Byggahus.se
ecb182 ecb182 skrev:
Förutom dieselpriset på 30 kr litern som blir besvärande med ett par tusen sjömil är väl höjdbegränsningen på 3,5m i kanalerna något som ställer till det. Drömmer själv om kanalresor i Europa med nuvarande eller annan båt men innan jag blir såpass arbetsfri så det är aktuellt krävs det nog någon sorts evolution på motorsidan för att det ska vara realistiskt.

Tycker formen på nya taket ser väldigt tilltalande ut för övrigt.
inga 30 kr här nere inte
 
M maria01 skrev:
inga 30 kr här nere inte
Sjödiesel?
 
ecb182 ecb182 skrev:
Sjödiesel?
måste jag kolla nästa gång i hamnen men vanliga pumpen är inte så dyr
 
@Haget
Citerar mig själv. :cool:
findus42 findus42 skrev:
För övrigt... frågan ”när tänker du att det här skall vara klart” besvaras alltid med ekande tystnad.
Lova ingenting om privata projekt.
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
M95 och 8 till
  • Laddar…
tommib
"Det är vägen som är målet"

Mvh Killen med gruvan under huset
 
  • Gilla
  • Haha
Swamp och 10 till
  • Laddar…
Eller: Det vet jag när jag säljer båten.
 
  • Gilla
perojonsson
  • Laddar…
Jobb har trängt ut hobbyn veckan som gått.
Tvingats prioritera istället för att göra något varje dag.
Tre entrépartier fick jag klart för ytbehandling till 1415 i dag (var på snick 605 så det är full dag).
Träskelett av möbler, snickeriverkstad, halvfärdiga produkter, arbetsbänkar, organisering, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bestämde att det var värt lite skolk från brödjobb och kopierade klart det som skulle mallfräsas.
Snickeriverkstad, bearbetad träbåge, arbetsbänk, skiktat material, hantverk, tillverkningsprocess, verktyg, snickare, precision, byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kunde dragit igång nästa port. Nu får det bli i morgon istället.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Krille4 och 12 till
  • Laddar…
Dra igång en dörr.
OT i dag. Ett inlägg om hinder för hobbyn.

Portar limmas med D4-lim. Ek mot furu vill jag gärna ha i press två timmar. Det är flera limmoment och många olika tjocklekar så det tar lång tid utan att för den skull vara mycket arbete. Gäller således att redan från start få något i press.

Huvudmåtten är ganska givna så det räcker med en snabb blick på ritningen för att hyvla fram material o limma kanter på dörrens stående ramstycken.
Verkstadsinteriör med träplankor klämda i skruvstäd för limning eller bearbetning, omgivna av arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvärgående ramdelar som inte kantas limmas först ihop i ett block. Det är lite olika mått. Brukar kasta in spillet från det andra i fogen. Man vet aldrig när det kommer till användning. Som smala remsor är det bara ved.
Trähantverk i arbete, limmade träpaneler med klämmor i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I väntan på limmet kan ritningen fingranskas. Jag är så ålderdomlig att jag ritar upp ett snitt i full skala på en skiva. Utslag brukade det heta förr. Bra att ha som referens under hela tillverkningen.
Teknisk ritning på arbetsbänk, linjal, verkstadsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar också fram ek att klä ramarna med. När första limmomentet är klart skall alla delar i dörren hyvlas vid samma tillfälle. Sedan kan ytorna limmas.
Denna dörr är högre än pressens längd. Blev nödvändigt med klossar och knektar på det som sticker ut.
Industriellt maskineri, troligen för pressning eller bearbetning, i ett arbetsutrymme med synliga sladdar och konstruktionselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Parallellt görs delarna till karmen. Karmen är förstås tjockare än dörren vilket ger ytterligare ett limmoment på vissa delar. Tänker jag rätt blir det bara så mycket spill som sågen och hyveln behöver.
Verkstadsbild med trästycken i klämmor för limning eller montering på ett arbetsbänksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Status just nu är att dörrdelarna är klara och alla karmdelar har kantlister i den mån de skall ha sådana och är färdiga för att hyvla och lägga ytmaterial på. Jag har haft att göra hela tiden genom att ha så många limningar i gång som antalet knektar medger.

Väderspåpersonerna på SMHI har sett 19 sekundmeter och snö i kycklingbenen. Planerar därför åka tillbaka hem tidigt. Hinner inte göra så mycket mer i dag av den anledningen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 18 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack för en inblick i hur dörrar och partier tillverkas!

Mvh Beställaren
(min yrkesroll, dock inte till just denna dörr)
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Skolkar från faktureringsbart arbete i dag. Gör de svängda karmarna till fronten istället.

För att inte ha spänningar i karmen vill jag löta sådana här grejer. Lötning är en metod där träet limmas ihop i korta stumpar i flera lager. Skarvarna förskjuts så att det blir som murförband.

Tidigare har jag limmat ett block med grovsågat virke för att senare fräsa rent hela biten med mall. Nu provar jag en annan metod som vi funderat ut då vi har en ny maskin.

Den har ett aggregat som gör ett litet laxstjärtspår i änden på bitar.
Geringssåg med damm, använd för att såga trä, verktyg i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan slår man ner små skarvsyycket när man limmar. Rätt inställd blir det bra press. Styr också väldigt bra i sidled.
En liten brun kloss med texten "IKEA" står på ett ljust trägolv med en blyertspil på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därmed så omprövades metoden med övermått och att limma ihop ett taggigt ämne och fräsa efter limning.

Om bitarna håller ihop i längsled utan omak kan de istället göras i exakt bredd.
Värt att testa.
Gjorde två mallar.
Den övre en fräsmall för att göra runda bitar med hjälp av mallring. Bredden medger en mall där båda sidor kan kopieras på en gång.

Den nedre mallen för att kapa bitarna i exakt rätt vinkel. Pinnar att hålla biten emot. Hål i kanten för att spänna fast mallen på sågens kapanhåll. Det är lite letande men genom att flytta mallen lite lite i sidled går det att hitta ett läge som följer den önskade radien.
Två trästycken i en arbetsbänk fastspända med skruvstycken och bultar, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limningen bör förberedas noga. Allt skall sorteras och läggas i ordning innan start.
Verkstadsbord med trädelar, möjliga snickeridetaljer, hammare, arbetsmiljö i bakgrunden, tillverkningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva lötningen är stressig så jag tar inga bilder just då.
Karmen är längre än pressen så några knektar blir det i en ände.
Trädelar klämda av skruvtvingar för sammanfogning eller limning i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ville inte limma bägge på en gång med oprövad metod. Kan limma nästa om ca 10 minuter.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Anderscurl och 7 till
  • Laddar…
Nästa bit i press.
Tog mig tiden att plåta innan den åkte in i press. Har gjort en plan yta att jobba på med ett par dörramstycken och ett melaminbelagt hyllplan.
Träplankor fastklämda på arbetsbänk med skruvtvingar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra skarvar överallt.
Slitet grönt fönster med öppning, speglar annat fönster, trä och spilld färg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Furu mot furu. Limmat med D4-lim (Kestol 4000 i detta fall) bör sitta i press någon timme. Måste alltså hänga kvar här till ungefär 1615 innan det är helg.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Anderscurl och 10 till
  • Laddar…
finns det plats för mc på båten eller?
 
Teoretiskt går det att få med en mc som däckslast. Men den kommer vara i vägen. Den jag har väger 170kg. Det går att lyfta med min dävert men är på gränsen av vad jag vill hantera med den.
Lyfter upp minitolvor med hälften av barlasten med däverten. Det är 165kg.

Kan låta bli att inreda förpiken och göra lastrum där istället. Kanske går att göra lastrumsluckan så stor att en mc går att fira ner. Eller byta till en Honda Monkey...

Summan är att mc ombord för ögonblicket inte finns på projektlistan.

I väntan på limmet funderade jag på Rutorna i fronten. Min vision är att ha så smala stolpar som möjligt även i hörnet. Har släppt tanken på isolerglas på grund av det. Kan komma ner i 50mm bredd inklusive glaslister.

Klämde fast några pinnar av embalage på mallen för att känna på proportionerna. Höjd som jag tänkt.

Med fem rutor så här.
Snickeriverkstad, verktyg, träplankor, arbetsbänkar, byggnadsprojekt, halvfärdiga konstruktioner, rörig, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sju rutor så här. Lutar åt sju... Fem som ovan blev lite miljonprogramsförhållande mellan höjd och bredd. Vad tycker ni?
Verkstad med träarbete, konstruktionsram i förgrunden, verktyg och material utspridda, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plockade ut karmarna ur pressen lite senare än jag tänkt.
Träkonstruktion med böjd form, byggmaterial staplade, verkstadsinredning i bakgrunden, tillverkningsmiljö, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De linjerar perfekt. Strängt taget behövs inte mallen men kommer använda den för att få sidorna helt släta utan kanter före falsning och putsning.
Snickeriverkstad med böjda träblad på vagn, arbetsbenk, och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu helg.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Söderslätt och 18 till
  • Laddar…
polarens farsa hade 2 Honda Monkeys på sin båt på 80 talet

här har jag sett 125 scooter på flera båtar praktiskt när ska åka handla
 
S
Ja, sju rutor så slipper du buss-proportioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.