2 356 890 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
@Putte 9497: Det är extrapris på aluminiumfolie på ICA den här veckan. Bara så du vet. Så kan du hamstra.
Fattar inte att folk har så svårt att förstå detta.pacman42 skrev:
Nej det har det inte. Om sjukvården havererar så kan dödligheten gå upp mot 10% eller kanske till och med mer då ca 20% av de drabbade behöver sjukhusvård, framförallt andningshjälp. Det finns inte tillräckligt med resurser till alla om många smittas på kort tid.
Ca 5% behöver intensivvård, av dessa avlider många (i Italien runt 50%, I Korea runt 14% då man där inte har överbelastad sjukvård).
SuckSnigla skrev:
Det är sant att inte information alltid tolkas på samma sätt av alla. Men då tycker jag man ändå skall gå ut med sanningen, så att åtminstone de med egen tankeverksamhet kan få dra sina slutsatser. Den övriga, (åtminstone i Sverige-) största gruppen, kommer ju ändå inte fatta, så det spelar mindre roll. Den skaran kan man styra in på vilka dumheter som helst vid senare tillfälle, vid behov.Snigla skrev:
Och som vanligt blir du med ditt inlägg, liksom andra inlägg av samma slag, påhejad av @BirgitS . Det är väldigt tydligt vilka som hör till den lättmanipulerade skaran som jag talar om.
Sen finns det naturligtvis högutbildade och intelligenta personer i den gruppen. Men det är någonting som saknas där, vill jag påstå, så att de inte får 1 + 1 till att bli 2. Vill inte gå in på detta närmare men jag nämnde det lite i förbifarten i ett inlägg nyligen.
Då är det ju tur att det i stort sätt slutats ta prover i Sverige, eller i alla fall Stockholm där bara personer inlagda på sjukhus ska testas.P Putte 9497 skrev:
Edit:
Detta måste ju dock innebära att de bedömer det som lönlöst att försöka hitta och smittspåra de som har viruset.
Detta är tyvärr helt korrekt!pacman42 skrev:
Nej det har det inte. Om sjukvården havererar så kan dödligheten gå upp mot 10% eller kanske till och med mer då ca 20% av de drabbade behöver sjukhusvård, framförallt andningshjälp. Det finns inte tillräckligt med resurser till alla om många smittas på kort tid.
Ca 5% behöver intensivvård, av dessa avlider många (i Italien runt 50%, I Korea runt 14% då man där inte har överbelastad sjukvård).
På samma sätt som mycket annat som räknas som "skitsaker" idag tack vare mediciner och modernare vård än förr, men som var totalt livsfarliga för 100 eller 200 år sedan.
Redan för någon vecka sedan eller längre bak än så, innan det såg så "illa" ut i Sverige som det gör idag, kom det uppgifter om att vården helt enkelt inte klarar av att hantera allt för många. Kommer det hundratals så blir det stora problem i vården. Och ja, nu är vi där, nu är det redan hundratals smittade.
Intressant att se hur det blir när vi pratar om tusentals. Italien har ju garanterat passerat 10.000 fall i skrivande stund, men den statistiken kommer inte förrän lite senare idag. Och där börjar "katastrofen" att lite smått komma igång. Men än är det ju bara början.
Du menar att det bara är spekulationer om att coronaviruset har kommit till Sverige, så som experterna tidigare menade inte skulle göra?P Putte 9497 skrev:
Du menar att jag inbillar mig när jag påstår att det i skrivande stund är 354 coronasmittade i Sverige?
Eller hur går dina tankegångar?
Man kan undra om du inget annat har att göra om dagarna än att skriva i denna trådMartin_B skrev:
Detta är tyvärr helt korrekt!
På samma sätt som mycket annat som räknas som "skitsaker" idag tack vare mediciner och modernare vård än förr, men som var totalt livsfarliga för 100 eller 200 år sedan.
Redan för någon vecka sedan eller längre bak än så, innan det såg så "illa" ut i Sverige som det gör idag, kom det uppgifter om att vården helt enkelt inte klarar av att hantera allt för många. Kommer det hundratals så blir det stora problem i vården. Och ja, nu är vi där, nu är det redan hundratals smittade.
Intressant att se hur det blir när vi pratar om tusentals. Italien har ju garanterat passerat 10.000 fall i skrivande stund, men den statistiken kommer inte förrän lite senare idag. Och där börjar "katastrofen" att lite smått komma igång. Men än är det ju bara början.
Jag undrar varför du ens diskuterar detta ämne?Martin_B skrev:
Ser att många är oroliga här, det behöver ni inte vara. Anders Tegnell har sagt att det peakade för några dagar sen så det är snart över.
Det var inget ifrågasättande att ekonomin går åt helvete, utan ett påstående. Men anledningen är för att detta virus har fått för stora proportioner.BirgitS skrev: