2 358 989 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag är inte orolig för om de kommer att få tillstånd eller ej.Ulltand skrev:
Två vaccin kommer att få ”Emergency Use” godkännande i USA och ett vaccin kommer att godkännas för ”Emergency Use” av WHO.
Inga allvarlig biverkningar än och WHO kravet på minst 50% effektivitet är uppfyllt.
Men hur många har skyddats från att få covid-19 i studierna?
Vem bestämmer hur många som skall få vaccineras innan vaccinet blir godkänt på riktigt?
Skall man avbryta fas 3 studierna och göra någon uppföljning av alla som vaccineras i stället, fast då utan kontrollgrupp? Tidigare skulle det betraktats som oetiskt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Har du någon sorts fakta bakom ditt uttalande om att 3 miljoner har blivit vaccinerade senast i maj?Ulltand skrev:
Någon gång under våren mars-maj har vi vaccinerat all i riskgruppena 3 miljoner.
Då rasar dödligheten till nära noll.
Värmen bromsar upp den smittan som fortsatt cirkulerar (liksom i somras)
Under sommaren fortsätter vi att vaccinera och till hösten har vi vaccinerat minst 4 milijoner.
Lägger man till de dom som har immunitet från sjukdom når den magiska gränsen för flockimmnunitet. 6.000 milijon. Hösten blir lugn
Eller är det bara en gissning?
Menar du då också att alla de har fått sina två doser (3-4 veckor emellan) och det sen ytterligare har gått någon vecka så att de har hunnit utveckla tillräckligt med antikroppar?
Så viss dödlighet av barn, unga vuxna och andra under 70 år är acceptabel?
Hur många får dö innan det blir oacceptabelt?
Tycker du att det inte gör något att sjukvården blir högt belastad av alla medelålders?
Eftersom levererade doser snarare ökar än minskar med tiden så går det inte ihop att 3 miljoner hinner bli vaccinerade på 5 månader men sen blir det bara 1 miljon på 3 månader.
Som sagt immuniteten från genomgången sjukdom verkar inte så hög när 20 % har förlorat sina antikroppar på 4 månader. T-celler mm. hindrar inte att man blir smittad och kan smitta vidare. Förr eller senare lär viruset då hitta alla som inte är immuna och det blir hög belastning på sjukvården.
Glöm inte heller bort att kring 10 % av de som vaccinerats inte blir immuna.
Precis som med säsongsinfluensorna och du vet ju att hundratals dör av dem varje år och att inte särskilt många vaccinerar sig eftersom de flesta inte blir särskilt sjuka. Det leder just till återkommande vågor varje vinter som just rapporten tog upp som ett möjligt utfall.Ulltand skrev:
Sverige har tecknat avtal genom EUs KOM samarbete om vacciner som, om de blir godkända, kommer att räcka till att vaccinera hela svenska folket.Ulltand skrev:
Någon gång under våren mars-maj har vi vaccinerat all i riskgruppena 3 miljoner.
Då rasar dödligheten till nära noll.
Värmen bromsar upp den smittan som fortsatt cirkulerar (liksom i somras)
Under sommaren fortsätter vi att vaccinera och till hösten har vi vaccinerat minst 4 milijoner.
Lägger man till de dom som har immunitet från sjukdom når den magiska gränsen för flockimmnunitet. 6.000 milijon. Hösten blir lugn
Så lång, så gott.
Det avtalen innefattar dock även andra vacciner än de 3 som är på gång nu.
Har du några siffror på vaccinleveranser, mäng och datum, som grund för din prognos?
Halleluljakörens medlemmar blir färre och färre i samma takt som folk börjar tänka själva.
https://www.svt.se/nyheter/analys-h...-hard-mot-lofven-regeringen-och-myndigheterna
Staffan
https://www.svt.se/nyheter/analys-h...-hard-mot-lofven-regeringen-och-myndigheterna
Staffan
Löfven kallar till pressträff kl 13.
Vad tror ni han kommer med då?
Kurs i hur man tar på ett munskydd?
Att avståndet på armlängd hos FHM är på tok för kort?
Att vi ska skärpa oss mera, alltså vi som redan sköter oss bra?
Självklart ska jag lyssna vad vår statminister har att framföra. Självklart.
Vad tror ni han kommer med då?
Kurs i hur man tar på ett munskydd?
Att avståndet på armlängd hos FHM är på tok för kort?
Att vi ska skärpa oss mera, alltså vi som redan sköter oss bra?
Självklart ska jag lyssna vad vår statminister har att framföra. Självklart.
Det är mina egna bedömningar baserade på att tillverkarna (våra) räknas med 5 miljarder doser under 2021.blackarrow skrev:
Sverige har tecknat avtal genom EUs KOM
samarbete om vacciner som, om de blir godkända, kommer att räcka till att vaccinera hela svenska folket.[Pfizer avtal mm Regeringen]
Så lång, så gott.
Det avtalen innefattar dock även andra vacciner än de 3 som är på gång nu.
Har du några siffror på vaccinleveranser, mängd och datum, som grund för din prognos?
Och att vi sannolikt vaccinerar med 4-5 olika vaccin i april månad (Matti Sällberg)
Kineser och ryssar kör sitt eget race och belastar inte tillgången för oss.
optimum skrev:
Lägg in ett kort referat vore jag tacksam! Ska up på jobb kl 13
Inse att vi är olika här på forumet.Ulltand skrev:
Några av oss ser med positiva ögon fram emot ljuset i tunneln när vaccin släpps och vi kan hoppas på att återfå vårt vanliga liv igen.
Och så finns det några som kanske hoppas vaccinet ska misslyckas och att vi alltid får leva så här isolerade från varandra för evigt. De är troligen antivaxers som inte kommer ta emot något vaccin mot coronan ändå.
Jag ser positivt på framtiden 2021 kommer vi vinna kriget mot helvetet på jorden, covid-19, några av oss.
Jag har väldigt svårt att tro att någon vill att vaccinet skall misslyckas. Märkligt påstående. Men det kommer många konstiga uttalanden från en handfull personer här, och även icke uttalanden när verkligheten inte stämmer med hittepå ”fakta”...optimum skrev:
Inse att vi är olika här på forumet.
Några av oss ser med positiva ögon fram emot ljuset i tunneln när vaccin släpps och vi kan hoppas på att återfå vårt vanliga liv igen.
Och så finns det några som kanske hoppas vaccinet ska misslyckas och att vi alltid får leva så här isolerade från varandra för evigt. De är troligen antivaxers som inte kommer ta emot något vaccin mot coronan ändå.
Jag ser positivt på framtiden 2021 kommer vi vinna kriget mot helvetet på jorden, covid-19, några av oss.
Själv är jag tveksam till dessa framstressade vaccinerna. Tänk vilket scenario det skulle bli om narkolepsi eller någon annan allvarlig biverkning breder ut sig över världen...
We will see.
Redigerat:
Just narkolepsi är obefintlig risk för men summan av obefintliga risker är om än liten ändå tillräckligt stor för att ibland orsaka problem, såsom narkolepsi.Nissens skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att någon vill att vaccinet skall misslyckas. Märkligt påstående. Men det kommer många konstiga uttalanden från en handfull personer här, och även icke uttalanden när verkligheten inte stämmer med hittepå ”fakta”...
Själv är jag tveksam till dessa framstressade vaccinerna. Tänk vilket scenario det skulle bli om narkolepsi breder ut sig över världen...
We will see.
Varför är risken för just narkolepsi ”obefintlig”? Det sade de säkert innan det inträffade förra gången också. De förnekade det läven lång tid efteråt...H hapazard skrev:
Lustigt att du ändå nämner det som en befintlig risk på slutet i samma mess där du säger att risken är obefintlig...
Känslan när vaccinen blivit godkända och man inte längre får distansarbeta hemma i mysbyxor utan måste tillbaka till arbetsplatsen.optimum skrev:
Inse att vi är olika här på forumet.
Några av oss ser med positiva ögon fram emot ljuset i tunneln när vaccin släpps och vi kan hoppas på att återfå vårt vanliga liv igen.
Och så finns det några som kanske hoppas vaccinet ska misslyckas och att vi alltid får leva så här isolerade från varandra för evigt. De är troligen antivaxers som inte kommer ta emot något vaccin mot coronan ändå.
Jag ser positivt på framtiden 2021 kommer vi vinna kriget mot helvetet på jorden, covid-19, några av oss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, eftersom vaccinen kanske är ca 90% effektiva så kommer även 10% av de vaccinerade att kunna få viruset om det fortsätter att vara i omlopp (vilket vi ska räkna med).Ulltand skrev:
Om vi räknar med att 50% av svenskarna vaccinerar sig (5 miljoner) så är det alltså 500 000 vaccinerade som ändå kan drabbas. Och med en dödlighet på 0,5% (ett ungefärligt genomsnitt, riskgrupper har högre risk) så betyder det att 2500 av dem skulle dö.
Så JO; det gör något även för den som är vaccinerad!