Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Ett ord som svenska socialdemokrater gärna har använt sig historiskt av, men som verkar som bortblåst nu?
Nu har vi ju inte (tack och lov) ministerstyre i det här landet så vad socialdemokraterna tycker är rätt ointressant.

Var det inte kring Vasa som det var stor smittspridning nyligen?
Vad gjorde de för fel där, var de inte tillräckligt solidariska?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Njä, karantän har man enbart för folk som inte är bekräftat smittade.
Jo... Men smittskyddslagen fungerar tyvärr inte så å kanske lika bra.... Då skulle bli än väldigt stor karantän....

R RoAd skrev:
Så du hävdar att munskydd skulle vara någon slags verkningslös symbolhandling? Kan vi inte bara hitta på en ny färg på de band vi redan använt för bröstcancer och liknande i så fall?
Problemet med munskydd är att dessa oftast handhas fel. Därför blir det signalpolitik. Sen beror det på vad du har för munskydd. Många har bara en tygbit framför munnen...

R
B Byggdjuret skrev:
Problemet med munskydd är att dessa oftast handhas fel. Därför blir det signalpolitik. Sen beror det på vad du har för munskydd. Många har bara en tygbit framför munnen...
Eh, ja? Det var inte jag som tyckte att vi skulle använda dem.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu har vi ju inte (tack och lov) ministerstyre i det här landet så vad socialdemokraterna tycker är rätt ointressant.

Var det inte kring Vasa som det var stor smittspridning nyligen?
Vad gjorde de för fel där, var de inte tillräckligt solidariska?
Precis så där. Attack, attack, attack, så fort nån säger nått annat. Man har bestämmt sig för en sak och så ska det försvaras i oändlighet. Om ni skulle respektera andra människor med andra åsikter så skulle det gå bättre.

Här är man medvetna om att utbrott kommer att ske, vi försöker bekämpa dom gemensamt med riktiga åtgärder.
Så här ser föresten utvecklingen ut i Vasa. Där bär alla mask, håller avstånd och respekterar varandra.
Linjediagram som visar nya fall och 7-dagarsmedelvärde av något (antagligen infektioner) över tid från september till november.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
chrill3 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Precis så där. Attack, attack, attack, så fort nån säger nått annat. Man har bestämmt sig för en sak och så ska det försvaras i oändlighet. Om ni skulle respektera andra människor med andra åsikter så skulle det gå bättre.

Här är man medvetna om att utbrott kommer att ske, vi försöker bekämpa dom gemensamt med riktiga åtgärder.
Så här ser föresten utvecklingen ut i Vasa. Där bär alla mask, håller avstånd och respekterar varandra.
[bild]
Vad bra att de fick kontroll över det. Men något måste ju ha gått fel när det så fort stiger från några enstaka fall till 60 st.

I Sverige har man också varit medveten om att utbrott sker och man har smittspårat för att bryta smittkedjorna så det det är ju inte där skillnaden ligger. Det har ju förekommit ett flertal utbrott som man har fått stopp på.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att de fick kontroll över det. Men något måste ju ha gått fel när det så fort stiger från några enstaka fall till 60 st.

I Sverige har man också varit medveten om att utbrott sker och man har smittspårat för att bryta smittkedjorna så det det är ju inte där skillnaden ligger. Det har ju förekommit ett flertal utbrott som man har fått stopp på.
Ett par studerandetföreningar som trodde dom var odödliga och ordnade flera evenemang i slutet av september. Det stiger snabbt när det går från låg nivå. Sverige har låtit grundsmittan ligga på för hög nivå tror jag.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P
F Finndjävel skrev:
Tror du att det spelar nån roll om munskydd "hjälper", eller om det finns tillräckligt med forskning som visar det? Man använder dom för att påminna om att det endast med gemensamma krafter går att övervinna viruset. Det handlar om solidaritet.
Så munskydd ska alltså mest betraktas som en talisman, en maskot eller en amulett som ska skydda mot otur och olycka?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Så munskydd ska alltså mest betraktas som en talisman, en maskot eller en amulett eller något annat liknande som skyddar mot otur och olycka?
Viktigt med en gemensam maskot, annars går det ju aldrig att vinna mot viruset.

useless useless skrev:
"Allmänt råd
Folkhälsomyndigheten kan också ta fram så kallade allmänna råd som anger hur någon kan eller bör göra för att uppfylla en bindande regel i en lag, förordning eller föreskrift. Allmänna råd är inte bindande, men om man väljer att inte göra på det sätt som står i det allmänna rådet ska man kunna visa att samma resultat uppnås på annat sätt."

[länk]
Klockrent, det jag sökte efter.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Ett par studerandetföreningar som trodde dom var odödliga och ordnade flera evenemang i slutet av september. Det stiger snabbt när det går från låg nivå. Sverige har låtit grundsmittan ligga på för hög nivå tror jag.
Sånt har vi sett här med. Smittskyddet har även sett till att stoppa flera stycken på olika håll i landet när de har lyckats få reda på det i förväg.

• Gilla
1
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Fördelen med 3M FFP3 är att de skyddar mot virus.
Kan du knappast förneka.
Rätt använda är de ett bra skydd.
Fel använda är de givetvis kass.

Jag köpte sådan eftersom sjukvården även använder sådana för att skydda sig mot virus.
Nu har jag med ventil och de blir inte varm heller. Bara uppsidor för användaren. Å andra sidan hjälper det ju inte andra om jag skulle vara smittad.

Jag tror faktiskt inte man kan öka risken för smittan ens genom tokfelanvändning av masken,

F Finndjävel skrev:

[bild]
Snyggt jobbat!

Ulltand Ulltand skrev:
Nu har jag med ventil och de blir inte varm heller. Bara uppsidor för användaren. Å andra sidan hjälper det ju inte andra om jag skulle vara smittad.

Jag tror faktiskt inte man kan öka risken för smittan ens genom tokfelanvändning av masken,
Är ju toppen. detta med att vissa har masker som är gjorda för att inte smitta andra medan den som ev sitter bredvid har en mask som är gjord för att skydda sig själv till max. Detta innebär att den som i detta läge går med den billiga masken får smittan.
Här är ytterligare ett exempel på att maskhanteringen är ett för stort och komplext sätt att försöka använda för alla.
Och då masken blir en symbol hanteras den än sämre och helt klart bidrar snarare till risk för spridning än att minska risken.

• Gilla
  • Haha
chrill3 och 5 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du saknar självinsikt, det är ju du som går till attack för att Sverige inte beter som som en nation och inte trycker ner oliktänkande.
Nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden eftersom debattklimatet är otroligt dåligt här. Men angående att inte trycka ner oliktänkare så tycker jag du ska fundera lite längre hur det ligger till. Jag läste till och med för nån månad sen om forskare i Sverige som fått utså så mycket hat för att de kritiserat den svenska strategin så att de flyttade bort från Sverige.

Jag är förövrigt imponerad av #Ulltand som orkar hålla på trots dagliga återkommande personliga påhopp. Varför ni i Sverige känner att ni måste mobba bort alla som inte tycker samma sak som den överenskomna konsensuslinjen kommer jag aldrig att förstå men jag är övertygad om att just det har en stor roll i varför er coronahantering går som den går.

Lycka till.

• Gilla
chrill3 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.