Hej,
Jag har ComHem till TV:n i min lägenhet. Inkommande antenn går in i vardagsrummet till en antenndosa. Dosan har FM/TV/DATA-utgångar. Från TV-ut går en antennkabel till ytterligare en antennsdosa där TV:n är inkopplad. Inga problem så långt.
Nu vill jag sätta in en antenndosa i ytterligare ett rum, som ligger ca 25-30 "kabelmeter" bort från sista uttaget i vardagsrummet. Jag antar då att jag behöver an antennförstärkare samt splitter i vardagsrummet. Se skissen. Tänker jag rätt här?
Jag har ComHem till TV:n i min lägenhet. Inkommande antenn går in i vardagsrummet till en antenndosa. Dosan har FM/TV/DATA-utgångar. Från TV-ut går en antennkabel till ytterligare en antennsdosa där TV:n är inkopplad. Inga problem så långt.
Nu vill jag sätta in en antenndosa i ytterligare ett rum, som ligger ca 25-30 "kabelmeter" bort från sista uttaget i vardagsrummet. Jag antar då att jag behöver an antennförstärkare samt splitter i vardagsrummet. Se skissen. Tänker jag rätt här?
Du ska inte röra något av uttagen överhuvudtaget. Kabel-tv nätet är projjat, säkrat för den strukturen som redan finns. Går du in och börjar meckla i uttagen så kan det riskera att datatrafiken/returtrafiken får stryk och det kan drabba många fler än dig själv.
Så nyttja befintlig struktur som du har, koppla på din antennförstärkare på TV-porten på själva uttaget och bygg därefter som du vill..
Så nyttja befintlig struktur som du har, koppla på din antennförstärkare på TV-porten på själva uttaget och bygg därefter som du vill..
I och för sig inte säkert att du behöver förstärkare, men om den behövs så hade jag valt en med två utgångar och skippat splittern. I din lösning tappar du signalstyrka genom splittern vilket dels ger TVn sämre signal, dels ger förstärkaren sämre signal att arbeta med.
Kan man väl i och för sig, men behöver man det i en sådan koppling som du beskriver så har man nog gjort något fel. En förstärkare försämrar ju ovillkorligen signalkvaliteten en smula så det finns liksom ingen anledning att slänga in några extra "för säkerhets skull". Handlar det om att du i förlängningen skulle behöva fler uttag än de du ritat in så skulle jag välja en helt annan lösning, men ändå se till att klara mig med en förstärkare.
Jag skulle nog börja med att dra ordentlig kabel hela vägen. Alltså ingen sytrådkabel. Jag brukar rekomendera minst 1 mm centrumledare, men använder ofta ännu grövre själv.
Ofta blir signalförlusten såpass liten att du kanske inte behöver någon förstärkare alls. Nu är det visserligen villainstalaltioner jag sysslat med så det kanske finns skillnader i en lägenhet, men börja med kabeln så märker du om det fungerar eller inte.
Ofta blir signalförlusten såpass liten att du kanske inte behöver någon förstärkare alls. Nu är det visserligen villainstalaltioner jag sysslat med så det kanske finns skillnader i en lägenhet, men börja med kabeln så märker du om det fungerar eller inte.
Klicka här för att svara