Hej alla kloka på detta forum.
Jag fick detta utskick till min mail.
Mig veterligt så har jag inget cashbackkonto och har inte heller handlat något som skulle generera en betalning.
Är det ett tomt hot om att det ska kosta pengar att ha ett inaktivt konto, som jag inte ens har?
Jag är inte särskilt kunnig i datorer och telefoner så be mig inte att gå in på olika sidor och kolla.
Jag vill bara veta om detta är bluff eller om det verkligen är så?
Det står ju att man inte kan bli debiterad mer än vad som finns på kontot men att behöva betala för ett inaktivt konto som jag inte ens har tycker jag är ganska smaklöst.
Anders

[td]
[td]
unnamed.png
[td]
unnamed.png
[td]
unnamed.png
[/td]​
[td]
Meddelande om konto
[/td]
[td]Hej Anders,[/td] [td]Du har ett Microsoft Cashback-saldo kvar på ditt konto, vilket innebär att du fick lite pengar tillbaka när du handlade med Microsoft Cashback. Men eftersom du inte har använt ditt konto på över fem månader anses ditt konto nu vara inaktivt. Om ditt konto förblir inaktivt, vilket innebär att du varken tjänar eller spenderar Microsoft Cashback, tillkommer en kontounderhållsavgift på 5,00 USD (eller motsvarande i lokal valuta) per månad som ett avdrag på ditt kontosaldo från och med slutet av denna månad enligt vårVillkor för användning.[/td] [td]För att undvika avgifterna, logga in på dinMicrosoft Cashbackkonto för att tjäna mer pengar tillbaka eller överföra ditt totala tillgängliga saldo via PayPal. Var snäll och vidta denna åtgärd i dag. Du kommer att vara glad att du gjorde det![/td] [td]Eventuella kontounderhållsavgifter debiteras endast mot det återstående saldot på ditt Microsoft Cashback-konto. Du kommer aldrig att debiteras mer än det återstående saldot på ditt konto, och du kan undvika dessa avgifter helt genom att handla på Microsoft Edge, Microsoft Bing eller Microsoft Start-appen för att tjäna mer pengar tillbaka eller genom att lösa in de återstående pengarna på ditt konto.[/td] [td]För frågor, vänligenkontakta support,eller besök vårVillkor för användning.[/td]
[td][/td]​
[/td]
[td]Skydd av personuppgifter[/td] [td]Microsoft Corporation, One Microsoft Way, Redmond, WA 98052[/td]
[/td]
[/td]​

Om du inte är säker på att det är en fuling, trots att du inte har något konto, så borde väl den här texten göra det: "Var snäll och vidta denna åtgärd i dag. Du kommer att vara glad att du gjorde det!!"

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Vad var avsändaradressen?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Unikt namn
De säger att dina "pengar" kommer ruttna bort om de inte används eller flyttas.
Frågan är väl vad ditt saldo är?

https://www.bing.com/rebates/history (detta är en riktig microsoft sida)

Behöver man ens fundera på om detta är en bluff.......

• Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Behöver man ens fundera på om detta är en bluff.......
Man kan fundera ett litet tag... Alla länkar ser ut att gå till riktiga Microsoft-sidor. Så vad skulle bluffen vara?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan fundera ett litet tag... Alla länkar ser ut att gå till riktiga Microsoft-sidor. Så vad skulle bluffen vara?
Är det en bluff så ser det antagligen också ut så. För man musen över länken kan man förhoppningsvis se den riktiga adressen. Skulle jag få ett meddelande som sa att jag hade pengar på ett konto som jag inte kände till skulle jag nog ta för givet att det var en bluff. Särskilt ifall de säger att jag ska logga in via en länk för att inte pengarna ska försvinna.

EDIT: Såg nu att det gick att se länkarna i inlägget. De såg ju ut att vara från M$, men man vet aldrig helt säkert, kan vara något lurigt tecken man inte ser. Egentligen lite dumt av TS att lägga ut länkar som är potentiellt farliga ifall man klickar på dem.

Redigerat:
Skriv in länken manuellt i addressfältet. Följ aldrig en länk du får via mail eller sms osv. Sidan existerar på riktigt. Men hela meddelandet du fått ser ut som klassisk bluff.

BirgitS
useless useless skrev:
Alla länkar ser ut att gå till riktiga Microsoft-sidor. Så vad skulle bluffen vara?
Att lura någon att nyttja varor och tjänster från Microsoft. Förbluffande många har gått på den bluffen med rätt otrevliga konsekvenser.

• Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.