TF83
Tjena!

Kan någon som har koll bena ut lite vad det i praktiken innebär om man tex isolerar en garageplatta med cellplast eps 80 som enligt vad jag förstår har tryckhållfasthet korttidslast 80 kPa / långtidslast 30 kPa?

Jag hänger med på att isoleringen klarar en kortidslast på drygt 8 ton per kvadratmeter och då ca 3 ton per kvadrat i långtidslast, men är detta räknat som den last skivorna kan ta totalt eller när de är inbäddade i plattan? Dvs om jag tex har en 60 kvm stor platta isolerad med cellplast s80 då ska ju långtidsslasten totalt klara ca 180 ton på dessa 60 kvadrat, men ska man då dra bort för plattans tyngd också? Så att man får ett lägre tryckhållsfasthet totalt? eller är det tvärt om, att jag får en högre tryckhållsfasthet just pga av ett lager armerad betong ovanpå cellplasten? För en armerad betonplatta bör väll också ha viss tryckhållsfasthet per kvm?

Ta tex att du kör in en stor amerikanare eller en liten traktor på säg 3 ton, då fördelas ju vikten på 4 hjul, dvs 750kg/hjul. Varav dessa hjul vadera kanske har en kontaktyta (punktbelastning) på själva plattan med kanske 1/5 dels kvadratmeter per hjul, fördelas inte då trycket också på plattan? Dvs att både själva plattan med cellplasten ihop bildar en något högre tryckhållsfasthet tillsammans en 8 ton per kvadrat? Eller hur funkar det? :)

Och hur kan man vidare dra linjen mellan en långtidslast och en kortidslast? :)
Jag förstår att det i givet exempel, dvs i ett garage inte behövs dimensioneras så att hela garaget räknas som att det alltid står bilar på alla platser. Men en punktlast såsom en permanent bärande pelare som går ner i plattan behöver dimensioneras utefter långtidslasten, men om man nu har sin amerikanare på vinterförvaring, helt stillaståendes i ett halvår då?

Och påverkas tryckhållsfastheten av hur tjockt lager isolering man har? Dvs är den oförändrad om jag så har 50mm isolering eller 200mm?

Anledningen av min undran är att jag skall bygga med eps 80 då han som skulle gräva för plattan sa att jag gott och väl skulle klara mig med EPS 80 för mina små traktorer och bilar, satt nu ligger det 33 buntar EPS 80 här utanför, och ska strax utgöra sin del i plattan och jag har inte reflekterat så mycket över detta förutom nyss :)

Mvh

Redigerat:
TF83 Tommy_F skrev:
Ta tex att du kör in en stor amerikanare eller en liten traktor på säg 3 ton, då fördelas ju vikten på 4 hjul, dvs 750kg/hjul. Varav dessa hjul vadera kanske har en kontaktyta (punktbelastning) på själva plattan med kanske 1/5 dels kvadratmeter per hjul, fördelas inte då trycket också på plattan? Dvs att både själva plattan med cellplasten ihop bildar en något högre tryckhållsfasthet tillsammans en 8 ton per kvadrat? Eller hur funkar det? :)
Det är där betongplatta kommer in den gör att bilens vikt fördelas över en stor yta större än bilen vilket gör att du kommer ligga långt från gränsen för cellplasten.
Plattan böjs alltså inte ner vid varje hjul.
Jag brukar rekommendera att gjuta lite tjockare till garage typ 15 cm för att det bättre ska tåla punktbelastning av domkraft eller liknande.

Tryckhållfastheten påverkas inte av tjockleken på isoleringen. (förutom den försumbara viktökning)

Ja plattans vikt ska räknas med i långtidslasten.

Du ligger med god marginal, så du kan lugnt fylla garaget med bilar.

Ofta brukar man använda hårdare cellplast under bärande delar av byggnader. Typ längs yttervägg.

Hållfastheten i sig är sällan ett problem, men deformation/krympning kan vara det.
2% krympning (som brukar vara vad som räknas som acceptabelt) av 300mm tjock cellplast blir 6mm som kommer saknas under plattan på sikt. Om det sen innebär att plattan kommer sjunka ihop eller om den blir fribärande beror väl på omständigheter.
Det har skrivits några arbeten på LTH om detta, men om de innehåller nån relevant info för det här fallet vet jag inte.

TF83
Tack så mycket för bra svar!!
Skönt att ha lite mer kött på benen, inte för att jag misstror entreprenören men vart nyfiken på hur det "funkar" :)

Ang om isoleringen på sikt krymper 2% har jag noll koll på :) Men om den nu så gör det över en längre tidsperiod så tänker man ju att då kanske också även plattan kunna "följa efter" sakta men säkert med tanke på att marken man byggt på ej längre är "orörd mark" och hur väl man en paddat så lär ju kanske även marken sätta till sig lite efter ett nybygge och några vintrar så att tjälen gått i och ur några gånger? Man eftersträvar ju att plattan inte ska röra sig, men pratar man bara någon m.m på lång sikt så känns det kanske inte som någon omöjlighet att den på en flerårsperiod "sjunkit" nån enstaka mm? Och principen bör väll i sådant fall även vara lika på en oisolerad platta, om makadamet under den sätter sig lite under årens lopp så kan då också där under plattan bli "glipor"?
Sen hur stor inverkan det kan ha för väll tiden utvisa :) Jag tänker på gamla lador som de gjutit plattor i som ibland hänger i luften på vissa ställen, iof var dessa plattor rätt tjockt tilltagna men inte armerade och de har hållt i årtionden med div traktorer och annat som far över ytorna. Och ang detta "fenomen" med krympande cellplast så borde det ju inte ha något att göra med om det så är s80 eller s200 som ligger där under, krymper den och bildar hålutrymme så blir ju i sådant fall problemet lika då antar jag?

Nu ska en inte överanalysera detta, men vart bara lite intresserad som sades :)

Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.