Hej,
Jag håller på med ett lösvirkesbygge och funderar på att sätta Cembrits 4,5 mm fibercementskivor som vindskydd på väggen. Anledningen är dels att få en stabilare stomme men även att få byggnaden vattenskyddad tills panelen kommer på plats.

Vad har ni för erfarenhet av Cembrit windstopper extreme? Är skivorna smidiga att sätta upp och finns det några nackdelar jämfört med vindpapp eller vindduk?

Ingen som testat detta? Kanske bara är för proffs?

Sjukt trådlyft, jag vet. Skriver eftersom jag heller inte hittat så mycket info om att använda Cembrit Windstopper som vindskydd. Min "rådgivare" till mitt byggprojekt har erfarenhet från både bygg- och arkitektbranchen och jag håller hans åsikter högt. Blev dock skeptisk när han tyckte att jag skulle sätta Cembrit som vindskyddsskiva bakom träfasad. Egentligen mest för att priset var högre.

Ett av de tyngre argumenten från "rådgivarens" sida var att en fibercementskiva är ett ypperligt musskydd (jag har mycket möss!) och det är ett enkelt sätt att kunna lämna fasaden "öppen" under projektets gång.

Har nu satt rätt många skivor och tycker det är en ypperlig produkt. Det blir tätt, den tål lite regn och är allmänt lättarbetad. Kapar med sänksg med diamantklinga för cementskivor (som att såga i papper), Håltagning är enkel med hålsåg och mindre justeringar kan göras med kniv. Spickar med pappspikpistol och tycker det funkar bra. Är man nära kant kan det finnas tendenser till att det spricker. Spikar man utan att man tryckt skivan dikt an regeln bakom går skallen ofta igenom skivan. Kräver med andra ord lite övning men går fort sedan fort att arbeta med.

Summa summarum: Lätt värt pengarna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.