" Dock aldrig så hög att jag kan få underdelen på radiatorerna varma."
Hela radiatorn ska aldrig vara varm, då är den fel injusterad eller möjligtvis fel dimensionerad.

Smutsfiltret sitter på returröret precis före cirkulationspumpen och är en del av växlaren.

Filtret var igensatt och det var det som var problemet. Nu har jag rengjort det och har cirkulation som aldrig förr. Pumpen, som vi alltid haft på läge 3 tycks nu klara jobbet på läge 1. Möjligtvis går jag upp till läge 2 i morgon. På läge 3 blev det sådan cirkulation att returvattnet var nästan lika hett som framledningsvattnet.

Under det sexkantiga locket sitter en korgsil. Tror den är gjord av rostfri plåt. Efter att ha lossat en låsring kunde korgsilen lyftas ut. Så här ser den ut efter rengöring:
2016-01-07 20.50.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med återmonterad sil och låsring ser det ut så här:
2016-01-07 20.50.32.jpg
Skapa konto

2016-01-07 20.53.52.jpg
Skapa konto

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
Skönt att det löste sig. Man kanske skulle ha tittat över sitt egna filter:)

Jag har oxå fjvm och tycks minnas att utgående var 80 grader förra vintern vid köldknäpp,nu endast 60 grader och lite svårt få upp temp,leverantören sager att nätet är ok och rek ställa upp kurvan vilket gjorts men ff 60 grader ut till radiatorerna,skulle det kunna vara smutsfiltret i sek kretsen även för mig?Sitter o-ring eller annat som kan behöva bytas och ha förberett?

D
Nej, det är troligen motorventilen (AMV-100 VS2) som kärvar. Stäng alla ventiler till/från växlaren, ta en stor skiftnyckel eller tång och skruva av den stora muttern som håller fast motorstyrdonet. Motionera piggen så den fjädrar tillbaka ordentligt. Om du inte kan få ordning på det genom att pilla med piggen, så skruva av den lilla muttern runt piggen och ta ur packboxen och försök få ventilen att släppa.

Svar till Sagan1
Låter rimligt.

Ok ska kolla men i instruktion står endast om klen värme filter F1 leverantören fixar F2 abbonent fixar samt hastighet/funktion på cirkpump inget om motorventil.

D
Det beror väl på att fixa en kärvande motorventil anses som en reparation medan rensning av filter anses som normalt underhåll. Din felbeskrivning är typisk för en kärvande motorventil och speciellt vid den här årstiden.

Ett igensatt smutsfilter i sekundärkretsen skulle ha resulterat i högre framledningstemperatur om något, inte lägre.

Redigerat av moderator:
Ok,mototorstyrdon antar jag är det som ser ut som en shuntmotor,för min del ej sexkantmutter utan rund får väl bli polygriptång,ska donet vara í max öppet eller stängt läge när jag demonterar?Annat att tänka på?Är principen samma som packbox och pigg på radiator?

D
Ja, principen är densamma som på radiatorventilerna. Vad är det för rund mutter du talar om? Du menar inte den runda plastratten (röd i bilden)? Den är till för att ställa in temperaturen manuellt (genom att trycka in knappen på framsidan och snurra på ratten). Det är den stora muttern alldeles vid ventilen som skall lossas (fast självklart är det möjligt att du har en annan ventil så det ser annorlunda ut).

För att testa om det är motorventilen du har problem med, så kan du stänga ventilen till framledningsanslutningen nästan helt. Då kommer framledningstemperaturen att öka kraftigt om det är fel på motorventilen.

heiz24de_danfoss_amv_100.jpg
Skapa konto

Redigerat av moderator:
Kan jag inte först försöka motionera med den manuella justeringen innan jag demonterar?

D
sagan1 skrev:
Kan jag inte först försöka motionera med den manuella justeringen innan jag demonterar?
Du kan ju försöka, men det brukar inte vara så framgångsrikt eftersom piggen släpps allt för långsamt för att få ventilen att snäppa loss.

Tack så långt men är det inte mest rimligt att ändra kurvlutningen först istf att utgå från att det är ett mekaniskt problem,efter att läst reg centralens instruktion verkar jag ha en kurva som med akt lutning vid -20 ger just 60 grader ut då är det väl rimligt att i 1a hand ändra kurvan?

D
Du skrev ju att du redan hade ändrat kurvlutningen men att temperaturen ändå inte gick upp. Det var ju det jag använde som ingångsparameter till felsökningen.

sagan1 skrev:
leverantören sager att nätet är ok och rek ställa upp kurvan vilket gjorts men ff 60 grader ut till radiatorerna

Ja Du har rätt men ändrade för lite ska justera mer nu tacksam för alla råd hittills!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.