Byggahus.se
Och nu är han out'ad och får lida för det. Iaf om tillräckligt många läser på BH. Annars femte träffen på Google.
En lose/lose alltså.
 
sj6 skrev:
Ska man få dåligt rykte för att man följer regler och avtal? Är det så jävla fel att tjäna pengar?

Detta handlar inte om att kunden är lurad, detta handlar om att kunden inte verkar tagit in offerter och jämfört utan kört med första bästa. Som jag ser det är det antagligen inte lätt att förutse skadan, jobbet och ytterligare fel som måste åtgärdas och jag kan då förstå firman att de tog i i överkant och kunden accepterade offerten.

Nej, jag ser inte att firman gjort fel. Och det är min personliga åsikt.
Det är säkert som du påpekar att inget juridiskt fel begåtts av firman och det är inget fel i sig att tjäna pengar. Och uppenbart så var det också en väldigt lönsam affär för Stig Borgs Byggservice enligt TS beskrivning, men det man kan fundera på om det långsiktigt var en lika bra affär. Kunden känner sig uppenbart lurad och utan att veta fler detaljer så är det svårt att avgöra om firman tagit en riktig rövare som gick hem, varit hopplös på att tidsuppskatta jobbet eller om de faktiskt informerat kunden om att fastpriset var otroligt väl tilltaget för att täcka alla eventuella problem som kunde uppkomma och att det sannolikt skulle bli mycket billigare att ta det löpande men kunden i alla fall valde att gå vidare och acceptera fastprisofferten.

Slutresultatet är oavsett i det här fallet en missnöjd kund och man kan tycka vad man vill om att allt gått rätt till men man kan aldrig hindra TS från att varna för sina upplevelser av firman. Och där kan man verkligen börja fundera på om den så lönsamma affären i slutändan ändå var så lyckad för företaget. Vad kommer potentiella kunder få för uppfattning om firman när de läser TS upplevelser?

Jag jobbar själv inom en bransch där vi säljer tjänster och skulle vi köra ett liknande upplägg som Stig Borgs Byggservice och kunden upplever att dom blivit blåst så skulle vi garanterat ha en kund mindre och än värre förmodligen på sikt ett dåligt rykte som skulle kosta mångdubbelt mer än vinsten på det enskilda uppdraget. Precis som i TS fall så har vi kunder som många gånger inte har kompetensen att bedöma rimligheten i en offert utan anledningen att de anlitar oss är förmodligen att vi har ett bra rykte och att de litar på oss när vi lämar en offert. Skulle vi tappa det förtroendet och få ett rykte att vi blåser eller utnyttjar kunders okunnande så skulle vi snart inte ha några jobb även om vi helt säkert skulle kunna tjäna en hel del pengar på vägen till undergång...
 
Vi fick förslag på tre företag från försäkringsbolaget, men endast Stig Borgs Byggservice hade möjlighet att utföra jobbet. Nej, det är inte fel att tjäna pengar, men jag anser att det är oseriöst att göra en sådan grov felbedömning i antalet timmar. Han har ändå varit där och gjort en bedömning av vad det skulle ta att byta trosskivor och isolering under huset samt lägga plast på marken. Nu har vi även installerat en avfuktare men valde då att låta Anticimex göra det jobbet. Det som är trist är att även andra som anlitat företaget känner sig lurade.
 
GunniMarianne skrev:
Vi fick förslag på tre företag från försäkringsbolaget, men endast Stig Borgs Byggservice hade möjlighet att utföra jobbet. Nej, det är inte fel att tjäna pengar, men jag anser att det är oseriöst att göra en sådan grov felbedömning i antalet timmar. Han har ändå varit där och gjort en bedömning av vad det skulle ta att byta trosskivor och isolering under huset samt lägga plast på marken. Nu har vi även installerat en avfuktare men valde då att låta Anticimex göra det jobbet. Det som är trist är att även andra som anlitat företaget känner sig lurade.
Du har fortfarande inte svarat på om ni tog in offerter från fler företag...

Och nu var inte jag på plats men hur gick diskussionen ang timmar? Talade han om att det är svårt att bedömma eller att det är inga konstigheter? Kunde han förutse vad som fanns innanför eller offererade han att byta i stort sett allt och gjorde han detta?

Vilka är dessa andra du refererar till och hur har ni kommit i konstakt med dessa? Varför anlitade ni företaget om folk var missnöjda med honom?
 
Nu vet vi ju inte hur det ligger till i det här specifika fallet, men det är inte alldeles ovanligt att kunder gör misstaget att ta in offert, men bara från en enda näringsidkare. Det kan ju bli bra ändå, men det finns vissa risker.
Entreprenören vet om att han är ensam anbudsgivare och kan därför hugga för sig.
Entreprenören har inte tid/lust/ork att räkna på jobbet, och drar därför till med ett pris som garanterat räcker.
Entreprenören vill egentligen inte ha jobbet, och lägger därför ett bud som är alldeles för högt.
Entreprenören räkna helt enkelt fel, vilket i detta fall visar sig utfalla till hans fördel.

Sen tycker jag att det är principiellt fel att lämna ett fast pris på formen "X timmar á Y kronor". Det ska vara ett pris, enbart. Hur många timmar det sedan går åt är entreprenörens ensak. Kunden har också accepterat att betala en viss summa får att få en viss uppgift utförd, och behöver inte heller bekymra sig om några tider.

Vi får i alla fall hoppas att byggfirman nöjde sig med att fakturera det offererade priset, och inte dessutom lade på materialpåslag eller kostnader för sophantering.
 
De andra två företagen ansåg inte att de hade tid att lämna offert och åta sig arbetet. Då återstod endast detta företag. Beträffande antalet timmar gjordes bedömningen att det skulle ta 180 timmar men det kunde även ta längre tid, det var svårbedömt. Vi har i efterhand fått reda på att det är fler som är missnöjda med företaget.
 
GunniMarianne skrev:
De andra två företagen ansåg inte att de hade tid att lämna offert och åta sig arbetet. Då återstod endast detta företag. Beträffande antalet timmar gjordes bedömningen att det skulle ta 180 timmar men det kunde även ta längre tid, det var svårbedömt. Vi har i efterhand fått reda på att det är fler som är missnöjda med företaget.
Svara ärligt på denna fråga:
Om han hade bedömt jobbet till att kosta dig 35000 :- men det istället gått på 95 000:- pga någon händelse/felberäkning.
Då hade du alltså accepterat detta och glatt betalat?

Om svaret är nej på ovanstående så ju denna diskussion avslutat.
Du fick ett kostnadsförslag, Du accepterade. Du betalar. Slut, Frågor?
 
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
Ripper500 skrev:
Arbetet tog ju ca 140 timmar mindre än beräknat. Hur fan kan man räkna nästan 1 månad fel i arbetstid och ha mage till att ta betalt för det.?
Eftersom kunden vill ha ett fast pris! Företaget kan i vissa fall omöjligt veta allt som behöver göras, utan måste räkna "i värsta fall"-scenarion på allt för att slippa backjobb. I vissa fall är löpande räkning ett klart bättre alternativ!

Visst, jag förstår att kunden känner sig lurad. Men samtidigt kunde det hända flera saker under arbetets gång som gjort att det blev åt andra hållet. Kunden tjänade på fastpris för det uppstog komplikationer! Dessa fall tror jag sällan vi får höra om på forum dock! ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Jag vet inte om jag med ett glatt humör betalt arbetet. Men om oväntade problem/saker uppstått som inte gick att bedöma vid beräkning av arbetet, så skulle jag nog i alla fall förvänta mig en diskussion och inte varit helt omöjlig att diskutera även sådana åtgärder.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.