Tack för era svar!!!
Jag tänker att jag testar att köra kaliumet som du sa mogge. Sen kollar jag på en hydrofor, jag hittade en gammal begagnad för 500kr nära stugan. Tänkte testa den innan jag köper en ny.
Behövs det någon speciell hydrofor eller funkar det med en vanlig tror ni?
Ha de gött

• Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
R
A Antonanderi skrev:
Tack för era svar!!!
Jag tänker att jag testar att köra kaliumet som du sa mogge. Sen kollar jag på en hydrofor, jag hittade en gammal begagnad för 500kr nära stugan. Tänkte testa den innan jag köper en ny.
Behövs det någon speciell hydrofor eller funkar det med en vanlig tror ni?
Ha de gött
Fungerar med vanlig.

• Gilla
Antonanderi
  • Laddar…
Vill man få extra syretillförsel krävs det ex. En Micronizer som skjuter in luft och en avluftare. En hydrofor tillför inte mer syre än man fyller den med för att bygga ett mottryck. Däremot så står vattnet i kontakt med syre vilket gör att järn och mangan oxiderar och faller till botten.
Luften som förbrukas måste därför fyllas på med hjälp av en kompressor vid jämna mellanrum.

• Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Tack igen!
Jag ska testa att fylla på med kalium först. Annars får jag kolla över det andra alternativet. En micronizer är något en sätter på hydrofonen eller? Eller finns det hydrofoner med inbyggda micronizers?
Förlåt mina frågor... är helt ny på detta.

Den fungerar att koppla på alla HF. Dom i glasfiber har fördelen att vatten in och ut sker i botten på HF vilket gör att smutsen inte hamnar och lagras i botten. Viktigt bara att tänka på avluftning.

• Gilla
Antonanderi
  • Laddar…
R
M mogge_73 skrev:
Den fungerar att koppla på alla HF. Dom i glasfiber har fördelen att vatten in och ut sker i botten på HF vilket gör att smutsen inte hamnar och lagras i botten. Viktigt bara att tänka på avluftning.
Själv tycker jag det är bra att skiten hamnar i botten på hydroforen. Jag fyller på luft på min ca 2 ggr per år. Har en bilventil i skruven på toppen. Gör ren den via manluckan, inte mycket värre än att sota kaminen. Har man ett grovt rör i botten och en kulventil så borde man kunna få ur skiten den vägen.

• Gilla
Antonanderi
  • Laddar…
Ja, nackdelen är att järnoxid är väldigt flyktig och att till och frånslagen på pumpen lätt kan virvla upp järnet, vilket gör att mängden järn varierar mycket.

• Gilla
Antonanderi
  • Laddar…
Tack, får se hur jag hör med hf, börja med att köra in kalium. Stänga av vatten in o ut efter upptag o låta det gå färdigt programmet.
Tror ni är inne på rätt spår, det blir ofta gult i toan och duschen. Badkaret vill en inte bada inkan jag säga.
Btw, vattnet luktar skit från vvb, det är en Stiebel Eltron, vet binom en zinkanod från andra kan funka? Så jag Skipper skitlikt och svarta flagor i badkaret?

Om man kör en hf i glasfiber så stannar järnet i filtret i stället eller?
Har någon av er koll på om det funkar med en HF till Callidus x3mfilter?
tack igen!

Det var någon av er som länkade ang en hf, var det något speciellt med just den?

A Antonanderi skrev:
Om man kör en hf i glasfiber så stannar järnet i filtret i stället eller?
Har någon av er koll på om det funkar med en HF till Callidus x3mfilter?
tack igen!
Ja, Vanlig HF faller järn till botten och man måste manuellt avlägsna det. Glasfiber tar ut vattnet i botten och järnoxidet följer med ut.
Greensand filter fungerar på både HP och HF.

• Gilla
Antonanderi
  • Laddar…
R
Skulle ta en hydrofor i galvat eller rostfritt, eftersom jag vill att skiten skall falla ner i botten på hydroforen, det för att inte sätta igen filtret så snabbt. Plast behållare för vatten, nej tack.

R RapidSledge skrev:
Skulle ta en hydrofor i galvat eller rostfritt, eftersom jag vill att skiten skall falla ner i botten på hydroforen, det för att inte sätta igen filtret så snabbt. Plast behållare för vatten, nej tack.
Ja, man ska självklart välja vad som känns bäst.
Tanken med filter är just annars att dom skall sättas igen, för att sedan backspolas till avloppet.
Man bygger sedan många år bort allt vad metaller heter i vvs området. Allt från tvättmaskiner, diskmaskiner till VVB.
Det var många år sedan man slutade med galvade ledningar i marken idag avänder man PEM-slang. Kopparrör i huset minskar mer och mer idag använder man PEX-slang.
Allt vatten är i grunden korrosivt och plast (finns nyttiga plaster också) är utan tvekan ”Rostfritt”.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hur viktigt är det att ringa firman för service? Eller räcker det att de kommer om vattnet ser eller smakar konstigt?

Kan man använda vattnet under backspolningen?

L Linda Anderson skrev:
Hur viktigt är det att ringa firman för service? Eller räcker det att de kommer om vattnet ser eller smakar konstigt?

Kan man använda vattnet under backspolningen?
Alla filter kräver underhåll i någon mån.
Men det mesta kan man göra själv, olika självklart beroende vilken teknik man har. Man ska inte vänta tills vattnet är dåligt, det betyder att filtren är överbelastade och mår dåligt.
Lite som en bil som man inte bytt olja på, skär motorn så räcker det inte att byta oljan.

Jag brukar säga, om man kalkar av en kaffebryggare varje vecka, behöver man aldrig kalka av den.

När det gäller att ta ut vatten under backspolning så är det olika på olika filter. Dom flesta filter levererar orenat vatten under själva backspolning. Men en del filter behöver allt tryck från pumpen under backspolning, därför lägger man backspolning under natten.
Men det finns flödestyrda filter som alltid levererar ett rent vatten.

M mogge_73 skrev:
Alla filter kräver underhåll i någon mån.
Men det mesta kan man göra själv, olika självklart beroende vilken teknik man har. Man ska inte vänta tills vattnet är dåligt, det betyder att filtren är överbelastade och mår dåligt.
Lite som en bil som man inte bytt olja på, skär motorn så räcker det inte att byta oljan.

Jag brukar säga, om man kalkar av en kaffebryggare varje vecka, behöver man aldrig kalka av den.

När det gäller att ta ut vatten under backspolning så är det olika på olika filter. Dom flesta filter levererar orenat vatten under själva backspolning. Men en del filter behöver allt tryck från pumpen under backspolning, därför lägger man backspolning under natten.
Men det finns flödestyrda filter som alltid levererar ett rent vatten.
Tack! Haha jag tänkte precis på liknelsen med motorolja men gillar också kaffe:)
Skulle man kunna säga att det är som att byta filtermassan även om det är mkt mer sällan?

Det stod i manualen bl.a. att man skulle ta isär och rengöra två "saker" med tekniska namn jag ej minns, en gång om året och smörja
Kan ha varit där vattnet passerar vid tiduren
Det är min far som har vattenreningen och jag tror inte han gjort detta. Bara fyllt på salttabletter och den röda vätskan

Vad är det för grundläggande servicefirman brukar göra?
På fakturan jag har för förra servicen står bara kontroll filter och utbyte manometer

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.