Vi har en electrolux centraldammsugare som inte vill gå igång när man trycker på knappen. Det konstiga är att om vi trycker på knappen och lägger den på golvet i några minuter så går den igång själv och sen funkar den tills man är färdig. Ibland, i vissa rörelser kan den sluta men ofta går den klockrent sen den väl har gått igång.
Det måste ju glappa någonstans men vad?‍♂️

nån som förstår den här ekvationen?

Bild 1: Troligen är det glappkontakt i anslutningen till munstycket
Bild 2: Pilla bort låsringen vid anslutningen
Bild 3: Dra ur slangen
Bild 4: Kontrollera kontaktbleckens läge i höjd- och sidled. Justera försiktigt så det ser bra ut
Bild 5: Klipp till en tunn plastbit från en gammal plastförpackning
Bild 6: Lägg den försiktigt ovanpå kontaktblecken och stoppa in slangen
Bild 7: Dra ut plastbiten när slangen är på plats och lås med låsringen

Lycka till Stor dammsugarmunstycke på tygklädd yta. Svart och grått, böjt, med sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plasthandtag, grå flexibel slang, gul skruvmejsel, vit bakgrund, verktygsfokus, urkopplingsverktyg för radiator.
Skapa konto
Skruvmejsel och en del av bilens fjädringssystem på ett ljust underlag.
Skapa konto
Närbild på person som håller öppen ände av föremål med otydlig inre struktur.
Skapa konto
Realtidsövervakningsutrustning, håller ett vitt papper, på en textil yta.
Skapa konto
Närbild på en svart vinflaska liggande horisontellt med korkskruv insatt i korken, redo för öppning.
Skapa konto
Närbild på en svart plastflaska, troligtvis med kroppsvårdprodukt, mot vit bakgrund; oskärpa, dålig belysning.
Skapa konto

M mitthusbergby skrev:
Bild 1: Troligen är det glappkontakt i anslutningen till munstycket
Bild 2: Pilla bort låsringen vid anslutningen
Bild 3: Dra ur slangen
Bild 4: Kontrollera kontaktbleckens läge i höjd- och sidled. Justera försiktigt så det ser bra ut
Bild 5: Klipp till en tunn plastbit från en gammal plastförpackning
Bild 6: Lägg den försiktigt ovanpå kontaktblecken och stoppa in slangen
Bild 7: Dra ut plastbiten när slangen är på plats och lås med låsringen

Lycka till[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
tack för tips! Försökte pilla ur slangen igår men jag förstår inte riktigt hur man får bort spärrarna. Är det bara att trycka mejseln rakt in? Vågar inte ta i så man pajar nåt.

Ja, där får man var försiktig, jag lyckades skada lite grand men den sitter som den ska. Ett bladmått kanske kan fungera.

M mitthusbergby skrev:
Ja, där får man var försiktig, jag lyckades skada lite grand men den sitter som den ska. Ett bladmått kanske kan fungera.
Hej. Nu var det ett tag sen vi hade kontakt.
Jag har lyckats öppna munstycket och prövade att sätta dit en plastbit men den vill inte gå igång. Då rengjorde jag kontaktytorna i munstycket lite (för de var skitiga) och då funkade det igen men nu ser det inte så farligt ut men den går inte igång i alla fall. Kan man rengöra ringarna och kontaktytorna med något, typ rödsprit?

B Blå baronen skrev:
Hej. Nu var det ett tag sen vi hade kontakt.
Jag har lyckats öppna munstycket och prövade att sätta dit en plastbit men den vill inte gå igång. Då rengjorde jag kontaktytorna i munstycket lite (för de var skitiga) och då funkade det igen men nu ser det inte så farligt ut men den går inte igång i alla fall. Kan man rengöra ringarna och kontaktytorna med något, typ rödsprit?
Hej
Ja, rödsprit eller T-röd ska nog gå bra. Har du testat att kortsluta kontaktringarna på slangen för att klargöra att det inte är något annat fel?

M mitthusbergby skrev:
Hej
Ja, rödsprit eller T-röd ska nog gå bra. Har du testat att kortsluta kontaktringarna på slangen för att klargöra att det inte är något annat fel?
Jag kan kortsluta ringarna med hjälp av en gaffel så det verkar funka. Felet verkar sitta i handtaget. Jag har rengjort det med elspray (som man använder till bilar) och nu verkar det funka men jag tror att det är glapp någonstans där för direkt efter rengöringen så funkade det inte.

Har mätt med multimeter men vet inte riktigt hur jag ska göra så har du något förslag är jag tacksam!

Nej, tyvärr har jag inget mer förslag. Handtaget är nog limmat så det går nog inte att öppna. Svårt läge, tyvärr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.