En fråga till panelen! Tycker återvinningen är rätt låg mot senast jag kollade (78%). Jag har sänkt hastigheten på till & frånluft från 50% till 43% nu höst/vinter samt kopplat ur eftervärmaren. Är detta normalt eller har ingengören i mig lyckats att sabba något? Tacksam för synpunkter! Östbergs Heru… Display visar ventilationssystemets fläkthastighet; Tilluft 960 rpm, Frånluft 1040 rpm, mörk omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat visar relativ luftfuktighet 37%, olika temperaturinställningar och symboler, knappar för justering.
Skapa konto

Inte så bra att sänka för mycket , vad händer om du återgår till normalt inställd hastighet?

Tror inte den lilla sänkningen gör speciellt mycket för omsättningen.

Har du roterande vvx?
Om dungar det, kolla så den inte slirar på remmen.

16 grader frånluft låter lite, vad har du för temp inne?

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
J Jeppson skrev:

Har du roterande vvx?

J Jeppson skrev:

Har du roterande vvx?

Roterande vvx, remmen slirade innan men byttes och sträktes igår. Innertempen är 22 grader, eldar en del kaminen. Jag får inte ihop siffrorna/begriper de inte.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte så bra att sänka för mycket , vad händer om du återgår till normalt inställd hastighet?
Jag tänkte väl som så att det bör bli bättre verkningsgrad med lägre hastighet, kan ju vara en tankevurpa! Får testa detta och se fall det blir bättre!

Redigerat:
Så där såg det ut för mig när remmen slirade.

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Så där såg det ut för mig när remmen slirade.
Nu snurrar trumman lätt igen och remmen slirar inte längre! Först nu jag tycker återvinning på<40% är märkligt.

Ja, 40% ör lite för ett aggregat med den frånluftstemperaturen.

Prova att minska tilluftens varvtal och se om verkningsgrad ökar.

J Jeppson skrev:
Ja, 40% ör lite för ett aggregat med den frånluftstemperaturen.

Prova att minska tilluftens varvtal och se om verkningsgrad ökar.
Det verkar inte hjälpa mer än marginellt! Vad bör återvinningen ligga på?

M Martin Gustafsson82 skrev:
Roterande vvx, remmen slirade innan men byttes och sträktes igår. Innertempen är 22 grader, eldar en del kaminen. Jag får inte ihop siffrorna/begriper de inte.

En fråga till panelen! Tycker återvinningen är rätt låg mot senast jag kollade (78%). Jag har sänkt hastigheten på till & frånluft från 50% till 43% nu höst/vinter samt kopplat ur eftervärmaren. Är detta normalt eller har ingengören i mig lyckats att sabba något? Tacksam för synpunkter! Östbergs Heru…[bild][bild]

Såhär ser det ut när jag sätter på eftervärmaren, känns märkligt… Digital termostat med LCD-skärm visar inomhus- och utomhustemperatur samt värmeläge.
Skapa konto

En fråga till panelen! Tycker återvinningen är rätt låg mot senast jag kollade (78%). Jag har sänkt hastigheten på till & frånluft från 50% till 43% nu höst/vinter samt kopplat ur eftervärmaren. Är detta normalt eller har ingengören i mig lyckats att sabba något? Tacksam för synpunkter! Östbergs Heru…[bild][bild]

Med roterande vvx borde verkningsgrad ligga över 60%.

Sedan är frågan om verkningsgrad mäts på avluft/uteluft och tilluft efter vvx?

Jag skulle kontrollerat frånluftsflödet.
Värde från inlägg #1:
  • Du har bara 16gr i frånluftstemp men 22gr i rum.
    Detta tyder på avkylning i kanalsystem och brukar bero på för lite isolering eller lågt flöde.
  • Växlaren återvinner värme från frånluften (då avluften är 6gr) vilket ger att den tar ut cirka 77% av värmen i frånluften ( (16-6)/(16-3) )
    Men du får bara tillbaka 38% på tilluftssidan ( (8-3)/(16-3) ) detta tyder på att tilluftsflöde > frånluftsflöde.
  • Det borde finnas en sida till med värde där du kan se temperaturen på tilluftssidan efter värmeväxlare men före eftervärmare.
Kontrollera:
  • Frånluftsfilter
  • Frånluftsfläkten (enligt panelen så går den med 1040rpm och inget larm så den borde snurra)
  • Utblåset från aggregatet (takhuv eller galler i vägg) inga fåglar som byggt bo eller dylikt.
  • Smuts i frånluftsdon eller kanaler.

• Gilla
tumiro och 4 till
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Jag skulle kontrollerat frånluftsflödet.
Värde från inlägg #1:
  • Du har bara 16gr i frånluftstemp men 22gr i rum.
    Detta tyder på avkylning i kanalsystem och brukar bero på för lite isolering eller lågt flöde.
  • Växlaren återvinner värme från frånluften (då avluften är 6gr) vilket ger att den tar ut cirka 77% av värmen i frånluften ( (16-6)/(16-3) )
    Men du får bara tillbaka 38% på tilluftssidan ( (8-3)/(16-3) ) detta tyder på att tilluftsflöde > frånluftsflöde.
  • Det borde finnas en sida till med värde där du kan se temperaturen på tilluftssidan efter värmeväxlare men före eftervärmare.
Kontrollera:
  • Frånluftsfilter
  • Frånluftsfläkten (enligt panelen så går den med 1040rpm och inget larm så den borde snurra)
  • Utblåset från aggregatet (takhuv eller galler i vägg) inga fåglar som byggt bo eller dylikt.
  • Smuts i frånluftsdon eller kanaler.
Tack för saklig och bra info, underbart.
• det stora problemet tror jag är frånluftdonet i tvättstugan (källaren som ej är varm 14-16) det drar säkert ner det! Ska strypa det en del nu under höst/vinter.

Man vill ju inte mixtra för mycket själv kan ju bara vara att en givare visar fel värde.

Känns fortfarande som det är bäst att ha eftervärmaren (el) av, då uppvärmningen sker med fjärrvärme (golvvärme+radiatorer ÖV) kanske också är en tankevurpa.

Bytte filter i somras (inte original) om det kan vara en del av förklaringen.

vilka varvtal ska TL & FL generellt ligga på? Allt är ju injusterat på Std 50/50% så kanske dumsnålt att mixtra med detta under vintern?

Även om det är kallt i källaren hade jag inte minskat donet, du har don på fler ställe och temperaturen vid aggregat blir ett medelvärde.

Eftervärmare skall normalt inte behövas om man står ut med lite kall luft från tilluftsdon kalla dagar.
Eftervärmaren kan bli en ful bov på elräkningen.

Filter kan påverka om dessa är "för bra" och sätter igen fort, kontrollera om du har bra sug i frånluftsdonen.
Ibland kan det vara lättare att känna på utblåset från huset hur bra frånluften går.

Sänka hastigheten på fläktarna kan man göra dem tider man inte är hemma.
Att reducera luftflödet när man är hemma kan ge problem för mycket fukt till roterande värmeväxlaren när man duschar etc.
Och med ett lägre luftflöde kommer du tappa mer temperatur i kanalsystem till och från aggregatet.

Är aggregat rätt valt är det normalt med en fläktinställning på mellan 50-80%.
Låter lite lustigt att man lyckats ställa in aggregatet med precis 50%/50% men det är en annan fråga.

Du skrev i inlägg #1 att du tidigare hade 78% i verkningsgrad men nu bara typ 38% det jag hade fokuserat på är att det är rätt luftflöde först sedan börjat ändra inställningar och annat.

Tack för saklig och bra info, underbart.
• det stora problemet tror jag är frånluftdonet i tvättstugan (källaren som ej är varm 14-16) det drar säkert ner det! Ska strypa det en del nu under höst/vinter.

Man vill ju inte mixtra för mycket själv kan ju bara vara att en givare visar fel värde.

Känns fortfarande som det är bäst att ha eftervärmaren (el) av, då uppvärmningen sker med fjärrvärme (golvvärme+radiatorer ÖV) kanske också är en tankevurpa.

Bytte filter i somras (inte original) om det kan vara en del av förklaringen.

vilka varvtal ska TL & FL generellt ligga på? Allt är ju injusterat på Std 50/50% så kanske dumsnålt att mixtra med detta under vintern?

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Även om det är kallt i källaren hade jag inte minskat donet, du har don på fler ställe och temperaturen vid aggregat blir ett medelvärde.

Eftervärmare skall normalt inte behövas om man står ut med lite kall luft från tilluftsdon kalla dagar.
Eftervärmaren kan bli en ful bov på elräkningen.

Filter kan påverka om dessa är "för bra" och sätter igen fort, kontrollera om du har bra sug i frånluftsdonen.
Ibland kan det vara lättare att känna på utblåset från huset hur bra frånluften går.

Sänka hastigheten på fläktarna kan man göra dem tider man inte är hemma.
Att reducera luftflödet när man är hemma kan ge problem för mycket fukt till roterande värmeväxlaren när man duschar etc.
Och med ett lägre luftflöde kommer du tappa mer temperatur i kanalsystem till och från aggregatet.

Är aggregat rätt valt är det normalt med en fläktinställning på mellan 50-80%.
Låter lite lustigt att man lyckats ställa in aggregatet med precis 50%/50% men det är en annan fråga.

Du skrev i inlägg #1 att du tidigare hade 78% i verkningsgrad men nu bara typ 38% det jag hade fokuserat på är att det är rätt luftflöde först sedan börjat ändra inställningar och annat.
Jag har ändrat tillbaka till 50/50 nu. Men den hade larmat för rotorstopp i natt också trots ny spänd rem. Funderar på fall remmen ligger och slirar lite på hjulet hela tiden. Bifogar en bild på hjulet men är nästan helt säker på att det satt någon form av ”gummi packning” i botten av hjulet!? Därav remmen slirar enbart på metallen
Grön slang, metallisk maskindel, dunkel belysning, industriell intryck, närbild, ospecifika komponenter.
Skapa konto

Tips, sätt ett till drivhjul på rotormotorns axel och kör med två remmar, hade återkommande problem med rotorstopp innan jag gjorde så, inte ett enda på 10 år efter montering

• Gilla
tumiro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.