Gamla compact var precis lika bra fram tills jag smälte sönder den med en bygglampa.

Köp en sån här den och du har troligen dammsugare resten av livet. Finns en anledning att den används av många proffsstädare.

Vår Hugin känns som ny, inne på sitt nionde år. Allt fungerar bra, den är lite för glad i att sätta i sig sockar bara...

Vi har en Volta som är inne på 15:e året. Det jag har gjort med den är att jag bytt en tyristor (för hastighetsregleringen) och smörjt upprullningsmekanismen en gång.

Vi har nyss köpt något så ovanligt som en Electrolux Ultra One. Huvudskälet är att den är tyst, så numera kan man dammsuga medans barnen sover. Dessutom suger den bra och är smidig. Tvivlar dock på att den finns kvar om 5 år.

Högst på min priolista är partikelutsläpp.
Vi har en nilfisk, X300 tror jag den heter.
Den är dryga 6år och håller bra, men även den har plastdetaljer som går sönder, dock ingen av de du nämner. Däremot har locket, ett hjul och handtaget fått lagas.(Det är 5 års garanti, som jag dock aldrig nytjat).
Jag har inte hittat någon dammsugare som verkar väldigt hållbar samt har extremt låga partikelutsläpp.
Nästan bättre att köpa en billigare och byta var tredje år. Egentligen är jag väldigt emot slit och släng mentaliteten, men i detta fall har jag ej hittat några alternativ.

• Gilla
mirakelmilla
  • Laddar…
jarlh skrev:
Så nu ska en ny dammsugare inhandlas. Vad håller mer än fem år?
Köp Miele! jag köpte en åt morsan och den är riktigt bra byggd.

Electrolux har jag ingen erfarenhet av, men det är rätt många som klagar på att deras produkter går sönder efter 5-10 år.. Det är kanske inte är lika farligt när det gäller dammsugare som vitvaror..

Har en Nilfisk GD110, ser liknande ut som gd930 men lite enklare... Suger som fan!! På ett bra sätt alltså...
10liters påse! Jäkligt lång sladd, räcker hela undervåningen, men har ingen inbyggd sladdvinda men man vänjer sig!

Haft den i 4 år o inga bekymmer än...

Köpte en Miele i eftermiddags och har nu dammsugit nedervåningen. Dammsugaren är rätt lik Voltan vi hade tidigare i minst 15 år, känns tryggt!

Enda klagomålet är att munstycket är aningens för högt, så man kommer inte in under tv-bänken.

peternicklas
Köpte en Miele 1983 och den går fortfarande.

AnneFi
Kan även tillägga att min mamma pratade med electrolux om att hennes dammsugare var dålig och då sa dem att de electroluxdammsugare som sälj i butik inte är så bra om man har husdjur hemma.
sjukt :/

Har en Philips dammsugare som också överlevt i 15 år. Den har också klarat en del (ofrivilligt) slipdamm under renoveringen utan att klaga. Plastdetaljerna håller fortfarande. Röret är dock i metall.

/Ingenjören

pelpet skrev:
Vi har nyss köpt något så ovanligt som en Electrolux Ultra One. Huvudskälet är att den är tyst, så numera kan man dammsuga medans barnen sover. Dessutom suger den bra och är smidig. Tvivlar dock på att den finns kvar om 5 år.
Vi köpte en sån för drygt tre år sedan. Den funkar bra, vi är helnöjda. En plastgrunka till handtaget gick sönder efter att garantin gått ut, men jag fick en ny så fort jag visade upp den i affären. Jag är övertygad om att våran är kvar i tjänst om 2 år. Troligen om 5 också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.