Hej!

Behöver hjälp med att tyda dessa inställningar på min CTC EcoEl panna.
Panna grader: Detta är väl grader varmt på varmvattnet?
Framledning: Detta är väl till Radiatorerna. Men vad motsvarar 38 i grader i rummen?
Panna nedre vet jag inte vad det innebär? Vad hjälper den delen med?
Igår hade jag vvsare som tömde pannan då jag installerade tre element på bottenvåningen/tvättstuga/förråd. Nu verkar Pannan nedre knappt kunna bli varmt. Tidigare kunde den gå upp till den grad jag ställde den in på.

• Display på CTC EcoEl visar driftinformation för varmvatten och uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går den som ren elpanna eller är den ansluten till en värmepump, ecoair?

Ecoel består av en tvådelad tank, den nedre som värms av värmepumpen, om man har en sådan, används för att leverera varmt vatten till elementen (framledning). Där finns även en elpatron på 6kw som används när man kör på ren el eller om det är för kallt för värmepumpen.

Den övre delen används för att spetsa varmvattnet till önskad temperatur, där finns el elpatron på max 9kw.
Tappvarmvattnet värms genom en slinga som går genom båda delarna av tanken så nedre delen står för största delen av uppvärmningen och övre delen spetsar.

Om du forsätter trycka pil ned kan du se om någon elpatron är igång för tillfället. Anledningen till att nedre pannan ligger lite för lågt kan t.ex vara att någon använt varmvatten precis.

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Går den som ren elpanna eller är den ansluten till en värmepump, ecoair?

Ecoel består av en tvådelad tank, den nedre som värms av värmepumpen, om man har en sådan, används för att leverera varmt vatten till elementen (framledning). Där finns även en elpatron på 6kw som används när man kör på ren el eller om det är för kallt för värmepumpen.

Den övre delen används för att spetsa varmvattnet till önskad temperatur, där finns el elpatron på max 9kw.
Tappvarmvattnet värms genom en slinga som går genom båda delarna av tanken så nedre delen står för största delen av uppvärmningen och övre delen spetsar.

Om du forsätter trycka pil ned kan du se om någon elpatron är igång för tillfället. Anledningen till att nedre pannan ligger lite för lågt kan t.ex vara att någon använt varmvatten precis.
nej jag har ingen vp endast elpatron.

Just nu är pannan väldigt kall. Vet ej vad som händer. Här kommer ett klipp där jag går igenom samtliga inställningar.

T
Plocka bort fronten och kolla om det är så att överhettningskyddet löst ut.

Tryck på den röda pluppen, klickar den till så har du löst problemet :D

• Elcentral med varningsmärke för högspänning, reset-knapp och säkerhetsinstruktioner.
    Skapa konto
Kan säkert vara så. Men frågan är varför den löst ut? Har funkat hur bra som helst tidigare. Sedan tömdes den igår då tre element installerades och sattes igång igen.

• Gilla
nexse
  • Laddar…
Nej den klickade inte så det var inte den som har löst ut. Kan det ha med faserna att göra? Nu ser det ut som att den börjar bli varmare men det går väldigt sakta. Den brukar inte vara så här seg på att värma vattnet.
Det jag inte blir klok på är Panna nedre varför den är så låg och inte orkar bli varmare

• Display på värmesystem som visar aktuell driftinformation med temperaturer för utetemperatur, panna och framledning.
    Skapa konto
T
Det kan vara så enkelt att det har slarvats med att lufta anläggning efter installation av dom nya elementen :thinking:

M mili1983 skrev:
Kan säkert vara så. Men frågan är varför den löst ut? Har funkat hur bra som helst tidigare. Sedan tömdes den igår då tre element installerades och sattes igång igen.

Vvsaren luftad samtliga förutom 2st som är typ inbyggda och inte kan komma åt luftningsventilen. Ska faktiskt stänga av dessa två. Tack för alla svar och tips!

Gått en säkring?

Gått en säkring?
Osäker men jag bytte faktiskt tidigare 2 av 3 huvudsäkringar som var jag kände var lite varma.

Att strömuttag visar 0A tyder på att strömkännarna inte är installerade, om då pannan kopplar på full effekt, 15kw, så är det stor risk att huvudsäkringar eller gruppsäkringar går.

Att strömuttag visar 0A tyder på att strömkännarna inte är installerade, om då pannan kopplar på full effekt, 15kw, så är det stor risk att huvudsäkringar eller gruppsäkringar går.
Ser nu vad strömkännare är. Jag kommer ihåg att dessa inte installerades. Vet ej varför. Pannan har installerats för 10år sedan. Inte heller rumsgivare är installerad. Utegivare finns.

Viktigaste frågan: har du termostater på elementen? Då kan du glömma den urgamla och förmodligen icke fungerande shuntstyrningen och lägga din tid till annat.
Förmodligen har "någon" kopplat i för mycket förbrukning på en fas så en säkring har gått.
Strömkännare är mycket värdefullt att ha inkopplat i pannan, den stänger av elpatronen så fort överbelastning inträder.

• Gilla
mili1983 och 1 till
  • Laddar…
Finns det endast utgivare och den kör efter kurva borde inte ev termostater på elementen spela någon roll?

Det är ju ingen speciellt gammal panna eller shuntstyrning.

• Gilla
Sadoun Azizi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.