Byggahus.se
Hej,
Vi har en Contura i51 som är hopplös att använda utan att det ryker in. Den har friskluftsintag utifrån som verkar ok. Jag har provat att stänga av frånluftsventilationen i huset. Jag använder torr ved. Ändå - även vid en lyckad eldning där det brinner bra - så släpper den ut rök. Röken verkar leta sig uppåt längs med giljotinluckan och ut genom gallren på ovansidan när den öppnas. Dvs inte så mycket i själva öppningen nedtill när man drar upp luckan. Jag har själv monterat kaminen men fått hjälp med installationen av skorsten. Någon som har erfarenhet av Contura i40 , 41, 50, 51 och har förslag på lösning (eller liknande problem så man inte är själv...)?

Kaminen ser ut som på bilden men vi har skorstenen rakt upp. Modern Contura i51 vedkamin med öppen eld, giljotinlucka och svart design i inredningsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Hej
Detta har jag också gott igenom.
2015 satte jag själv in kaminen +conturas skorsten som jag köpte på en större mässa här i Norrland.
Fick omedelbart känslan av att något var fel med kaminen, startbrasan gick bra men när man sedan skulle fylla på mer då rök det genast in.
Kontaktade återförsäljaren, fick som svar att jag eldade fel- hade för stora vedträn och ev. dåligt drag. etc...
Provade igen efter alla konstens regler med samma resultat.
Gav till slut upp och kontaktade en lokal murare för att höra mig för om typ av rökgasfläkt.
Det visade sig att han var även återförsäljare för contura och hade nyss monterat in en i51 hos en kund som fått problem med inrykning. Då visade det sig att kaminen tydligen var konstruerad från fabrik och Contura hade tagit fram en ombyggnadssats som tätar själva hisschaktet för dörren från rök.

Blev en väsentlig förbättring mot innan. Med innebar att jag fick plocka ner nästan hela kaminen för att montera ombyggnadskittet.

2018 var jag igen i kontakt med muraren i nåt annat ärende, då kom kaminen igen på tal. Nu hade contura tydligen tagit fram en ny keramiksats för att förbättra dragen och höja förbränningstempraturen.

Även de nya keramikdelarna gjorde stor skillnad, bättre drag med stängd lucka och väggarna håller sig renare.

mvh mats
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Hittade några bilder i telefonen när jag plockade ner kaninen för att bygga om.

Ska kolla när jag kommer hem om jag kan hitta något artikelnummer på kittet.
 
  • Delvis nedmonterad kamin med synliga isoleringsmaterial och chassidelar mot tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedmonterad kamin med synliga isolerplattor och ramverk mot tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedmonterad del av en kaninbur i metall, detaljbild visar skruvar och fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
Precis det svar jag ville ha. MYCKET intresserad av mer info, artnr etc.
 
Hej
Sitter fortfarande på jobbet , men kommer i håg att contura kallade kittet "garagesats".
Dom blanka plåtarna tilsammans med tätningslisten i ovankant bildar ett litet "garage" för luckan?
 
Borde räcka för att ta kontakt med Contura och se om de fortfarande har dessa garagesatser i sitt sortiment. Man kan ju hoppas att Contura känner sitt ansvar och inte har satt en grotesk prislapp på garaget. Tolkar det som att du rekommenderar både garage och keramik-tillsats?
 
Vad har du för längd på skorstenen ? Är det conturas egna skorsten Premodul?
 
Premodul pkt 5.
Totalt 4 m skorsten
 
Tror jag har 4.5m premodul skorsten.
Fick garagesatsen på goodwill har jag för mig.
Keramiksatsen tror jag gick på 380kr , kändes också som det var nåt subventionerat då det är 4st rejäla keramikdelar.
 
F Frågan skrev:
Premodul pkt 5.
Totalt 4 m skorsten
jag kan tycka att 4m är i minsta laget med den stora eldstaden och eldstadlucka, dock så är minimum 3,5m 140-160Ø.
 
Jag upplevde att draget i skorstenen inte är problemet, Om man öppnar minsta lilla glipa på luckan så börjar det brinna våldsamt.
Den hjälpsamme återförsäljare sa att contura i effektiviserings iver hade strypt rökvägarna för mycket.
Det stöds av att i garagekittet följde det med en ny mindre keramikplatta ovanför eldstaden för att underlätta för "draget"
 
Samtidigt tror jag att denna typ av kamin är naturligt känsligare för inrykning.
Med fullt uppskjuten lucka är den i jämnhöjd med taket, då är det nog lätt hänt att smiter ut nåt.
 
Vi har provat att bara dra upp luckan halvvägs när vi öppnar. Det hjälper inte. Röken rundar inte nederkanten på luckan så det är inte problemet. Istället verkar det läcka på insidan av luckan och uppåt.
 
Hann inte gräva igenom pappren innan jobbet kollar imorgon.
 
GARAGET PÅ PLATS!!
Så. Dax att ge lite uppföljning på tråden. Med ledtråd av msjoqvist eminenta tips så kontaktade jag en av huvudstadens största ÅF för Contura. De hade aldrig hört talas om detta "reparationspaket" men efter att de hade kontaktat Contura så fick jag beställa det för 1800 kr inkl frakt. Lagom till jul dök paketet upp och efter julfirandet så öppnades det för lite trevligt mellandagspyssel. Jag fick endast garaget samt en nytt plåt-tak (övre lilla taket) i eldstaden istf den keramikplatta som satt där i orginal. Delarna passade fint men det är mycket som ska demonteras och mycket som ska skruvas från baksidan som ju står mot en vägg. Jag valde att baxa ut hela kaminen en knapp decimeter och pillade ur och i diverse skruvar. Hade behövt bättre verktyg... Som tur var hade jag i alla fall en nittång ute på landet - ren flax. Efter ett gäng timmar så ser allt ut precis som tidigare men nu har luckan fått sitt avtätade garage som förhoppningsvis ska minska rökproblemen. Första proveldningen lyckad. Hoppas att det håller i sig :)
Demonterad kamin med nytt "garage" och plåttak monterat, omgiven av verktyg och kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern svart kamin med eld och synliga lågor, installation efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.