Byggahus.se

Coronavirus

1. Igen
    Medlem Nivå 5
    Arrogant och oansvarig är den rådande attityden mot coronan.
    Som djurägare vet jag att corona muterar och tar sig fram mellan arter och muterar till dödlig inom arter.
    Då tjafsar en del om presentkort. Jag fattar tyvärr inte förhållningssättet hos dessa personer som säkert valt virke och spik till sitt skjul med största omsorg.

2. N
    Medlem · Nivå 12
    Eftersom mitt inlägg om information på somaliska från Sveriges Radio inte fick va kvar formulerar jag om det lite.

Informationsspridning är tydligen viktigt för att begränsa smittspridningen.

Vilka andra språk och områden bör staten försöka sprida information till?

Skall de trycka upp lappar på samiska (som ju är ett minoritetsspråk) och åka runt på snöskoter i Lappland för att få ut informationen?

Vad ser ni andra för potentiella riskområden för smittspridningen?

3. W
    Medlem · Nivå 7
    Present kort är jätte värdefulla när företaget har gått i konkurs, avstår nog från att köpa några presentkort;)

• Laddar…
  4. Emma242
    Allvetare · Nivå 5
    Man behöver inte åka skoter, det räcker med att slå på TV:n 17:30 och titta på Oddasat, alternativt lyssna på Sameradion (Sveriges radio). Du har skrämmande lite koll på ditt eget land.

Man ska naturligtvis sprida information på de språk som invånarna förstår.

5. R
    Medlem Nivå 8
    Du får gärna länka källhänvisning på att denna som är aktuell idag smittar från människa till djur. En trovärdig också som enbart gäller 19. Jag läser gärna om den.

6. G
    Medlem · Nivå 8
    Måste vara en tillfällighet att både du och sd företrädare alltid blandar in samer när ni skall hetsa mot invandrare.

7. L
    Medlem · Nivå 12
    Stockholm är en historia för sig. Sj kör mot alla möjliga hål till och från Stockholm. Många företag som har anställda som bor i Västerås, Uppsala eller Nyköping har inga planer att be de stanna hemma. De är välkommen att åka till jobbet. Buss trafiken drog Sl ner till hälften så att bussarna blev överfyllda. Ikväll hörde jag iofs att Sl har ångrat det så djupt och ska återställa trafiken snarast. Trängselskatten trodde jag att kommunen tar bort. Det gjorde de inte utan just nu gäller högsäsong taxa för trängselskatten. Förmodligen för att folk ska helst föredra att åka kommunalt. Det hela är så komiskt så inte sant.
    Jag vet inte om jag ska skratta åt det eller gråta.

Redigerat 25 mar 21:54
    • Laddar…
  8. P
    Medlem Nivå 9
    Om du går på A-kassa behöver du inte jobba hemifrån

9. R
    Medlem Nivå 8
    Sthlm är bara tragiskt. Eftersom den största spridningen sker där bör man ju faktiskt stoppa alla resor till och från för tillfället, jag tror inte de fattar att de ska ge fan i att åka iväg under påsk heller.
    SL har gjort bort sig totalt.
    Kollar du webcam som finns på stureplan vs new york times square så var det för någon minut sen mer människor på stureplan än på times square,
    Ja sa inte myndigheterna att man faktiskt skulle köra bil istället om man hade möjligheten?

Talade med en polsk förare idag. Det är fullproppat på båten, och det fanns inte en enda personbil hit så det går som tur är fortfarande godstrafik.
    Här nere så är de flesta som kan jobba hemifrån hemma. Tågen är ganska tomma i rusning från vår by till grannbyn, brukar vara fullt.
    Men vi lever ganska normalt ändå, för min del så är det knappt något som ändrat sig. Jag åker in ensam för att storhandla (kör 2 veckors) vid öppning, och vi besöker inte de allra äldsta.
    Jobb stänger troligtvis inte ner då vi har att göra =) Vi är inte vanligtvis på ställen där folk samlas heller.

Hur ser det ut i sthlms gallerior ? Hörde av en vän att Väla Helsingborg var nästan säkrare att gå i än ute på stan, folktomt.

10. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Tror du hittar till Aftonbladets hemsida

https://www.aftonbladet.se/

11. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Enligt så ska vi sluta läsa Aftonbladet.
    OK får stå för dig.

12. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Och du tycker det stämmer?
    Stockholm hade verkligen inte rätt utveckling idag.

• Laddar…
  13. oscarwww
    Renoveringsnovis Nivå 5
    En intressant fråga är om konsekvenserna av åtgärderna kan skörda fler offer än viruset i sig?

Forskning visar tex att massarbetslöshet ökar antalet självmord kraftigt

• Laddar…
  14. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Glycerol är slut.
    Precis som handsprit, munskydd och toa-papper.

Ge gärna en länk till var glycerol går att köpa så får många panik att köpa därifrån.

15. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Mitt tips när handsprit inte finns att köpa

Koncentrerad spolarvätska, Ca 80% etanol
    Funkar.
    Man luktar pyton och håller andra borta vilket är positiv effekt.
    Råkar du få en finger i munnen så tar du snabbt bort den då denatureringen gör att det smakar skit.

Skicka mig gärna lite tack i kredd för ett bra tips.

Jo jag har redan köpt 10 liter för eget bruk så ni kan ut och bunkra nu.
    Skicka gärna några munskydd som tack för tipset. OBS ej begagnade.