Byggahus.se

Coronavirus

1. J
    Medlem · Nivå 10
    Berätta inte allt detta för Finnjävel för då kommer han räkna ut med sina hemmasnickrade ekvationer enl inlägg 3854 baserat på tidningsartiklar att vi har 40% somalier i Stockholm och att alla som inte äter finsk sommarsoppa kommer gå under i hemska kval. Har dessutom inte tidningarna skrivit vad somalierna led av i övrigt kan det tyda på att de vill lura i oss att de eg skulle dött av hög ålder även om deras 55 är det nya 70.

• Laddar…
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Du menar att dom är sämre på det än alla som fortsätter att gå på krogen, besöker farmor och åker till Åre och Sälen på skidsemester?

3. J
    Medlem · Nivå 10
    Det ena utesluter inte det andra, men troligen har inte skidåkarna haft med sig sina sjuka, eller besökt dom i fjällen eftersom det då inte hade varit en överrepresentation längre. Eller så påminner sjukdomsbilden om alkoholpåverkan så de inte blir insläppta. Eller så är det så enkelt att de som ägnar sig åt friluftsliv eller hänger på krogen och raggar i högre grad är friskare än den som sitter inne.

Redigerat
    • Laddar…
  4. L
    Medlem · Nivå 11
    Angående Australien har du rätt. Det lät konstigt för mig oxå när jag hörde det med tanke på att det är höst nu i Australien. Det var väl påsklovet som var framflyttad och dessutom förlängd.
    jag vet inte så mycket om viruset och jag tror inte att forskarna vet så mycket om det heller. Kinesiska forskare gick ut för ett tag sen och sa att det här viruset är komplicerad för oss och ju mer vi undersöker det desto mer kommer vi fram till att vi inte vet nånting om det. Jag ser på vilka länder som har lyckats med viruset och vilken strategi de har använt. Igår kväll såg jag på TV att befolkningen i Wuhan firar sin seger och alla har kommit ut och äter fin mat på olika restauranger och umgås med varann. Efter en stund visar de Italien som är helt fördärvad och situationen blir sämre och sämre för varje dag som går.
    Ena landet har valt att isolera befolkningen ett tag och bekämpa viruset och det andra landet (Italien) valde att inte göra det. Då ser man resultatet väldigt tydligt. jag tror inte att något land har ett tillförlitligt vetenskaplig recept för bekämpning. Det som är viktigast här är att gå efter praxis och resultat som uppnås. Det som är väldigt tydligt just nu är att de länder som har valt att isolera sin befolkning har lyckats med det och kunna återgå till det normala livet efter 3 månaders kraftig karantän.
    Ingen som vet om det är det bästa strategin men det är en strategi som har gett resultat. Jag tycker inte att Sverige ska sätta sin befolkningsliv på spel och experimentera med det som om invånarna var laboratorie/försöks kaniner. Eftersom det finns ingen som har råd med såna experimenter. Man vill helst att staten tillämpar en strategi som är åtminstone provad av andra länder med god resultat. Ingen chansning, tack.

Redigerat
  5. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Du har alltså inte läst ett ord av vad jag och andra har skrivit, utan sitter bara och fantiserar ihop i ditt eget huvud vad du tror att folk skriver och säger???
    Varför detta massiva och helt ogrundade angrepp mot mig?
    Jag förutsätter att du tar bort inlägget och ber om ursäkt, snarast!

6. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Corona är en av världens mest studerade och kartlagda virustyper. Det är inte mycket som skiljer den nu härjande varianten från dom andra. Sen finns det så klart unika egenskaper hos det nya viruset som inte är helt kända än, men det jobbar man på.

7. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Ja, det är bästa sättet att hålla folk hemma.

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 13
    Jag påstår absolut inte att man inte ska göra någonting däremot tror jag att man som enskilt land inte kommer att lokalt kunna utrota viruset lokal och sedan isolera sig tills ett vaccin är utvecklat och spritt. Det som gäller är nog snarare att sköta det på ett sådant sätt att människor inte blir liggandes i hemmen och dör i brist på sjukvård, något som då drabbar alla familjer. Vi kan dra ut på spridningstakten till en takt som vi mäktar med att behandla. Detta sätt begränsar tyvärr både våra möjligheter till rörelse vilket i sin tur drabbar jobb, skola och ekonomi. Våra myndigheter verkar ju vara något sådant på spåren så jag hoppas att resurser till detta går att frambringa.
    Men jag kan som sagt ha fel, om detta kan man fråga min fru för hon är oftast den första att påpeka det! :D

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Om du stänger skolorna åker folk iväg på resor, barnen passas av din gamla mamma osv. Ett jättebra sätt att sprida smittan bland riskgrupeprna.

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Har du kollat kurvorna över antal smittade i dessa länder? Vad är det du har missat?

• Laddar…
  11. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Så länge vi har tillgängliga platser behöver ingen sådan värdering att göras, istället är det individens chanser till förbättring med olika åtgärder som avgör. Tex lägger man knappast en 93-åring med stora lungproblem i ECMO även om sådana finns tillgängliga, då risken är stor att de aldrig kommer att klara sig utan igen.

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Många är dåliga på svenska, det är ju allmänt känt att kvinnorna inte fått gå på SFI, då man inte får läsa på SFI när man är föräldraledig, och så är de trångbodda, ofta med generationsboende. All inledande info gick ut bara på svenska.

13. M
    Medlem Nivå 2
    Exakt så, nyttan av behandlingen vägs alltid in och det gör man varje dag året runt i vårt avlånga land.
    Det vi nu ser i Madrid och andra storstadsregioner är den verkliga faran med det nya viruset, dvs platserna räcker inte till när så många blir sjuka samtidigt. Sjukvården imstorstadsregionerna går på knäna i såna lägen. Det är inte viruset i sig som är det oroande utan det är möjligheten att få vård som är den stora utmaningen.

14. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Förra veckan la vi ett brev i en brevlåda några hus härifrån, där jag vet att det bor ett äldre par som är i 90-årsåldern, där vi erbjöd oss handla hem och ställa förnödenheter utanför deras dörr och klippa deras gräsmatta.

Dagen därpå ringde de upp och berättade att de behövde hjälp men att de precis får hjälp av deras dotter. De lät jättetacksamma för erbjudandet trots att de hade ordnat det själva.

I lördags klippte jag deras gräsmatta.

15. Silver78
    Självbyggare · Nivå 8
    Det är väl lite eget ansvar att kunna kommunicera med invånarna i det land man bor i. Jag studerade ett år i Spanien. Skulle jag krävt att de gav mig undervisning på mitt hemspråk? Det här med tolkar kostar oerhörda summor varje år.