Tjenare!
Jag vill leda bort vattnet från 5 stuprör på huset och fått offret på 33 000 för jobbet men de säger att rensningsbrunn inte är nödvändigt?

Jag tänker att jobbet ska gå till så här med
rensningsbrunnar mellan lövsilarna och dagvattenkassetterna enligt videon:
https://youtu.be/zl5vAFMCUUY

vad tror ni? Jättetacksam för hjälp!!

Redigerat:
Vilka avstånd gäller det mellan stuprör och kassett?

Silver78 Silver78 skrev:
Vilka avstånd gäller det mellan stuprör och kassett?
Ungefär 5 meter siktar jag på

En rensbrunn behövs inte men det är skönt att kunna komma åt på ett smidigt sätt för att kunna rensa stopp. Jag hade kört på rensbrunn.

L ljjanson skrev:
Tjenare!
Jag vill leda bort vattnet från 5 stuprör på huset och fått offret på 33 000 för jobbet men de säger att rensningsbrunn inte är nödvändigt?

Jag tänker att jobbet ska gå till så här med
rensningsbrunnar mellan lövsilarna och dagvattenkassetterna enligt videon:
[media]
vad tror ni? Jättetacksam för hjälp!!
Med lövfångare i stuprör och plastavloppsrör till dagvattenkassett så bör det inte behövas
Men sätt ett rör med öppningsbart lock innan dagvattenkassetten så kan du backspola om du behöver

B byggarätt skrev:
Med lövfångare i stuprör och plastavloppsrör till dagvattenkassett så bör det inte behövas
Men sätt ett rör med öppningsbart lock innan dagvattenkassetten så kan du backspola om du behöver
Hur menar du backspola?

L ljjanson skrev:
Hur menar du backspola?
Om du har rör med lock närmast kasett så kan du öppna och spola ut ev skräp

B byggarätt skrev:
Om du har rör med lock närmast kasett så kan du öppna och spola ut ev skräp
menar du då spola med slangen så att eventuellt skräp trycks tillbaka 5 meter till stupröret? För det hjälper väl inte att spola vidare till dagvattenkassetten, där är det ju återvändsgränd så att säga. Jag har svårt att se att jag skulle kunna spola bort någonting eller menar du att man kör ner armen i ett stort rör och plockar bort skräp?

Silver78 Silver78 skrev:
En rensbrunn behövs inte men det är skönt att kunna komma åt på ett smidigt sätt för att kunna rensa stopp. Jag hade kört på rensbrunn.
Det behövs inte men du säger ändå att det borde finnas? Vet du vad för rensbrunnar som finns? Jag hittar bara det som är i videon men den ska ner 160cm ner i marken...

Claes Sörmland
Jag skulle vilja ha en uppsamlingsbrunn. Då går det att spola därifrån och all fin sand som gamla gamla betongpannor ger ifrån sig stannar där. Den dagen man behöver en ny eller utökad stenkista så drar man bara om från uppsamlingsbrunnen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle vilja ha en uppsamlingsbrunn. Då går det att spola därifrån och all fin sand som gamla gamla betongpannor ger ifrån sig stannar där. Den dagen man behöver en ny eller utökad stenkista så drar man bara om från uppsamlingsbrunnen.
Hej! Vi har plåttak och skall man byta dagvattenkassetten i framtiden så får man väl gräva upp den och då är det väl bara att sätta vattenslangen vid rörsilen så rensar man väl enkelt ett 5m rör? Eller missar jag något?

Claes Sörmland
L ljjanson skrev:
Hej! Vi har plåttak och skall man byta dagvattenkassetten i framtiden så får man väl gräva upp den och då är det väl bara att sätta vattenslangen vid rörsilen så rensar man väl enkelt ett 5m rör? Eller missar jag något?
Det funkar säkert. Allt beror ju på hur tomt och hus ser ut. Skulle jag bygga nytt så skulle jag följa branschstandard med uppsamlingsbrunn. Man vill ju inte att det ska se för hemmapulat ut då.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det funkar säkert. Allt beror ju på hur tomt och hus ser ut. Skulle jag bygga nytt så skulle jag följa branschstandard med uppsamlingsbrunn. Man vill ju inte att det ska se för hemmapulat ut då.
Håller med, huset är från 40-talet mes källare och nu är det bara såna där ihoprullningsbara gröna utkastare på stuprören. Inga träd som fäller i anslutning till taket och jag upplever att det är väldigt lite skräp som kommer ner med regnvattnet

L ljjanson skrev:
Det behövs inte men du säger ändå att det borde finnas? Vet du vad för rensbrunnar som finns? Jag hittar bara det som är i videon men den ska ner 160cm ner i marken...
Det är enklare med en rensbrunn för att då kan du komma åt från fler håll om du behöver rensa/spola. Har du längre än 10 - 15 meter till så blir det svårt att rensa utan rensbrunn och då måste man ringa spolbilen vid varje stopp.

Silver78 Silver78 skrev:
Det är enklare med en rensbrunn för att då kan du komma åt från fler håll om du behöver rensa/spola. Har du längre än 10 - 15 meter till så blir det svårt att rensa utan rensbrunn och då måste man ringa spolbilen vid varje stopp.
Det rör sig om 5-6m. Vad tror du då!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.