Kö en ny trafo och se vad resultatet blir.

Rengöra, nej det brukar räcka med att ersätta vatten som avdunstar.

Grodan, lyft upp och placera den sedan på någon skuggig och mörk plats i trädgården.

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
Nu fungerar åter min fontän. Det var transformatoren som var trasig precis som elektrikern trodde. Kan noteras att både den gamla och den nya transformatorn blir relativt varma vid användning vilket kanske är normalt?

Ett problem jag har och som syns på bifogade foton är att vattenstrålen är olika kraftig i de olika rören.
Jag har provat att flytta på de olika kopplingarna för att få den starkaste strålen till det största klotet men oavsett hur jag gjort så får jag inte bättre resultat än så här. Vad beror detta på att det är olika vattentryck?

• Bild på en fontän med tre runda klot av olika storlek. Vatten rinner svagt från toppen av varje klot medan fontänen står i en trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre stenklot med vattenstrålar på fontän, omgivna av grönska. Olika vattenflöde syns i varje klot där två av strålarna är svagare.
    Skapa konto
Arn83 Arn83 skrev:
Nu fungerar åter min fontän. Det var transformatoren som var trasig precis som elektrikern trodde. Kan noteras att både den gamla och den nya transformatorn blir relativt varma vid användning vilket kanske är normalt?

Ett problem jag har och som syns på bifogade foton är att vattenstrålen är olika kraftig i de olika rören.
Jag har provat att flytta på de olika kopplingarna för att få den starkaste strålen till det största klotet men oavsett hur jag gjort så får jag inte bättre resultat än så här. Vad beror detta på att det är olika vattentryck?
Inga teorier varför en av kulorna har så svag vattenstråle? Borde jag kanske koppla bort det hela igen och rengöra plaströret som är drygt en centimeter tjockt ifall det möjligen är så pass täppt att vattenstrålen hindras? Det är oerhört tråkig uppgift att koppla ur och montera kloten på plats

Testade idag att få igång fontänen för denna säsong men den fungerar dig. Händer ingenting alls när jag stoppar sladden i väggen. Har kollat pumpen och alla anslutningar sitter på plats.
Förra året var det transformator som var problemet men eftersom jag köpte en ny transformator i fjol du borde väl den inte har lagt av igen?

Har tyvärr ingen multimeter så antar att jag får testa köpa en ny transformator på öppet köp och se vad som händer.

Transformatorna har två hål så tror inte det finns några andra prylar i hemmet eller trädgården som passar till den som jag kan testa med

Arn83 Arn83 skrev:
Testade idag att få igång fontänen för denna säsong men den fungerar dig. Händer ingenting alls när jag stoppar sladden i väggen. Har kollat pumpen och alla anslutningar sitter på plats.
Förra året var det transformator som var problemet men eftersom jag köpte en ny transformator i fjol du borde väl den inte har lagt av igen?

Har tyvärr ingen multimeter så antar att jag får testa köpa en ny transformator på öppet köp och se vad som händer.

Transformatorna har två hål så tror inte det finns några andra prylar i hemmet eller trädgården som passar till den som jag kan testa med
Kan det passa med denna transformator?
https://www.elon.se/lightson-trafo-21w-kompakt-5046-108321

Det är kabelbrott på lågspänningskabel enligt fotot.

Kan en elektriker på något sätt skarva ihop det brutna ändarna eller krävs det att man byter ut hela lågspänningskabeln?

Kan någon skicka mig en länk till passande lågspänningskabel?

• Trasig lågspänningskabel med blå ledare synlig, hålls i en hand utomhus.
    Skapa konto
E etompau skrev:
Kan du inte själv skala av ytterisoleringen och sedan koppla ihop kabeln med en ny kabelbit?
Använd ex sockerbitar eller wago-klämmor.
Isolera med några varv eltejp.

En vanlig sk. SKX-kabel duger till detta.

[länk]
Tack för tips.

Inget jag klarar av själv men då låter det som en elektriker kan klara av detta på ett fåtal minuter och med minimal materialkostnad?

Det är inte rocket science att koppla ihop två 12/24Vkablar. Att ta ut en elektriker kommer ju med en prislapp, kanske inte under 1000 kr.

Så är det förstås.
Känner annars en händig kille från Veteranpoolen som hjälper till med lite av varje. Han kanske klarar av det. Ska jag köpa den kabeln du länkade till från Clas Ohlson samt eltejp i så fall eller vilket material är det jag behöver?

Det är två olika kablar från varje del av kabeln som är bruten enligt foto.

Har köpt en förgreningsdosa som har plats för tre kablar. Passar den eller behöver jag köpa en som har plats för minst fyra?

• Förgreningsdosa i plast med plats för tre kablar, blå och genomskinlig, på mörkgrå yta.
    Skapa konto
  • Bruten kabel med blottade kopparledare, två färgade trådar (blå och brun) synliga, på en grov yta.
    Skapa konto
Nej, det är ingen lämplig kabelskarv, det behövs två sådana i så fall, en för bruna ledarna och en för blå ledarna.
För den typen av kontaktdon så ska man aldrig skala ledarna utan kniven i kontaktdonet skär igenom isoleringen.
Om du kopplar både blå & brun ledare ifrån en kabel i en sådan skarvkoppling så blir det kortslutning.

Följande kabelskarvdon är mycket bättre/lämpligare, då det blir dragavlastning av hela skarven,
https://www.clasohlson.com/se/Kabelskarv,-3-polig-IP68/p/36-6687

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
Ok tack. Jag fick förvisso fyra stycken sådana i förpackningen men då köper jag den från Clas Ohlson istället

Jag tycker de skarvdon du har köpt (3M) duger. En ledare från trafo och en ledare från pump i var sitt hål. Kabeln behöver ej skalas, kläm ihop donet med en tång.
Två skarvdon åtgår.
Skala bort mer av ytterisoleringen på kablarna så blir det enklare att hantera ledarna när de ska in i skarvdonet.

Dra ett eller två buntband runt de två kablarna så sitter grejorna ihop.

Frugan testade så här förra veckan och då fungerade fontänen en kort stund men så fort sladden rördes så slutade det att fungera. Antagligen satt trådarna inte tillräckligt tätt efter förflyttning för att fortleda ström.

Provade igår med Clas Ohlson kopplingsdosa enligt ovan och det fungerade inte och det fungerar inte nu heller när det ser ut så här.

Borde det fungera att få igång fontänen när man virat ihop kablarna så här?

Borde vi klippa av några centimeter av kabeln på respektive sida och koppla in den på nytt i Clas Ohlson? Man ser att det är ett litet hål i den blåa kabeln på ena sidan

• Svart kabel med blottade, virade trådar och synlig blå och brun isolering, där den blå har ett litet hål upptill.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.