Projektet lever…

Förra året var det för mycket att göra. Båtgrejerna nedprioriterades… tillfälligt. Har haft ett par dagar över i veckan och aktiverade ett delprojekt.

Baxade ut frontkarmen som gömt sig i ett hörn. Lade upp den på bockar så att dörrkarmarna gick att montera ihop.
Snickeriverkstad, träramar, arbetsbänk, verktygsvägg, säkerhetsutrustning, träspill, oavslutat projekt, ingen närvarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ville få lite känsla för om höjder och utrymme fungerar. Pallade upp till ungefärligen rätt höjd. Drog linjer med tejp där jag antar att bänken ska vara. Improviserade till en ratt. Blir nog riktigt bra.
Morran för referens.
Träarbetsverkstad med upphängda silhuettfigurer och oavslutade träkonstruktioner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började på dörrarna. Först ramar.
När jag vet vad måtten blir gör jag ramen ett par millimeter större än den färdiga dörren både på höjd och bredd. Exakt mått där det skall vara glas. Pinnen i mitten är för att öka brytmotståndet lite. Notera kloss där låset skall fräsas in.
Isolerar med cellplast. Egentligen är det inte så noga. Luft isolerar. Så om det är lite springor i isoleringen gör det väldigt liten skillnad.
Träkonstruktion, verkstadsmiljö, ofärdig möbel, precision, verktyg, snickeri, skapelseprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en bild med ramen i karmen för att ni skall se hur det är tänkt.
Träkonstruktion av vad som ser ut att vara en dockstuga i en verkstad, ofärdig, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar inte bilder på när jag limmar dörrar så nu hoppar vi direkt till dag två.
Dörrämnena fick ligga i pressen över natten. Teoretiskt så hinner fukten från limmet sprida sig jämnare och att det eventuellt leder till en mer formstabil dörr. (Är det stress så går det bra att plocka ut dörrar mycket tidigare 🙄)
Plyfan är tillsågad med ett litet övermått för att täcka ramen överallt. Fräser rent ämnena runt om på bägge sidor.
Cobolt treskärigt stål med underliggande kullager.
Överfräs använder fräsbit för att forma kant på träbräda i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan borrar jag ett hål nära kanten i glasöppningen. Som ni ser skriver jag på ramen vilken sida som är upp och måttet till glaset. Något jag lärt mig av erfarenhet 🙄.
Spiralborr i träbit. Hål börjar. Skrivna siffror på träets kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma stål. Kör ut glasöppningarna.
Träfräs på arbetsbänk i snickeri med hyllor och virke i bakgrunden. Verktyg för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här fattas lite bilder. Justerat, falsat, snedsågat låssida, droppkant, fällt i gångjärn och slutligen hängt dörren i karmen.
Träfönster står i verkstad, oavslutat projekt, ommålad bakgrund, arbetsmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trevligt och inbjudande.
Träskelett av möbel, pågående arbete, rörig verkstad, träplankor, spånplatta väggar, verktyg synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var tvungen att börja jobba åt klient igen så karmen är tillbaka i hörnet tillsvidare.
Glaslister kvar att göra till hela partiet. Sedan lite puts och därefter ytbehandling.
Får se när jag kan fortsätta…

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Frågan och 67 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Projektet lever…

Förra året var det för mycket att göra. Båtgrejerna nedprioriterades… tillfälligt. Har haft ett par dagar över i veckan och aktiverade ett delprojekt.

Baxade ut frontkarmen som gömt sig i ett hörn. Lade upp den på bockar så att dörrkarmarna gick att montera ihop.
[bild]
Ville få lite känsla för om höjder och utrymme fungerar. Pallade upp till ungefärligen rätt höjd. Drog linjer med tejp där jag antar att bänken ska vara. Improviserade till en ratt. Blir nog riktigt bra.
Morran för referens.
[bild]
Började på dörrarna. Först ramar.
När jag vet vad måtten blir gör jag ramen ett par millimeter större än den färdiga dörren både på höjd och bredd. Exakt mått där det skall vara glas. Pinnen i mitten är för att öka brytmotståndet lite. Notera kloss där låset skall fräsas in.
Isolerar med cellplast. Egentligen är det inte så noga. Luft isolerar. Så om det är lite springor i isoleringen gör det väldigt liten skillnad.
[bild]
Tog en bild med ramen i karmen för att ni skall se hur det är tänkt.
[bild]
Tar inte bilder på när jag limmar dörrar så nu hoppar vi direkt till dag två.
Dörrämnena fick ligga i pressen över natten. Teoretiskt så hinner fukten från limmet sprida sig jämnare och att det eventuellt leder till en mer formstabil dörr. (Är det stress så går det bra att plocka ut dörrar mycket tidigare 🙄)
Plyfan är tillsågad med ett litet övermått för att täcka ramen överallt. Fräser rent ämnena runt om på bägge sidor.
Cobolt treskärigt stål med underliggande kullager.
[bild]
Sedan borrar jag ett hål nära kanten i glasöppningen. Som ni ser skriver jag på ramen vilken sida som är upp och måttet till glaset. Något jag lärt mig av erfarenhet 🙄.
[bild]
Samma stål. Kör ut glasöppningarna.
[bild]
Här fattas lite bilder. Justerat, falsat, snedsågat låssida, droppkant, fällt i gångjärn och slutligen hängt dörren i karmen.
[bild]
Trevligt och inbjudande.
[bild]
Var tvungen att börja jobba åt klient igen så karmen är tillbaka i hörnet tillsvidare.
Glaslister kvar att göra till hela partiet. Sedan lite puts och därefter ytbehandling.
Får se när jag kan fortsätta…

Mvh Findus
Mycket trevligt..igen....
 
H
Status här då Findus? 😁
 
Ett steg i taget. Varit uppe tio dagar på slip.
Det sitter en trefingerlist i original en bit över vattenlinjen. Det är en surdeg. Nitad. Genomrostad överallt. Måste fixas innan jag byter däckshus.

Ägnade halva tiden av torrsättningen åt att testa mig fram till en metod.
Klubben har hakiställning.
En båt på en hakiställning med skrov som visar trefingerlist ovanför vattenlinjen. Träplankor och verktyg spridda runt arbetsområdet. Bakgrund med träd och tält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite olika verktyg som jag redan har.
Verktyg och skyddsutrustning upplagda på en hakiställning utomhus, med en inplastad båt och diverse material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glädjande nog var skrovet okej bakom skräpet. De avsågade nitarna måste svetsas igen. Sedan kan jag, hyfsat enkelt, passa in ny plåt under och ovanför själva trefingerlisten. Jobbar jag mig längs med listen utan att ta för mycket i taget flyttar sig inget.
Har gjort klart en bit. Beräknar att det går att göra någon meter på en arbetsdag när metod finns.
Rostig trefingerlist på båtens skrov ovanför vattenlinjen med områden av utbytt plåt, omgivning med träbitar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra halvan av torrsättningen behövdes för målning.
Tre lager grundfärg på botten.
Nedmattning av fribord.
En äldre båt står på en slip vid en marina, med trälist och skrov som visar tecken på renoveringsarbete, omgiven av träd under en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två lage vitt.
Båtrenovering på land; ett större fartyg på en slipram, omgivet av skog. Verktyg och material är utspridda, inklusive en vit skåpbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd lackfärg i vattenlinjen så långt ner det går att se. Samt svart på listerna.
Vit båt förtöjd vid kaj, med livbåt på sidan och rostfläckar vid dörrar och fönster. Bakgrund med träd, bilar och andra båtar täckta med presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har för övrigt haft mer att göra än jag önskat under våren.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Greatstomp och 32 till
  • Laddar…
Den fula ankungen blev en vit svan, så vacker!
Folk kommer vrida nacker ur led när den är klar och du glider förbi.
Din hantverksskicklighet är få förunnat.
Följer din tråd med stort intresse.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
klubben har ingen bläster?
 
Vår klubb driver ett gammalt varv.
En stor blå båt står på en vagn med hjul på ett gammalt varv, omgiven av träd och parkerade bilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vagnarna har nästan hundra hjul med axlar som är smorda med fett.
Närbild på hjulen och axeln på en gammal vagn med rost och smörjfett, övervuxen med långt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blästersand har en förmåga att tränga in överallt. Fett och sand blir slippasta. Därför har vi blästringsförbud.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 10 till
  • Laddar…
C
findus42 findus42 skrev:
Blästersand har en förmåga att tränga in överallt. Fett och sand blir slippasta. Därför har vi blästringsförbud.
Ingen slipning runt slipen! 😂
 
  • Haha
Greatstomp och 2 till
  • Laddar…
Ni har inga gamla träbåtsgubbar med 50 lager klarlack "för att få en fin lyster" som tittar snett på en bara för att man tar fram ett slippapper? Jag minns när jag var barn hamnen framåt vårkanten...
 
Hallå alla!
Projektet lever.
På grund av en personlig tragedi har jag plötsligt 15-20 timmar mer egentid i veckan. Använder möjligheten till att få konstruktionsdetaljer klara

Takbågar.
Var ju länge sedan jag började på detta så det tog lite tid att komma igång igen. Alla ämnen var inte uppsågade. Började där. Inga konstigheter. Rita av en mall och följa linjer med sticksågen.
En snickarverkstad med en arbetsbänk där träskivor är fastklämda och utskurna i bågformer, en elektrisk såg ligger ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag började ställde jag undan pallunderslag så att det skulle räcka som distansmaterial. De har stått några år på ett värmegolv. Heltorra. Rörde sig ingenting när de rensågades.
Sågat runtom för att minimera risken för sand och annat. Sedan satt gamla stål i planhyveln och egaliserat. Kapat till allt.
Uppsågade träbitar staplade på ett arbetsbord i verkstaden, redo för ett konstruktionsprojekt med takbågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är för många delar för att limma allt på en gång. Antog att den undre regeln är viktigast för styrkan. Limmat den först.
Träbågar under konstruktion i en verkstad, liggande på ett arbetsbord med diverse verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg. Som här bara är upplagt för forat. Är att lägga in distanserna uppåt med lim och sedan lägga på nästa båge och skjuta ihop all för att sedan lägga in hela i pressen.
Träbalkar och formskurna skivor på arbetsbänkar i ett snickeri, förberedda för konstruktion av takbågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testlimmat två stycken förra veckan. De kommer sitta med mindre än 2500mm spännvid. Cc max 500mm. De är löjligt lätta och känns stumma.
Träbåge i verkstadsmiljö med andra byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag eventuellt kan känna kanske inte är mer att lita på än virkade askkoppar. Så gjorde ett improviserat belastningstest.
Mätte höjd till golv i mitten.
Måttband visar avståndet från golvet till en träkonstruktion, mätt för att testa nedböjning. Golvet har träådror och några spån syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter hängde jag min tyngd på och mätte igen.
Jag väger ca 80kg. Tog stöd mot golvet så vi får dra av kanske 20-30 kg.
Med mer än 50kg last blev nedböjningen ca 5mm.
Någon av forats ingenjörer kanske kan bidra med en uppskattning. Bra att veta om bågarna motsvarar 2”8 eller 2”4…
Måttband visar 0 till 9 cm mot träyta, troligen en del av ett konstruktionsprojekt för takbågar som beskrivs i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väntetiderna mellan limningarna har använts till glaslister.
Träkonstruktion med böjda takstöd och staplar av träbitar samt en röd cirkelsåg på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Greatstomp och 27 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Hallå alla!
Projektet lever.
På grund av en personlig tragedi har jag plötsligt 15-20 timmar mer egentid i veckan. Använder möjligheten till att få konstruktionsdetaljer klara

Takbågar.
Var ju länge sedan jag började på detta så det tog lite tid att komma igång igen. Alla ämnen var inte uppsågade. Började där. Inga konstigheter. Rita av en mall och följa linjer med sticksågen.
[bild]
När jag började ställde jag undan pallunderslag så att det skulle räcka som distansmaterial. De har stått några år på ett värmegolv. Heltorra. Rörde sig ingenting när de rensågades.
Sågat runtom för att minimera risken för sand och annat. Sedan satt gamla stål i planhyveln och egaliserat. Kapat till allt.
[bild]
Det är för många delar för att limma allt på en gång. Antog att den undre regeln är viktigast för styrkan. Limmat den först.
[bild]
Nästa steg. Som här bara är upplagt för forat. Är att lägga in distanserna uppåt med lim och sedan lägga på nästa båge och skjuta ihop all för att sedan lägga in hela i pressen.
[bild]
Testlimmat två stycken förra veckan. De kommer sitta med mindre än 2500mm spännvid. Cc max 500mm. De är löjligt lätta och känns stumma.
[bild]
Vad jag eventuellt kan känna kanske inte är mer att lita på än virkade askkoppar. Så gjorde ett improviserat belastningstest.
Mätte höjd till golv i mitten.
[bild]
Därefter hängde jag min tyngd på och mätte igen.
Jag väger ca 80kg. Tog stöd mot golvet så vi får dra av kanske 20-30 kg.
Med mer än 50kg last blev nedböjningen ca 5mm.
Någon av forats ingenjörer kanske kan bidra med en uppskattning. Bra att veta om bågarna motsvarar 2”8 eller 2”4…
[bild]
Väntetiderna mellan limningarna har använts till glaslister.
[bild]
Mvh Findus
Beklagar att du fått mer tid för båten, eller vad man kan säga...
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Personlig tragedi… det låter oroväckande. Inboxa mig om du behöver någon att prata med.
 
Skulle inte uttrycka det så om jag inte återfått balansen, lärt mig något och tänkt igenom hur jag skall ändra strategi för att inte drabbas på detta sätt när det händer igen. Tack ändå.
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Hallå alla!
Projektet lever.
På grund av en personlig tragedi har jag plötsligt 15-20 timmar mer egentid i veckan. Använder möjligheten till att få konstruktionsdetaljer klara

Takbågar.
Var ju länge sedan jag började på detta så det tog lite tid att komma igång igen. Alla ämnen var inte uppsågade. Började där. Inga konstigheter. Rita av en mall och följa linjer med sticksågen.
[bild]
När jag började ställde jag undan pallunderslag så att det skulle räcka som distansmaterial. De har stått några år på ett värmegolv. Heltorra. Rörde sig ingenting när de rensågades.
Sågat runtom för att minimera risken för sand och annat. Sedan satt gamla stål i planhyveln och egaliserat. Kapat till allt.
[bild]
Det är för många delar för att limma allt på en gång. Antog att den undre regeln är viktigast för styrkan. Limmat den först.
[bild]
Nästa steg. Som här bara är upplagt för forat. Är att lägga in distanserna uppåt med lim och sedan lägga på nästa båge och skjuta ihop all för att sedan lägga in hela i pressen.
[bild]
Testlimmat två stycken förra veckan. De kommer sitta med mindre än 2500mm spännvid. Cc max 500mm. De är löjligt lätta och känns stumma.
[bild]
Vad jag eventuellt kan känna kanske inte är mer att lita på än virkade askkoppar. Så gjorde ett improviserat belastningstest.
Mätte höjd till golv i mitten.
[bild]
Därefter hängde jag min tyngd på och mätte igen.
Jag väger ca 80kg. Tog stöd mot golvet så vi får dra av kanske 20-30 kg.
Med mer än 50kg last blev nedböjningen ca 5mm.
Någon av forats ingenjörer kanske kan bidra med en uppskattning. Bra att veta om bågarna motsvarar 2”8 eller 2”4…
[bild]
Väntetiderna mellan limningarna har använts till glaslister.
[bild]
Mvh Findus
Tänk på att den teoretiska snölasten är betydligt mer än dina uppskattade 50kg. Typ 50-100kg per meter balk. I all välmening, jag hade gjort ett test med mer last, gärna belastat över något dygn/helg eller så.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.